Gewicht Merida Matts Lite-M Frame

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Achnaton
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: zo 16 apr 2006 12:18
Rijdt met: Merida Matts Lite
Contacteer:

Gewicht Merida Matts Lite-M Frame

Bericht door Achnaton »

De laatste tijd ben ik nogal wat veranderingen aan het maken aan m'n mtb, K'hou ook een excel bestandje bij van wat ik vervang en hoeveel gewicht ik spaar. En wat me toch wel verbaasd, het stoort me niet, verbaasd me eerder is dat ik op het einde van de weg nog steeds met een bike zou zitten die 10.5 kg weegt. Als ik zie hoe sommigen zo rap aan/onder de tien zitten...
Ligt dit aan mijn frame? Weet iemand hoeveel zo'n Merida Matts Lite-M frame weegt (18inch) ?

PS: die 10.5 zou ik aankomen met

- American Classic Wielset 1510g (nog niet op fiets, ernstig aan het overwegen)
- Rockshox Reba 1650g
- Truvativ team cockpit 300g
- Xpedo pedalen 275g
- X.9 derailleurs, X.0 Shifters 575g
- KCNC zadelpen 152g
- Truvativ Stylo 880g
- KMC X9 255g
- SRAM Black Spider 305g
- Nobby nic 1.8 + standaard binnenbanden 1120g
- San marco zadel 210g
- Hayes HFX 9 remmen 900g (vervangen is voorlopig nog niet nodig)
- Kabels, standaard, Is er hier veel op te winnen?
- Grips, procraft

Volgens de berekeningen zou het frame dus 2168 gram wegen, lijkt me onzinnig veel.

Kga binnekort de fiets eens degelijk wegen, eens zien in hoeverre mijn excel bestandje klopte #-o
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Als dat het carbonnen exemplaar is, dan weegt het een pak meer dan dat van de teamrijders +1300gram
Een alu zal vast niet lichter zijn.
In die Germaanse BIKE stonden de gewichten van een aantal nepteamfietsen in, en ik schrok me te pletter hoe zwaar die frames waren, enkel Scott maakt min of meer waar wat ze beloven.
(Granville zit trouwens ook redelijk scherp ivm de rest)

Uw bestand houdt vast de door de fabrikant opgegeven gewichten in?
Dat is steeds voor het kleinste, lichtste exemplaar dat ze vinden en dan liegen ze nog.
Leg uw bandjes tubless met No Tubes, koop nen Dremel en frees alles weg wat je overbodig lijkt aan shifters, tandwielen enz.....
Wat je stukdremelt vervang je door een standaard licht exemplaar.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

En waarom zou dat een pak meer wegen?
Dat weeg juist evenveel. De vraag is van welk jaartal het frame is want er zijn al drie generaties carbon frames op de markt waarvan het gewicht schommelt tussen 1250 en 1500 gram. Een HFS 2007 frame weegt trouwens ook 'maar' 1490 gram in 18".
Het gewicht van een zelf afgemonteerde fiets is trouwens nooit gelijk aan het gewicht van de som van de afzonderlijke onderdelen. Het gewicht van de totaalsom is altijd hoger.
Gebruikersavatar
çommie
Mountainbiker
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 20 sep 2006 20:41
Rijdt met: commencal combi - scott expert racing

Bericht door çommie »

voor alle duidelijkheid gaat het hier over een alu frame hé!
Gebruikersavatar
Achnaton
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: zo 16 apr 2006 12:18
Rijdt met: Merida Matts Lite
Contacteer:

Bericht door Achnaton »

Jep, tis een alu frame van 2006 in maat 18 inch. :wink:
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Een TFS frame dus (en daar moet je Lite dan idd lezen als 'marketing' en niet als 'light' :-D ).
Gebruikersavatar
Achnaton
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: zo 16 apr 2006 12:18
Rijdt met: Merida Matts Lite
Contacteer:

Bericht door Achnaton »

Hehe, ja het opgegeven begingewicht van mijn fiets lag op 13.7kg, dus hij is er toch al op vooruitgegaan #-o :P
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

El Perro Diablo schreef:In die Germaanse BIKE stonden de gewichten van een aantal nepteamfietsen in, en ik schrok me te pletter hoe zwaar die frames waren, enkel Scott maakt min of meer waar wat ze beloven.
(Granville zit trouwens ook redelijk scherp ivm de rest)
Als dat die test is die hier enkele dagen geleden ergens in een ander topic verschenen is dan heb ik hier toch ook mijn twijfels over qua "juistheid", als je van het ene merk een 18" gaat vergelijken met een 20" van een ander merk dan ben je ook fout bezig.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

ivo schreef:Het gewicht van een zelf afgemonteerde fiets is trouwens nooit gelijk aan het gewicht van de som van de afzonderlijke onderdelen. Het gewicht van de totaalsom is altijd hoger.
Dit is zowat de grootste kul die ik hier ooit gelezen heb, dat is fysisch gewoon niet juist #-o
Gebruikersavatar
Achnaton
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: zo 16 apr 2006 12:18
Rijdt met: Merida Matts Lite
Contacteer:

Bericht door Achnaton »

Maar toch, 't was kul met goede bedoelingen :wink:
Plaats reactie