Idd, kheb een carbon en een alu granville, als ik die 2 vergelijk, is bij de carbon de voordriehoek véél stijver, en den achterkant filtert de schokken, kvind het een aanrader!van_hoof schreef:Carbon kan schokdempend gemaakt worden maar het kan ook superstijf gemaakt wordenTinky-Winky schreef:Carbon dempt ook de schokken he. En er kunnen de raarste vormen mee gemaakt worden, die ook nog eens de kracht kunnen verdelen.
carbon
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
- El Perro Diablo
- Mountainbiker
- Berichten: 7193
- Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
- Rijdt met: Sharia for Niner
- Contacteer:
Bericht door El Perro Diablo »
Mss eens een testritje op een titanium doen?Swannie schreef:Idd, kheb een carbon en een alu granville, als ik die 2 vergelijk, is bij de carbon de voordriehoek véél stijver, en den achterkant filtert de schokken, kvind het een aanrader!van_hoof schreef:Carbon kan schokdempend gemaakt worden maar het kan ook superstijf gemaakt wordenTinky-Winky schreef:Carbon dempt ook de schokken he. En er kunnen de raarste vormen mee gemaakt worden, die ook nog eens de kracht kunnen verdelen.
- patjebike
- Mountainbiker
- Berichten: 47
- Lid geworden op: di 03 okt 2006 13:27
- Rijdt met: Bergamont Revox Team, Bergamont Endurance, Bergamont Roxter, Granville CRS1,
- Contacteer:
IK rij reeds 12jaar met carbon sturen,zadelpennen en kaders, carbon barends,trapstel enzovoort. Zelfs de remblokhouders op mijn koersfiets zijn van carbon alsook mijn voorderailleurpat en mijn beugels van mijn versnellings anex remhendels zijn in dit lichte materiaal. En nog tal van onderdelen: pedalen, stuurplugs zadelpenklem...IK brak tot nu toe slechts twee onderdelen : het onderste lipje van een carbon bidonhouder en de carbonnen kooi van mijn achterversnelling( in de modder en als gevolg van een blokerende ketting)
Wel wordt alles met de momentsleutel gemonteerd om geen extra druk te plaatsen!!
Mijn conclusie: carbon is een zeer degelijk en licht produkt als je het maar met zorg monteerd en er geen harde impacten op terecht komen.
Als je het niet vertrouwd koop dan titanium of aluminium materiaal is ook licht en sterk. Deze materialen gebruik ik voor de bouten en voor mijn remhoeven.
Wel wordt alles met de momentsleutel gemonteerd om geen extra druk te plaatsen!!
Mijn conclusie: carbon is een zeer degelijk en licht produkt als je het maar met zorg monteerd en er geen harde impacten op terecht komen.
Als je het niet vertrouwd koop dan titanium of aluminium materiaal is ook licht en sterk. Deze materialen gebruik ik voor de bouten en voor mijn remhoeven.
Bericht door $mokeyJoe »
Goede post!Gebruik altijd een (goede) momentsleutel van de moment je hoogtechnologisch materiaal gebruikt.Carbon is sterk,als je de regeltjes mooi toepast.Dat het breekt ipv deuken vind ik weinig verschil.Kapot is kapot.patjebike schreef:IK rij reeds 12jaar met carbon sturen,zadelpennen en kaders, carbon barends,trapstel enzovoort. Zelfs de remblokhouders op mijn koersfiets zijn van carbon alsook mijn voorderailleurpat en mijn beugels van mijn versnellings anex remhendels zijn in dit lichte materiaal. En nog tal van onderdelen: pedalen, stuurplugs zadelpenklem...IK brak tot nu toe slechts twee onderdelen : het onderste lipje van een carbon bidonhouder en de carbonnen kooi van mijn achterversnelling( in de modder en als gevolg van een blokerende ketting)
Wel wordt alles met de momentsleutel gemonteerd om geen extra druk te plaatsen!!
Mijn conclusie: carbon is een zeer degelijk en licht produkt als je het maar met zorg monteerd en er geen harde impacten op terecht komen.
