Setje "light" wielen

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Tune MIG70/MAG190 met DT Aero's,XC717,alu nippels,NoTubes en Nokian NBX Lite gaan al meer dan 2 winters mee.
TuneMIG45/MAG150 met DT Aero's,ZTR355,alu nippels,NoTubes en Conti's Twister SS gaan nu 1 jaar mee.Enkel de banden zijn aan vervanging toe(zomermaanden)
NoTubes nu en dan wat bijvoegen.Nog nooit lek gereden en/of scheuren.Ik heb met de Twisters al in Spanje,Frankrijk en Oostenrijk gereden.Allemaal off-road of course.
Gebruikersavatar
sharplikeascalpel
Mountainbiker
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 23 jan 2005 19:28
Rijdt met: HILSeT (8,5kg) xc bike, YETI ASR

Bericht door sharplikeascalpel »

Ik heb het volgende setje laten spaken:

DT swiss 240 s naven omwille van de betrouwbaarheid/werking
DT supercomp spaken 2.0 - 1.5 - 2.0 omwille van het feit dat de nieuwe ztr race velg van notubes niet met platte spaken à la x-ray of aerolite mogen gespaakt worden
Alu nippels
Notubes ztr race velgen ( 290 gr )

De set flirt met de grens van 1300 gram. Dan heb je een betrouwbare, stevige naaf en toch een zeer licht wiel!
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

ik twijfel tussen een ZTR347 velg of een American classic velg (beide 240S naaf)

de ZTR met de DT comp spaken of de AC met de CX-ray spaken (gewicht beide sets is dan ongeveer gelijk)

AC velg is iets zwaarder, dus ook steviger, is een ZTR 347 aangeraden om wekelijks met de hardtail in de Ardennen rond te rijden? Ik verkies ook een minimum aan onderhoud. (geen goede LBS in de buurt)

de ZTR of de AC?
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

Ik zou je spaakkeuze niet laten afhangen van welke velg je neemt, eerder van de trade-off die je zoekt.

Wil je je geen zorgen maken over gebrek aan zijdelingse stijfheid, dan moet je die platte spaken laten voor wat ze zijn. Dan neem je Comp of Supercomp (wat lichter). Als je toch lichte spaken wilt (Revo, CX ray of Aerolite) dan zou ik voor een wat stevigere velg kiezen. Een wiel is maar zo stevig als zijn geheel (bouw, spaak, nippel, velg..)

Ik denk overigens als je een lichte velg neemt en ze aan wat stoten blootstelt, dat je met spaken met een dun middenstuk (1.5 Revo bijv. tov 1.8 Comp) makkelijker een zijslag krijgt.

Wat die velgen betreft. Ja het voordeel van de ZTR spreekt voor zich... notubes rijden met enkel yellow tape en ventiel als surplus gewicht. Als je dat niets uitmaakt en je wilt geld besparen, dan kies je AC.

Als je je zorgen maakt over de stevigheid van de ZTR velgen. Een goede dealer van die velgen kan op een week of twee tijd velgen naar keuze bestellen voor wat betreft gewicht. Dat schommelt voor de Olympic tussen 330 en (ik denk) rond de 370 gram. Elke gram zal ook wel een gram extra stevigheid betekenen denk ik dus.
merida92
Mountainbiker
Berichten: 167
Lid geworden op: di 10 jan 2006 12:04
Rijdt met: Nicolai

Bericht door merida92 »

Wimbeest schreef:
Ik denk overigens als je een lichte velg neemt en ze aan wat stoten blootstelt, dat je met spaken met een dun middenstuk (1.5 Revo bijv. tov 1.8 Comp) makkelijker een zijslag krijgt.
Wat betreft de spaken, mijn comp spaken, daar had ik rapper een slag mee dan met de revo spaken.
Wel een opmerking: de comp spaken staan strakker dan de revo's
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

Ik zeg alleen maar zaken die theoretisch juist lijken te zijn. Ik baseer me op logisch nadenken (fysica), forumlectuur en informatie van hilset/ernie frieke.

Natuurlijk is de bouw van het wiel de grootste factor die de stevigheid ervan gaat bepalen. Wat ik bedoel dus:
gegeven een exact consistente manier van bouwen, dezelfde naaf, velg, nippels, spaakspanning, lijkt het me erg logisch dat een spaak met een dikkere of dunnere middensectie meer of minder zijdelingse stijfheid gaan bieden.

Uit zijdelingse stijfheid kan je toch ook logisch afleiden dat er meer of minder gevaar is voor zijdelingse impact (slagjes in de velg).

Ik geef wel toe dat ik zelf weinig praktijkervaring heb, maar het lijkt me allemaal logisch als je alles in zijn geheel bekijkt.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

Wimbeest schreef:Ik zou je spaakkeuze niet laten afhangen van welke velg je neemt, eerder van de trade-off die je zoekt.

Wil je je geen zorgen maken over gebrek aan zijdelingse stijfheid, dan moet je die platte spaken laten voor wat ze zijn. Dan neem je Comp of Supercomp (wat lichter). Als je toch lichte spaken wilt (Revo, CX ray of Aerolite) dan zou ik voor een wat stevigere velg kiezen. Een wiel is maar zo stevig als zijn geheel (bouw, spaak, nippel, velg..)

Ik denk overigens als je een lichte velg neemt en ze aan wat stoten blootstelt, dat je met spaken met een dun middenstuk (1.5 Revo bijv. tov 1.8 Comp) makkelijker een zijslag krijgt.

Wat die velgen betreft. Ja het voordeel van de ZTR spreekt voor zich... notubes rijden met enkel yellow tape en ventiel als surplus gewicht. Als je dat niets uitmaakt en je wilt geld besparen, dan kies je AC.

Als je je zorgen maakt over de stevigheid van de ZTR velgen. Een goede dealer van die velgen kan op een week of twee tijd velgen naar keuze bestellen voor wat betreft gewicht. Dat schommelt voor de Olympic tussen 330 en (ik denk) rond de 370 gram. Elke gram zal ook wel een gram extra stevigheid betekenen denk ik dus.
de AC wielen worden ook met de tape en los ventiel luchtdicht gemaakt, daar zit het verschil niet, enkel in prijs en stevigheid mss, en ik zoek een velg waar ik niet veel geprul mee ga hebben
Gebruikersavatar
Marcus 2
Mountainbiker
Berichten: 274
Lid geworden op: za 24 sep 2005 21:02
Rijdt met: Cube

Bericht door Marcus 2 »

Ik heb een aantal vragen.
Ik heb DT 240 naven maar er staat geen s achter maw geen 240s. is er een verschil tussen beiden ? En zijn die naven werkelijk zo goed en licht als mijn fietsenboer beweert ?

De velgen zijn Mavic XC717, hoe verhoudt zich hier de prijs/kwaliteit (gewicht) ?
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Marcus 2 schreef:De velgen zijn Mavic XC717, hoe verhoudt zich hier de prijs/kwaliteit (gewicht) ?
395 g (de lichtste van de markt op notubes na), topmodel van mavic en kwaliteit onberispelijk.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Hubertje schreef:
Marcus 2 schreef:De velgen zijn Mavic XC717, hoe verhoudt zich hier de prijs/kwaliteit (gewicht) ?
395 g (de lichtste van de markt op notubes na), topmodel van mavic en kwaliteit onberispelijk.
Wat te denken van Sun Ufo, Sun Lime light, American Classic #-o
Plaats reactie