Forumoverzicht Productinfo Mountainbike light wedstrijdfiets

wedstrijdfiets

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht vr 27 jul 2007 15:27
bleuboy1402 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 32
Mijn bike: merida en een no name scandium
ik ga wedstrijden rijden dus zou graag weten wat het kost om mijn fiets lichter te maken hij weegt nu 14 kilo en zou hem graag rond de 11 kilo krijgen.Het gaat over een merida sub 60 met v-brakes

vork==suntour xcm
remhendels==X-Mission Comp
Remmen==Linear, 70 mm
Ketting: Shimano CN-HG73
Tandwiel: Shimano M442, 44/32/22
Voorderailleur: Shimano Deore
Achterderailleur: Shimano Deore XT
Shifters: Shimano Deore Rapidfire
Bar end:pro Alloy SL
Stuur: X-Mission Speed Flat
Stuurpen: X-Mission Speed
Naven: Shimano Deore
Velgen: Hohlkammerfelge
Zadel: 4za stratos
banden=nobby nic

http://www.pinkbike.com/photo/1424522/
http://www.pinkbike.com/photo/1424520/
http://www.pinkbike.com/photo/1424521/

Bericht vr 27 jul 2007 16:15
malmedy Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 528
Mijn bike: epic en canondale optimo
3 kg is veel eerst is de som maken hoeveel dat kost zou dan sparen voor een nieuwe

Bericht za 28 jul 2007 17:12
daelman Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 4414
Mijn bike: isaac impact

als je toch wedstrijden wil rijden kan je al opteren voor een vaste vork. (voor de vlakke wedstrijden natuurlijk) 74€ en een 800gram voor een forza alu.
wielen kunnen allicht ook een pak lichter. 240s naven, dt supercomp spaken, alu nipples en 4.1 of 4.2 dt velgen
vervang alles van x-mission door ritchey wcs. leg achteraan een racing ralph en ga notubes rijden. die velgremmen steek je een stel avid sd7 in de plaats. een xt achterder, xt voorder met lage klemband, xt shifters en xt crank volstaan.

Bericht za 28 jul 2007 18:17
S k u l l Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2224
Misschien eerst eens nakijken wat je totale budget is voor je upgrades.
Dat is al iets gemakkelijker om een keuze te maken.

Bericht za 28 jul 2007 22:51
elmago Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1541
Mijn bike: Liteville 301

daelman schreef:
als je toch wedstrijden wil rijden kan je al opteren voor een vaste vork. (voor de vlakke wedstrijden natuurlijk) 74€ en een 800gram voor een forza alu.
wielen kunnen allicht ook een pak lichter. 240s naven, dt supercomp spaken, alu nipples en 4.1 of 4.2 dt velgen
vervang alles van x-mission door ritchey wcs. leg achteraan een racing ralph en ga notubes rijden. die velgremmen steek je een stel avid sd7 in de plaats. een xt achterder, xt voorder met lage klemband, xt shifters en xt crank volstaan.


Ik vrees dat deze update bijna zoveel zal kosten als die sub60 zelf momenteel waard is. :roll:
Beter nog wat sparen en ineens een duurder en dus lichter fietske kopen, en deze verslijten zoals hij is.

Bericht za 28 jul 2007 23:30
Fry Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 977
daelman schreef:
als je toch wedstrijden wil rijden kan je al opteren voor een vaste vork. (voor de vlakke wedstrijden natuurlijk) 74€ en een 800gram voor een forza alu.
wielen kunnen allicht ook een pak lichter. 240s naven, dt supercomp spaken, alu nipples en 4.1 of 4.2 dt velgen
vervang alles van x-mission door ritchey wcs. leg achteraan een racing ralph en ga notubes rijden. die velgremmen steek je een stel avid sd7 in de plaats. een xt achterder, xt voorder met lage klemband, xt shifters en xt crank volstaan.

alu nipples zijn gevoelig voor vervorming bij het richten van het wiel met spaaksleutel. Veel doet het er niet toe dus ben je echt beter met stalen nipples.

Bericht za 28 jul 2007 23:51
kiwi_x Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2270
Mijn bike: Trek 6500 1990
elmago schreef:
daelman schreef:
als je toch wedstrijden wil rijden kan je al opteren voor een vaste vork. (voor de vlakke wedstrijden natuurlijk) 74€ en een 800gram voor een forza alu.
wielen kunnen allicht ook een pak lichter. 240s naven, dt supercomp spaken, alu nipples en 4.1 of 4.2 dt velgen
vervang alles van x-mission door ritchey wcs. leg achteraan een racing ralph en ga notubes rijden. die velgremmen steek je een stel avid sd7 in de plaats. een xt achterder, xt voorder met lage klemband, xt shifters en xt crank volstaan.


Ik vrees dat deze update bijna zoveel zal kosten als die sub60 zelf momenteel waard is. :roll:
Beter nog wat sparen en ineens een duurder en dus lichter fietske kopen, en deze verslijten zoals hij is.


de enig oplossing idd.
het frame op zich weegt te veel om aan 11 kilo te komen maar op dit frame zou ik geen updates doen beter een nieuwe lichtere bike kopen en deze houden als mudbike.

Bericht zo 29 jul 2007 00:50
Achnaton Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 472
Mijn bike: Merida Matts Lite

Hier zijn een paar toekomstmogelijkheden (die je beter niet opvolgt)
Puur uit het hoofd de gewichten neergeschreven, maar kzal er niet te ver af zitten :wink:

Vork: RS Sid - 1150g
Wielen: American Classic 350 - 600g
Stuurpen,stuur,zadelpen: Ritchey WCS - 250g
Remmen: AVID SD7 - 150g
Crank: XT, STYLO - 150g
Cassette: SRAM red spider - 100g
ketting: KMC X9 SL - 70g
Zadel: SLR 135 - 200g
Grips: trekking -50g
Binnenbanden: Schwalbe XX Light - 200g

totale winst: 2920gram uiteindelijk gewicht: 11.08kg
Totaal aan geld kwijt: 1227€

Das helemaal nie rendabel e, als je wilt gaan wedstrijdrijden, koop dan ineens een degelijke fiets voor dit geld. of nog beter, een 2dehands voor die 1227 heb je al veel hoor.

Greetz
Achnaton

Bericht zo 29 jul 2007 07:00
S k u l l Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2224
Achnaton schreef:
Cassette: SRAM red spider - 100g

Een XT is goedkoper en lichter #-o

Bericht zo 29 jul 2007 10:58
bleuboy1402 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 32
Mijn bike: merida en een no name scandium
welke fiets raden jullie dan aan?En hoeveel kost deze ongeveer?

Volgende

Keer terug naar Mountainbike light