Het lichtste multi-minitool

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
ATEGEV
Mountainbiker
Berichten: 974
Lid geworden op: za 31 jul 2004 14:59
Rijdt met: Dolphin, Fox & Tiger 4 the road

Het lichtste multi-minitool

Bericht door ATEGEV »

Welke is het lichtste multi-minitoo, hoeveel weegt dit?

De meest gebruikelijke functies (waaronder zeker ook kettingpons) moeten aanwezig zijn.

Als je ook wil je ervaringen ivm de stevigheid en gebruiksvriendelijkheid v/h betreffende tool wil meedelen?

Ik herinner me me een blokje van Ritchey dat zo gefreesd was dat de meeste functies als uiteinde op het blokje zaten. ER zat zelfs een kettingpons op. Maar mijn LBS raadde dit af wegens gemakkelijk naar de fillestijnen te trekken.

Voorlopig dacht ik de Toppeak 18 te kopen (182 g).
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Ik heb eentje van crankbros: http://www.crankbrothers.com/multi19.php
Best wel licht en niet te duur :wink:
Charlie Big Potato
Mountainbiker
Berichten: 113
Lid geworden op: di 16 jan 2007 23:31
Rijdt met: Rockrider 9.1

Bericht door Charlie Big Potato »

Wat ik me dan altijd afvraag bij zo'n dingen: is die kettingpons ook nog te gebruiken? Ik had eerst zo'n kleine tacx en daarmee kreeg ik kettingen amper open. Dit lijkt me dan nog eens onhandiger? Heb erna eentje meegenomen uit de brico en geen problemen...
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Tataa! :lol:

Ik heb een antwoord!...

Afbeelding

De Pro Mini Tool omvat:
*2, 2.5, 3, 4, 5, 6 and 8 mm inbussen
*torx T25, normaal and Philips schroevendraaier
*fles opener, 3.3 and 3.5 spaaksleutel
*bandenlichter, 8 and 10 mm schroefsleutel en kettingpons.

Ok.Zover de voorstelling van het product.Nu mijn bevindingen.Het weegt 150g en is dus lekker licht(vergelijk maar met andere tools!).Je hebt er eigenlijk alles op zitten wat je onderweg zou kunnen gebruiken,behalve de bandenlichter(stalen lichter? [-X ) en flesopener.Verder is de kettingpons zeer bruikbaar.Het is zeer klein,maar toch functioneel omdat je het samen met een inbus gebruikt.Dus je hebt een groot handvat om te draaien.Het klein draaiend lipje is voldoende om krachtig de pin uit te duwen.Nadeel is van de kettingpons dat het los in de sleutel zit.Alhoewel ik er nog geen problemen mee heb gehad.Er zit wel een klein magneetje aan vast,maar dit is niet krachtig genoeg om het er op zijn plaats te houden.Het zit gewoon geklemd tussen de inbussen en de andere tools.Verder is het een handig en gebruiksvriendelijk tooltje.Er zijn er die beter in de hand liggen,of gemakkelijker zijn om kracht te zetten,maar met deze tool heb ik mij altijd kunnen behelpen.Ik gebruik deze al enkele jaren.Ik ben er alvast zeer tevreden over.Dat het dan ook nog eens een van de lichtere modellen op de markt is,is mooi meegenomen.

Ahja...prijs bedraagt rond de 15€.In Duitse shops misschien wel minder.
Charlie Big Potato
Mountainbiker
Berichten: 113
Lid geworden op: di 16 jan 2007 23:31
Rijdt met: Rockrider 9.1

Bericht door Charlie Big Potato »

interessant, volgende keer ik in van Eyck kom toch eens meenemen dan denk ik.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Mss verstandig om rekening mee te houden dat alu imbussleutelkes dan wel lichter mogen zijn dan stalen, maar dat deze (alu dus) ook sneller u boutjes om zeep helpen he !
Gebruikersavatar
ATEGEV
Mountainbiker
Berichten: 974
Lid geworden op: za 31 jul 2004 14:59
Rijdt met: Dolphin, Fox & Tiger 4 the road

Bericht door ATEGEV »

viperke schreef:Mss verstandig om rekening mee te houden dat alu imbussleutelkes dan wel lichter mogen zijn dan stalen, maar dat deze (alu dus) ook sneller u boutjes om zeep helpen he !
Akkoord, maar een tool dient bij mij toch maar enkel om me te depanneren gedurende zware marathonritten. Als ge thuis aan uw bike werkt is dit meestal met tuog uit den 'alaamkoffer'.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

viperke schreef:Mss verstandig om rekening mee te houden dat alu imbussleutelkes dan wel lichter mogen zijn dan stalen, maar dat deze (alu dus) ook sneller u boutjes om zeep helpen he !
Even ter informatie:Dat tooltje dat ik hier heb afgebeeld is volledig uit staal gemaakt.Geen alu of zo.Dient dus om te repareren onderweg.
Gebruikersavatar
XeRpiO
Mountainbiker
Berichten: 373
Lid geworden op: di 27 dec 2005 23:26
Rijdt met: Specialized Epic Comp 2006 / Fox / Sram / Avid / DT Swiss / Thomson
Contacteer:

Bericht door XeRpiO »

ik heb de hexus 16 van topeak
weegt 160 gram en doet zen werk uitstekend voor reparaties onderweg
Afbeelding
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Kwestie van het lichtste te hebben: bij de lbs hing er eentje van topeak van 58 gram. Het was nog geen 5cm lang denk ik, dus verwacht er evenwel geen wonderenvan :)
Plaats reactie