-> 2 bladen vooraan

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Xes
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 24 apr 2007 12:42

Bericht door Xes »

Vandaag eerste keer 40-26 met een 11-34 cassette gereden in Esneux.
Moet zeggen het bolt heel goed ! Die 40 zal maar heel zelden te klein zijn op marathons maar ik twijfel nog door de 26-34. Op de echt lastige parcours gaat het op het einde toch moeilijk worden denk ik.
Misschien dak een XX cassette steek ...
Gebruikersavatar
tyro13
Mountainbiker
Berichten: 304
Lid geworden op: di 17 jul 2007 11:05
Rijdt met: BMC te01 xtr 2015. Bmc slr01 campa superrecord Ax lightness lightweight 5.85kg

Bericht door tyro13 »

Op mijn cannondale flash zit nu de bladen van frm 42/27 en een xtr casette 11/34 na wat Ardennen marathons moet ik zeggen dat ik er heel tevreden van ben. Weinig of geen overlappingen zoals bij een triple. Vroeger reed ik met triple en een casette van 11/32. Het enigste dat ik merk is dat 27/34 wel iets groter is dan 22/32...dit is het enigste dat mss wat zwaar zal doorwegen op de grote marathons.... #-o Tzal wat meer op de trappers lopen worden! Als je wat minder zijt kan je de toch wel dure xx overwegen die casette heeft een 36 en dat is volgens mij identiek aan aan triple...Ik ga in ieder geval niet meer over naar triple. Ik vind ook dat het voorraan veel beter schakelt,nooit haperingen of chainsuck gehad. Dus lang leve de dubbel....(als je wat getraind bent moet dit zeker haalbaar zijn)
Xes
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 24 apr 2007 12:42

Bericht door Xes »

Vooraan schakelt het inderdaad super !
Maar zoals voor de RDHF ken ik een stuk waar ik niet ga boven geraken met een 26/24 (denk ik).
Ik ga toch nmaar een XX cassette en achterderri steken zodat ik ook wat reserve heb voor de alpenmarathons zoals de cristalp. (en het is nog een pak lichter ook :-) )
Laatst gewijzigd door Xes op wo 12 mei 2010 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Als je van een XTR-cassette naar een XX (dus van 9 naar 10 kransjes) gaat moet je toch je achterderailleur vervangen ook?
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Bericht door BramDR »

El Baelos schreef:Als je van een XTR-cassette naar een XX (dus van 9 naar 10 kransjes) gaat moet je toch je achterderailleur vervangen ook?

Volgens mij niet, als je een 10 speed shifter hebt en je het bereik van de achterderrie tegoei insteld moet het lukken.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

achterderailleur maakt niet zoveel uit. Het is idd de shifter die bepaald hoeveel tandwielen je achteraan kan aanspreken.
Ik rij bv 10 speed met een XTR achterderailleur.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

de cable pull bij de 10 speed XX shifter is anders dan bij de 9 speed, dus je 9 speed X.0 derailleur zal je er niet mee kunnen gebruiken.

Welke shifter gebruik je voor je XTR achterderailleur?
Xes
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 24 apr 2007 12:42

Bericht door Xes »

Alle 10speed shifters van sram (XX en doubletab) zijn exact actuation en dus niet te gebruiken op een XO !
Ikzelf ga doubletabs (wil niets anders meer) steken met een XX achterderri !
Gebruikersavatar
tyro13
Mountainbiker
Berichten: 304
Lid geworden op: di 17 jul 2007 11:05
Rijdt met: BMC te01 xtr 2015. Bmc slr01 campa superrecord Ax lightness lightweight 5.85kg

Bericht door tyro13 »

Xes schreef:Alle 10speed shifters van sram (XX en doubletab) zijn exact actuation en dus niet te gebruiken op een XO !
Ikzelf ga doubletabs (wil niets anders meer) steken met een XX achterderri !
mss domme vraag maar wat zijn de doubletap shifters.....don't shoot me, but i don't now #-o
Xes
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 24 apr 2007 12:42

Bericht door Xes »

tyro13 schreef: mss domme vraag maar wat zijn de doubletap shifters.....don't shoot me, but i don't now #-o
Héhé, je ziet die triggers dan ook nooit (of toch zeer weinig).
Double tabs zijn trigger shifters met juist één duimtrigger.
Dus zowel op- als afschakelen doe je met dezelfde trigger. Zelfde systeem als bij de race groepen van sram.
http://www.sram.com/node/122/brand/sram-road/src/cat
Laatst gewijzigd door Xes op wo 12 mei 2010 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie