Setje "light" wielen
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Bericht door $mokeyJoe »
Tune MIG70/MAG190 met DT Aero's,XC717,alu nippels,NoTubes en Nokian NBX Lite gaan al meer dan 2 winters mee.
TuneMIG45/MAG150 met DT Aero's,ZTR355,alu nippels,NoTubes en Conti's Twister SS gaan nu 1 jaar mee.Enkel de banden zijn aan vervanging toe(zomermaanden)
NoTubes nu en dan wat bijvoegen.Nog nooit lek gereden en/of scheuren.Ik heb met de Twisters al in Spanje,Frankrijk en Oostenrijk gereden.Allemaal off-road of course.
TuneMIG45/MAG150 met DT Aero's,ZTR355,alu nippels,NoTubes en Conti's Twister SS gaan nu 1 jaar mee.Enkel de banden zijn aan vervanging toe(zomermaanden)
NoTubes nu en dan wat bijvoegen.Nog nooit lek gereden en/of scheuren.Ik heb met de Twisters al in Spanje,Frankrijk en Oostenrijk gereden.Allemaal off-road of course.
- sharplikeascalpel
- Mountainbiker
- Berichten: 312
- Lid geworden op: zo 23 jan 2005 19:28
- Rijdt met: HILSeT (8,5kg) xc bike, YETI ASR
Bericht door sharplikeascalpel »
Ik heb het volgende setje laten spaken:
DT swiss 240 s naven omwille van de betrouwbaarheid/werking
DT supercomp spaken 2.0 - 1.5 - 2.0 omwille van het feit dat de nieuwe ztr race velg van notubes niet met platte spaken à la x-ray of aerolite mogen gespaakt worden
Alu nippels
Notubes ztr race velgen ( 290 gr )
De set flirt met de grens van 1300 gram. Dan heb je een betrouwbare, stevige naaf en toch een zeer licht wiel!
DT swiss 240 s naven omwille van de betrouwbaarheid/werking
DT supercomp spaken 2.0 - 1.5 - 2.0 omwille van het feit dat de nieuwe ztr race velg van notubes niet met platte spaken à la x-ray of aerolite mogen gespaakt worden
Alu nippels
Notubes ztr race velgen ( 290 gr )
De set flirt met de grens van 1300 gram. Dan heb je een betrouwbare, stevige naaf en toch een zeer licht wiel!
- Headshot
- Mountainbiker
- Berichten: 3660
- Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
- Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder
ik twijfel tussen een ZTR347 velg of een American classic velg (beide 240S naaf)
de ZTR met de DT comp spaken of de AC met de CX-ray spaken (gewicht beide sets is dan ongeveer gelijk)
AC velg is iets zwaarder, dus ook steviger, is een ZTR 347 aangeraden om wekelijks met de hardtail in de Ardennen rond te rijden? Ik verkies ook een minimum aan onderhoud. (geen goede LBS in de buurt)
de ZTR of de AC?
de ZTR met de DT comp spaken of de AC met de CX-ray spaken (gewicht beide sets is dan ongeveer gelijk)
AC velg is iets zwaarder, dus ook steviger, is een ZTR 347 aangeraden om wekelijks met de hardtail in de Ardennen rond te rijden? Ik verkies ook een minimum aan onderhoud. (geen goede LBS in de buurt)
de ZTR of de AC?
- Wimbeest
- Mountainbiker
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
- Rijdt met: Santa Cruz Nomad
Ik zou je spaakkeuze niet laten afhangen van welke velg je neemt, eerder van de trade-off die je zoekt.
Wil je je geen zorgen maken over gebrek aan zijdelingse stijfheid, dan moet je die platte spaken laten voor wat ze zijn. Dan neem je Comp of Supercomp (wat lichter). Als je toch lichte spaken wilt (Revo, CX ray of Aerolite) dan zou ik voor een wat stevigere velg kiezen. Een wiel is maar zo stevig als zijn geheel (bouw, spaak, nippel, velg..)
Ik denk overigens als je een lichte velg neemt en ze aan wat stoten blootstelt, dat je met spaken met een dun middenstuk (1.5 Revo bijv. tov 1.8 Comp) makkelijker een zijslag krijgt.
Wat die velgen betreft. Ja het voordeel van de ZTR spreekt voor zich... notubes rijden met enkel yellow tape en ventiel als surplus gewicht. Als je dat niets uitmaakt en je wilt geld besparen, dan kies je AC.
Als je je zorgen maakt over de stevigheid van de ZTR velgen. Een goede dealer van die velgen kan op een week of twee tijd velgen naar keuze bestellen voor wat betreft gewicht. Dat schommelt voor de Olympic tussen 330 en (ik denk) rond de 370 gram. Elke gram zal ook wel een gram extra stevigheid betekenen denk ik dus.
Wil je je geen zorgen maken over gebrek aan zijdelingse stijfheid, dan moet je die platte spaken laten voor wat ze zijn. Dan neem je Comp of Supercomp (wat lichter). Als je toch lichte spaken wilt (Revo, CX ray of Aerolite) dan zou ik voor een wat stevigere velg kiezen. Een wiel is maar zo stevig als zijn geheel (bouw, spaak, nippel, velg..)
Ik denk overigens als je een lichte velg neemt en ze aan wat stoten blootstelt, dat je met spaken met een dun middenstuk (1.5 Revo bijv. tov 1.8 Comp) makkelijker een zijslag krijgt.
Wat die velgen betreft. Ja het voordeel van de ZTR spreekt voor zich... notubes rijden met enkel yellow tape en ventiel als surplus gewicht. Als je dat niets uitmaakt en je wilt geld besparen, dan kies je AC.
Als je je zorgen maakt over de stevigheid van de ZTR velgen. Een goede dealer van die velgen kan op een week of twee tijd velgen naar keuze bestellen voor wat betreft gewicht. Dat schommelt voor de Olympic tussen 330 en (ik denk) rond de 370 gram. Elke gram zal ook wel een gram extra stevigheid betekenen denk ik dus.
Wat betreft de spaken, mijn comp spaken, daar had ik rapper een slag mee dan met de revo spaken.Wimbeest schreef:
Ik denk overigens als je een lichte velg neemt en ze aan wat stoten blootstelt, dat je met spaken met een dun middenstuk (1.5 Revo bijv. tov 1.8 Comp) makkelijker een zijslag krijgt.
Wel een opmerking: de comp spaken staan strakker dan de revo's
- Wimbeest
- Mountainbiker
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
- Rijdt met: Santa Cruz Nomad
Ik zeg alleen maar zaken die theoretisch juist lijken te zijn. Ik baseer me op logisch nadenken (fysica), forumlectuur en informatie van hilset/ernie frieke.
Natuurlijk is de bouw van het wiel de grootste factor die de stevigheid ervan gaat bepalen. Wat ik bedoel dus:
gegeven een exact consistente manier van bouwen, dezelfde naaf, velg, nippels, spaakspanning, lijkt het me erg logisch dat een spaak met een dikkere of dunnere middensectie meer of minder zijdelingse stijfheid gaan bieden.
Uit zijdelingse stijfheid kan je toch ook logisch afleiden dat er meer of minder gevaar is voor zijdelingse impact (slagjes in de velg).
Ik geef wel toe dat ik zelf weinig praktijkervaring heb, maar het lijkt me allemaal logisch als je alles in zijn geheel bekijkt.
Natuurlijk is de bouw van het wiel de grootste factor die de stevigheid ervan gaat bepalen. Wat ik bedoel dus:
gegeven een exact consistente manier van bouwen, dezelfde naaf, velg, nippels, spaakspanning, lijkt het me erg logisch dat een spaak met een dikkere of dunnere middensectie meer of minder zijdelingse stijfheid gaan bieden.
Uit zijdelingse stijfheid kan je toch ook logisch afleiden dat er meer of minder gevaar is voor zijdelingse impact (slagjes in de velg).
Ik geef wel toe dat ik zelf weinig praktijkervaring heb, maar het lijkt me allemaal logisch als je alles in zijn geheel bekijkt.
- Headshot
- Mountainbiker
- Berichten: 3660
- Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
- Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder
de AC wielen worden ook met de tape en los ventiel luchtdicht gemaakt, daar zit het verschil niet, enkel in prijs en stevigheid mss, en ik zoek een velg waar ik niet veel geprul mee ga hebbenWimbeest schreef:Ik zou je spaakkeuze niet laten afhangen van welke velg je neemt, eerder van de trade-off die je zoekt.
Wil je je geen zorgen maken over gebrek aan zijdelingse stijfheid, dan moet je die platte spaken laten voor wat ze zijn. Dan neem je Comp of Supercomp (wat lichter). Als je toch lichte spaken wilt (Revo, CX ray of Aerolite) dan zou ik voor een wat stevigere velg kiezen. Een wiel is maar zo stevig als zijn geheel (bouw, spaak, nippel, velg..)
Ik denk overigens als je een lichte velg neemt en ze aan wat stoten blootstelt, dat je met spaken met een dun middenstuk (1.5 Revo bijv. tov 1.8 Comp) makkelijker een zijslag krijgt.
Wat die velgen betreft. Ja het voordeel van de ZTR spreekt voor zich... notubes rijden met enkel yellow tape en ventiel als surplus gewicht. Als je dat niets uitmaakt en je wilt geld besparen, dan kies je AC.
Als je je zorgen maakt over de stevigheid van de ZTR velgen. Een goede dealer van die velgen kan op een week of twee tijd velgen naar keuze bestellen voor wat betreft gewicht. Dat schommelt voor de Olympic tussen 330 en (ik denk) rond de 370 gram. Elke gram zal ook wel een gram extra stevigheid betekenen denk ik dus.