carbon

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
snook
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 06 aug 2007 13:15
Rijdt met: trek 8000, scale ltd '08

carbon

Bericht door snook »

Een carbon stuur, stuurpen en zadelpen, is dat eigenlijk wel stevig genoeg?
Als ik carbon hoor heb ik altijd de neiging om het woord breekbaar erbij te denken...
Ook bij een carbonframe...

wat zijn jullie ervaringen/bedenkingen hierbij?
Zelf ben ik een redelijk lichtgewicht (62kg)
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Ja, stevig genoeg wel normaal. Maar je moet wat geluk hebben en niet te veel op je bek gaan.
Moest het echt niet voldoen zou het ook wel niet op de markt komen en zeker niet zo populair zijn.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Het enige dat ik niet uit carbon durf kopen, is een stuur, dat heb ik al heel vaak gebroken gezien. Als je valt raakt je stuur ook meestal als eerste de grond...
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Dat is nu het enige carbon dat op mn bike staat (wegens ti ni binnen).. Tis voor een groot deel ook een test bij mij.
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Ik rijd al een jaar of 6 met verschillende carbon sturen. Niet 'verschillende' vanwege gebroken, wel vanwege verschillende fietsen.
Van een 'Profile' tot een BBB en nu een WCS, telkens riser, geen enkel probleem mee..
Sinds een weekje ook een carbon fiets, en prima hoor. Al kan dit natuurlijk niet tellen als duurtest.
Je krijgt wel levenslange garantie, maar gevolgen van een val of dergelijke zijn natuurlijk voor eigen rekening..Daar is carbon iets gevoeliger aan. Maar ongelooflijk comfortabel en superlicht..
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Bij mij is alles wat maar in carbon leverbaar is op de fiets,dus ja...het is veilig.Maar ik ben zelf een lichtgewicht en ik schaf mij carbon aan van bedrijven die echter enkel met carbon werken.Zij die kennis hebben van het weven van carbon dus.Voor het frame heb ik eerder een steviger model gekozen:Merida carbon(+/-1500g frame)

Als ik zou vallen,zou ik veel kunnen breken.Dat ga ik niet tegenspreken,maar ik ben al enkele keren tegen de grond gegaan,maar nooit met een grote smak...

Maar er is een verschil tussen volledig carbon of aluminium omwikkeld met een laagje carbon.(echt of nep)Volgens mij is goedkoop carbon,duurkoop. #-o
Gebruikersavatar
hydrus
Mountainbiker
Berichten: 817
Lid geworden op: wo 02 mar 2005 19:35
Rijdt met: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Contacteer:

Bericht door hydrus »

En uiteindelijk is een alu stuur net zo gevaarlijk, want ook daar kunnen haarscheurtjes in komen. Zowel fabrikanten van alu als van carbon sturen zeggen dat je moet vervangen na een val, of je nu beschadigingen ziet of niet...

Als ik jou was zou ik een massieven stalen buis steken, dan kan je je tijdens het klimmen zorgen maken of je wel bovengeraakt met je zwaargewicht in plaats van in de afdaling je zorgen maken of je lichte alu of carbon stuurtje niet zal breken. (al kan dat net zo goed in een klim breken)
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Persoonlijk vind ik dat carbon enkel zin heeft als het lichter is dan een ander materiaal.

Bij mijn weten zijn er weinig(=geen) -100 gram metalen stuurtjes bv of -1kg frames uit alu, titanium of steel......

Het is mooi, licht maar ik heb er mijn buik van vol, gebruik mijn fiets enkel voor wedstrijd, zelfs niet om te trainen, weeg 66kg....maar als het te snel breekt wordt ik bang......een zadeltje, toe daar aan toe, maar geen vork, stuur of stuurpen meer.

My 66,6 cent.
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Carbon dempt ook de schokken he. En er kunnen de raarste vormen mee gemaakt worden, die ook nog eens de kracht kunnen verdelen.
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Bericht door van_hoof »

Tinky-Winky schreef:Carbon dempt ook de schokken he. En er kunnen de raarste vormen mee gemaakt worden, die ook nog eens de kracht kunnen verdelen.
Carbon kan schokdempend gemaakt worden maar het kan ook superstijf gemaakt worden hoor, trouwens er bestaan wel lichte metalen frames maar die zijn zo slap als iets, het enige nadeel van carbon in mijn ogen is dat het gevoelig is voor brosse breuk dus voor plotse impact daardoor kan carbon versplinteren / breken als je er een steen mee raakt terwijl er in alu een deuk zal zijn. Het gevolg is dat je meestal met je alu kader gerust kan doorrijden als het geen kritieke plaats is waar de bluts in zit maar je carbon kader is bij scheur wel voor de vuilbak. Mijn mening: carbon(kaders) => gesponserde rijders of rijders met een grote portemonnee
Plaats reactie