Pagina 1 van 2

eens de moeite om te proberen

Geplaatst: wo 30 mei 2007 07:28
door EL_NOPPES
er is nu plots iets in mijn gedacht geschoten om extreem te ww'en
in u tandbladen gaatjes boren van een diameter van een 8 tal mm
ik ga dat nu niet persoonlijk doen, maar is dit verantwoord ?

Geplaatst: wo 30 mei 2007 07:50
door eekhoorn
Dat is te doen, al zult ge niet veel winnen en zullen uw tandwielen een stuk minder stijf zijn wat de schakelwerking nu niet bepaald bevorderd.

Re: eens de moeite om te proberen

Geplaatst: wo 30 mei 2007 08:14
door formax
Ik denk dat je zo overal een beetje gaatjes kan beginnen boren om hopelijk een paar grammen te besparen.

Je moet je alleen de vraag stellen: Waarom is iets op deze manier ontworpen?

Geloof me vrij, mechanisch belaste onderdelen worden in gespecialiseerde pakketten gestresstest op hun stevigheid, flexibiliteit, taaiheid,... .

Je kan wel bediscussieren dat deze tests volgens bepaalde normen gedaan worden waar rekening wordt gehouden met marges.

Hoe dicht jij tegen een bepaalde structurele 'limiet' wil gaan is je eigen keuze.

Als je het al doet zou ik :
1) niet overdrijven in hoeveelheid
2) 3 keer nadenken over positie, diameter, ... van elke boring

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: wo 30 mei 2007 11:08
door $mokeyJoe
In plaats van te boren,zou ik eerder 'shaven',d.w.z. dat je eigenlijk wat gaat schuren.Wordt veel gedaan bij (lichte) aluminium tandwielen om deze nog een beetje lichter te maken.Bv. tandwielen van Sugino(Supershifter CSSIII R)

Blijkbaar schakelen deze even goed,aangezien er niet aan de schakelhulpjes wordt geraakt of aan de tanden zelf.Stijver worden ze er natuurlijk niet van,maar blijkbaar heeft deze persoon nog geen enkele keer een gebroken of geplooid tandwiel gehad.Dus het is te doen.Al zou ik mijn Carbon-Ti's niet willen dremelen! :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Boren heeft trouwens een zeer 'goedkoop' uiterlijk!

Euh

Geplaatst: wo 30 mei 2007 11:34
door JurgenG
Al dat werk om 16 gram te winnen? =D>

Geplaatst: wo 30 mei 2007 11:46
door Hubertje
Sja, freak is freak he..

Geplaatst: wo 30 mei 2007 12:55
door mtb arno
in de jaren stllekes werd dat vaker gedaan op de betere koersmachientjes.

Re: eens de moeite om te proberen

Geplaatst: wo 30 mei 2007 17:51
door Jietse
formax schreef:Ik denk dat je zo overal een beetje gaatjes kan beginnen boren om hopelijk een paar grammen te besparen.

Je moet je alleen de vraag stellen: Waarom is iets op deze manier ontworpen?

Geloof me vrij, mechanisch belaste onderdelen worden in gespecialiseerde pakketten gestresstest op hun stevigheid, flexibiliteit, taaiheid,... .

Je kan wel bediscussieren dat deze tests volgens bepaalde normen gedaan worden waar rekening wordt gehouden met marges.

Hoe dicht jij tegen een bepaalde structurele 'limiet' wil gaan is je eigen keuze.

Als je het al doet zou ik :
1) niet overdrijven in hoeveelheid
2) 3 keer nadenken over positie, diameter, ... van elke boring

Afbeelding

Afbeelding
Hebt gij dat gemaakt in cosmosworx?

'k zou Solidworks & cosmosworx ook 's moeten leren. :-)

Geplaatst: wo 30 mei 2007 19:27
door Hubertje
Cosmos is een handige tool om snel een idee te krijgen. Het probleem met FEM is echter dat je door een verkeerde mesh ook totaal verkeerde resultaten kan bekomen. Weten wat je doet geblazen dus. Een goede ontwerper blijkt trouwens meestal een slechte FEM analist te zijn.

Re: eens de moeite om te proberen

Geplaatst: wo 30 mei 2007 19:33
door formax
Jietse schreef:'k zou Solidworks & cosmosworx ook 's moeten leren. :-)
Nope die dingen zijn niet van mijn hand, ik zocht een beetje representatieve voorbeeldjes! Ikzelf werk in Pro-Engineer :-)