Light voor beginners

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Max Power
Mountainbiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 19 dec 2005 00:36
Rijdt met: Orbea Compas /Schwinn Mesa Aluminum

Light voor beginners

Bericht door Max Power »

Ik vind dit een leuk onderdeel van het forum om te volgen, maar ik vind dat er hier eigenlijk vooral doorwinterde WW's zitten.

Ik zou het leuk vinden moest er ergens een soort lijst bestaan voor beginners om te gaan bikediëten. Een soort tips met welke onderdelen je best wanneer vervangt en een stuk of 4-5 onderdelen elk volgens hun gewicht en prijsklasse. Eens je dan voorbij dat stadium bent kan je hier wel info vinden voor gevorderden.
The OM
Mountainbiker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 13 jun 2006 13:49
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door The OM »

Op beginnersfietsen is het meestal verstandig de banden te veranderen.

Stel de originele banden wegen 650gr (zeker niet uitzonderlijk!)
Vervang ze door een setje hutchinson piranha's en je fiets is op slag 400gr lichter.

Maar.. de goedkoopste manier is natuurlijk om alle overbodige zaken van de fiets weg te halen he.

En tot slot.. gewicht op de wielen voel je het meest. Prijs-kwaliteit haal je er veel meer uit om te investeren in lichtere wielen en banden, dan om enkele grammen te winnen op onderdelen zoals sturen, zadelpennen etc.
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Bericht door van_hoof »

The OM schreef:Op beginnersfietsen is het meestal verstandig de banden te veranderen.

Stel de originele banden wegen 650gr (zeker niet uitzonderlijk!)
Vervang ze door een setje hutchinson piranha's en je fiets is op slag 400gr lichter.

Maar.. de goedkoopste manier is natuurlijk om alle overbodige zaken van de fiets weg te halen he.

En tot slot.. gewicht op de wielen voel je het meest. Prijs-kwaliteit haal je er veel meer uit om te investeren in lichtere wielen en banden, dan om enkele grammen te winnen op onderdelen zoals sturen, zadelpennen etc.
vergeet ook niet lichte binnenbandjes, daar kan je toch ook makkelijk een 100gram per wiel besparen.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Dremeltje kopen en alles lichter dremelen.

Van zware remgrepen kan je superlichte spulletjes maken, tandwielen ook.
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

Okee, maar dat is nu niet direct iets voor beginners.
Dus best eerst de banden/binnenbanden, dan
het rollend materiaal zoals wielen en cranks?
Waar valt er nog relatief veel gewicht te winnen?
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

vork
bij fully's demper met veer (luchtdruk of tita veer steken)
pedalen (net een setje magnesium flats gestoken, 240gr winst)
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Als ik denk aan light voor beginners,denk ik in eerste instantie,begin er niet aan! :lol: Het werkt verslavend!

Zoals eerder vermeld,zou ik de bewegende delen lichter maken.
D.w.z.:
*Buitenbanden:gemakkelijke winst door de originele (zware) banden te vervangen door lichtere exemplaren.Denk hier ook al aan semi-slicks voor de zomer,all-rounds voor de winter.Dus per jaar 2x wissel. :wink:
*Binnenbanden:Vervang deze door lichtere exemplaren(eventueel latex).Je kan deze ook weglaten en vervangen door een tubeless-kit.dwz met een (lek-)dichte vloeistof:bv. Stan's NoTubes,Eclipse Tubelesskit,Joe's NoFlats,etc...
*Wielen:Met wielen kan men tov de originele wielen ook veel gewichtsvoordeel bekomen.Hiermee voel je het verschil in combinatie met lichte bi/bu-banden zeer goed:acceleraties worden verbeterd,klimmen gaat makkelijker,remafstand wordt verkort.Wielen kan men in sets kopen of men kan ze volledig laten (hand-)spaken.

Wil men nog verder gaan,zou ik kiezen voor bv. zadel-,stuurpen,zadel,stuur.Waarom?Aangezien ik daarjuist zei dat men het meeste voordeel haalt uit de bewegende onderdelen,geef ik toe dat indien je met een 'echte' MTB groep rijdt(vanaf Shimano Deore LX bv.)je beter het gewichtsvoordeel elders gaat zoeken.Ten eerste omdat de (nieuwe) LX groep bijna zo goed werkt dan de andere (duurdere) groepen,voor de beginners :wink: .
*Zadelpen:Als je goed zit op de huidige zadelpen(hoogte uiteraard!)neem dezelfde afmeting.Nu kan je eventueel nog kiezen of je eentje met setback wil of niet(gebogen zadelpen,zodat je meer achter de cranks komt te zitten)Dit is persoonlijk,dus eerst proberen alvorens men dit onderdeel gaat vervangen door een (duurder) lichter exemplaar.Vb:Easton,Ritchey,en vele andere...
*Zadel:Aangezien het zadel een persoonlijk onderdeel is(niet elk zadel zit even goed voor iedereen),is het goed mogelijk dat je een lichtere zadel gaat vinden die jou evengoed zit.Dus zoeken en proberen.Vb:San Marco,Selle Italia,etc...
*Stuurpen:Eigenlijk hetzelfde dan een zadelpen.Check eerst of je tevreden bent met de huidige lengte.
*Stuur:Kies een breedte volgens je schouderbreedte(dit kan aangepast worden naarmate je meer techniek en ervaring krijgt)Je kan kiezen tussen een riser(gebogen naar boven) of een normal(xc-gericht)Met een gebogen stuur zit je meer rechtop(dus comfortabeler)Met een recht (of xc-)stuur lig je meer(dus sportiever).

Als je nu nog verder wil gaan,denk ik aan een vork.Een vork (al dan niet geveerd) kan een groot voordeel leveren:lichter,meer instelbaar,betere vering(laatste 2 enkel voor geveerde vorken! :P ).Kies voor een model volgens de geometrie van je fiets:80mm,100mm,120-150mm?...Wijzig je de veerweg,dan wijzig je de geometrie van je fiets.Wat wil dat nu zeggen?Bv. als je standaard een vork van 100mm veerweg hebt en vervangt deze door een 80mm veerweg,verlaag je de voorkant van de bike,waardoor deze nerveuzer en directer reageert.Niet echt aan te raden voor beginners dus...Heb je echter een goede fietstechniek,kan dit je bike wel wat pittiger maken.Je algemene houding op de fiets verandert hier ook wel een beetje door,dus wen even aan de houding.(Vooral downhill!)

Heb je het nu goed te pakken,overweeg of je frame niet aan vervanging toe is...Maar dan gaan we een stapje verder.

Ik denk dat ik het voornaamste zowat heb vermeld.Ik heb niet veel tijd gehad,maar ik hoop dat de beginners er iets aan hebben.Er zijn nog zoveel andere mogelijkheden,dus zijn er vragen(of aanvullingen),stel ze gerust.Daar is het forum voor. :wink:
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Gewoon den duurste Scale kopen.......makkelijk zat.
The OM
Mountainbiker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 13 jun 2006 13:49
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door The OM »

Met biba's moet ge wel oppassen... als ge tever gaat met de 'light-obsessie' gaat dat wel ten koste van stevigheid. Bij binnenbanden is gewicht nu eenmaal recht evenredig met lekbestendigheid. Zwaarder = Sterker

Nog een efficiente manier om gewicht te besparen: Schijfremmen dumpen en een mooi setje V-brakes monteren. Geeft makkelijk verschillende 100gr'en winst.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

The OM schreef:Met biba's moet ge wel oppassen... Zwaarder = Sterker
Daar ben ik het toch niet eens mee.
Plaats reactie