Als je het niet vertrouwd koop dan titanium of aluminium materiaal is ook licht en sterk. Deze materialen gebruik ik voor de bouten en voor mijn remhoeven.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 936
- Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
- Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest
Bericht door wasbeer2006 »
Ik heb nu ook alles van carbon en mijn duraflite carbon stuur is echt heel sterk, dat breekt echt niet en als dat het wel doet was een alu ook allang gebroken. Moet ook wel zeggen dat ie nou niet echt licht is 126 gr + bar end pluggen 12 gram is 138 dat weegt een alu ook
Degene bij wie het breek draaien vaak de remgrepen en stuurpen zo hard aan. Neem bijvoorbeeld een inbus schroevendraaien ipv een sleutel dan draai je het al gauw mindervast door het verschil in hefboom.
Degene bij wie het breek draaien vaak de remgrepen en stuurpen zo hard aan. Neem bijvoorbeeld een inbus schroevendraaien ipv een sleutel dan draai je het al gauw mindervast door het verschil in hefboom.
- dirk_wuyts
- Mountainbiker
- Berichten: 26
- Lid geworden op: za 07 jul 2007 01:06
- Rijdt met: Specialized S-works Epic / SJ HT
Bericht door dirk_wuyts »
- knef
- Mountainbiker
- Berichten: 544
- Lid geworden op: za 08 jul 2006 13:55
- Rijdt met: Giant XTC Composite
- Contacteer:
Idd kapot is kapot, er moet dan zowiezo een nieuw exemplaar komen.$mokeyJoe schreef:carbon.... Dat het breekt ipv deuken vind ik weinig verschil.Kapot is kapot.
Maar, wel meer kans op een dikke DNF als je carbon stuurke breekt.
Met een gedeukt/geplooid alu stuurke kan je in veel gevallen nog doorrijden.
Bericht door $mokeyJoe »
Dat is een antwoord van een wedstrijdrijder,niet van de recreatieve (al dan niet fanatieke) biker!Maar ik begrijp wat je bedoelt.Een DNF is het laatste wat je wil als je aan een wedstrijd meedoet.knef schreef:Idd kapot is kapot, er moet dan zowiezo een nieuw exemplaar komen.
Maar, wel meer kans op een dikke DNF als je carbon stuurke breekt.
Met een gedeukt/geplooid alu stuurke kan je in veel gevallen nog doorrijden.
Maar bij mij zijn de onderdelen enkel stuk gegaan door valpartijen en niet door 'kracht'.Ik kan natuurlijk alleen vanuit mijn ervaringen vertellen.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 936
- Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
- Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest
Bericht door wasbeer2006 »
Als een carbonnen stuur breekt ben je wel zo hard gevallen dat je zelf niet meer verder kan en je zeker met een alu stuur ook niet meer verder had kunnen rijden.
en inderdaad kapot is kapot.
Daarnaast kan ik werkelijk niet geloven dat een carbonnen stuur wat goed gemonteerd is breekt dat is (bijna) onmogelijk, dan moet je echt met 40km/h tegen een boom aan en dan fiets je zelf ook een paar maanden niet. Ik weet bijna zeker dat je stuurpen of frame eerder breken.
Ik heb een syntace duraflite en dat ding is zo stijf en sterk dat sloop je echt niet.
Door mijn vorige hobby (rc auto's) heb ik al 15 jaar ervaring met carbon en dat spul is veel sterker dan alu. Goed geconstrueerd en gemonteerd carbon breekt gewoon de eerste twee tot drie jaar niet op een fiets (uitgezonderd rare valpartijen natuurlijk)
en inderdaad kapot is kapot.
Daarnaast kan ik werkelijk niet geloven dat een carbonnen stuur wat goed gemonteerd is breekt dat is (bijna) onmogelijk, dan moet je echt met 40km/h tegen een boom aan en dan fiets je zelf ook een paar maanden niet. Ik weet bijna zeker dat je stuurpen of frame eerder breken.
Ik heb een syntace duraflite en dat ding is zo stijf en sterk dat sloop je echt niet.
Door mijn vorige hobby (rc auto's) heb ik al 15 jaar ervaring met carbon en dat spul is veel sterker dan alu. Goed geconstrueerd en gemonteerd carbon breekt gewoon de eerste twee tot drie jaar niet op een fiets (uitgezonderd rare valpartijen natuurlijk)