Pagina 6 van 6

Geplaatst: ma 05 nov 2007 15:18
door Hubertje
Afbeelding
Crank is ok he, tzijn de bladen. En 't is Powerarms.

Geplaatst: ma 05 nov 2007 15:34
door Knakkie
JanMan schreef:Op mijn Titanium zit ook nog heel weinig carbon onderdelen. Enkel nog een carbon balhoofdkapje, de kooi van de X.O en mijn Tune drinkbushouder. De rest is allemaal bombproof aluminium of titanium.
Vergeet je zadel niet :P, maar zoals als door Schoupabiker is aangehaald. Heeft carbon het voordeel dat de maker/constructeur zelf de stijfheid van het frame cq. onderdeel te bepalen. Dit kan niet bij alu of tita.

Geplaatst: ma 05 nov 2007 15:37
door Hubertje
Dit kan niet bij alu of tita.
Basisfysica vergeten? :roll: :lol:
Ook bij Alu en Ti is de manier waarop het materiaal wordt bewerkt en gebruikt heel bepalend voor de eigenschappen. Om nog maar van legeringen te zwijgen.

Geplaatst: ma 05 nov 2007 18:43
door El Perro Diablo
Knakkie schreef:
JanMan schreef:Op mijn Titanium zit ook nog heel weinig carbon onderdelen. Enkel nog een carbon balhoofdkapje, de kooi van de X.O en mijn Tune drinkbushouder. De rest is allemaal bombproof aluminium of titanium.
Vergeet je zadel niet :P, maar zoals als door Schoupabiker is aangehaald. Heeft carbon het voordeel dat de maker/constructeur zelf de stijfheid van het frame cq. onderdeel te bepalen. Dit kan niet bij alu of tita.

OLA! Kijk eens op de site van 7 en kijk op het bestelformulier, achterbrug, voordriehoek, bb, alles kan je als KLANT zelf bepalen hoe stijf/slap je het wilt hebben!!!
Zelfs mijn stuur van 7 hebben ze me meer dan een uur aan het lijntje (gsm) gehouden omdat ze wilden weten hoe stijf/schokabsorberend het moest zijn......
Het verschil is dat titanium zwaarder is, maar zelfs bij een crash geen krimp geeft, carbon is een wondermateriaal met een vals karaktertje.

Geplaatst: ma 05 nov 2007 19:25
door nebraz
Rij nu al een 7000-tal km met mijn carbonnen rush. Stuur- en zadelpen, stuur zijn ook uit carbon.
Ik heb die fiets getest op het schotter en ruige steenafdalingen over de pyreneeën (= meer dan 1000km). Verschillende stenen die de grote hadden van van een modale baksteen en een gewicht van om en bij 1kg vlogen tegen mijn frame tijdens afdalingen met snelheden van boven de 40 km/u. Er waren twee goede afdalers bij die met me meereden en die hadden een alu-frame. De één zijn frame zag eruit alsof je het met een hamer had bewerkt en in de andere zijn frame waren hier en daar blutsen te bespeuren.
Mijn carbonnen frame vertoonde niks uitgezondert wat schade aan de beschermtape die ik had aangebracht.
Op mijn riserstuur monteerde ik een ram-houder voor mijn GPS en diende die behoorlijk aan te spannen op het carbonnen stuur om mijn gps niet te verliezen. Ook dit was geen enkel probleem. Aanspannen tot hij niet meer bewoog en ik heb er de ganse tijd niet moeten naar omzien.

Ik ben er dus van overtuigd dat mijn fietske minimum even sterk is dan andere en mijn vertrouwen in carbon heeft me nergens in de steek gelaten.

En wat die foto betreft. Zoiets heb ik al gezien met TA-bladen ook. Zelfs met een stalen deore-blad :wink:

Geplaatst: ma 05 nov 2007 19:43
door Headshot
zo een alu steur overtrokken met carbon lijkt me niet stevig, dan heb je van beide een dunner laagje denk ik ipv 1 massieve alu of carbon laag

Geplaatst: ma 05 nov 2007 20:05
door Hubertje
Headshot schreef:zo een alu steur overtrokken met carbon lijkt me niet stevig, dan heb je van beide een dunner laagje denk ik ipv 1 massieve alu of carbon laag
mm, carbon voor de stijfheid, alu voor de taaiheid.. Vergelijk het met een stalen treinwiel dat buiten gehard is en binnen taai. Of een mes, zo je wil, met een harde snede en een taaie rug.

Geplaatst: ma 05 nov 2007 20:10
door nebraz
Inderdaad, het niet sterk lijken wil niks zeggen over de sterkte zelf. Wees maar zeker dat het materiaal degelijke testen ondergaat voor het op de markt komt.