gewicht no-tubes

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
SOM epic ghost
Mountainbiker
Berichten: 981
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 22:44
Rijdt met: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon
Contacteer:

Bericht door SOM epic ghost »

een tip
doe onder het veglint met ventiel een tape op je velg (zo een stoffen) (of neem een lengte mee met je binnenband) zodanig dat je geen scherpe kanten hebt als je bij pech een binnenband moet leggen., want dan moet je het rubber velglint met ventiel eruit halen en indien je geen tubeless velg hebt, zijn er die gaatjes van je spaken die moordend zijn voor je binnenbandje.
josvantbos
Mountainbiker
Berichten: 93
Lid geworden op: do 13 apr 2006 14:03
Rijdt met: bianchi

Bericht door josvantbos »

moet je die gaatjes voor spaken nie zowiezo dichtplakken met die doorzichtige tape die erbij zit?

welk is nu de beste methode (voor XC717 velg) om luchtdicht te maken
1: gaten voor spaken dichtplakken met die doorzichtige tape + velglint met ventiel.
2: yellow spoke tape + speciaal appart ventiel. (lichtste methode denk ik)

mvg josvantbos
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

1) Betrouwbaar, iets zwaarder
2) Minder betrouwbaar, maar lichter
mtbgast
Mountainbiker
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 28 aug 2005 16:37

Bericht door mtbgast »

ik heb hier ook nog eens 2 vraagjes bij, :bounce:

1. waarom is enkel de yellow spoke tape gebruiken minder betrouwbaar dan met het velglint?

2. ik heb tegewoordig veel last van snake bites, dit heb je met notubes niet meer zeker? (domme vraag waarschijnlijk) maar ontsnapt er dan toch niet wat lucht met notubes als je normaal gezien met biba een snake bite zou rijden? :roll:

ik ben waarschijnlijk ook een toekomstig gebruiker, ik rij nu ook met superlichte biba's maar het begint wat kostelijk te worden met al die lekke banden. :wink:
mtbgast
Mountainbiker
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 28 aug 2005 16:37

Bericht door mtbgast »

niemand?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

1/velglint dient om de diepte van het velgbed te verminderen zodat er een betere afsluiting ontstaat zodat buitenband er een gesloten geheel mee kan vormen.Met alleen de tape kan er nog een spatie overblijven waar de rand van de buitenband wat kan bewegen met mss luchtverlies tot gevolg.
De Notubesvelgen zijn om die reden minder diep, velgrand is 2 a 3 mm lager en de tape volstaat.
De buitenband zit in de velgrand gehaakt en maakt tgl kontakt met de tape, een soort dubbele afsluiting.
2/Idd geen snakebites, en zelf nog geen lucht weten ontsnappen.
Ik ben wel geen 'kamikaze-piloot' en heb gekozen voor een band met zachte rubber die dan op meer druk kan gereden worden(Speedking SS op 2.5 tot zelfs 3kg ngl het parcours)
In Winksele waren er wel speedy afdalinkjes die soms op stenige paadjes (bouwafval, groffe gravé,...)uitkwamen.
De bandjes hebben het overleefd. [-o< en hout vasthouden #-o
jimi
Mountainbiker
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 10:09
Rijdt met: cannondale f29

Bericht door jimi »

sinds ik notubes rij heb ik veel minder lek gereden,en ik 'voel' ook dat het lichter bolt;maar als je lek rijdt is het wel effe langer werk dan met een gewone biba
Gebruikersavatar
serge
Mountainbiker
Berichten: 963
Lid geworden op: do 16 okt 2003 22:06
Rijdt met: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.
Contacteer:

Bericht door serge »

Ik heb gisteren voor en achteraan een gewone band met het Notubes systeem gestoken.

Ik heb hier nog een achterwiel liggen van een vriend van mij, en nu wou ik toch wel eens weten hoeveel verschil dit geeft

Velg vriend: velg Dt Swissxr 4 15
spaken ?
naaf Dt Swiss 240.S
snel sluiter Dt Swiss
Tubeless kit van Dt Swiss
Cassette Sram pg 990 (met 34)
Schijf 160 mm Hope
band Schwalbe Nobby Nic 1.80 UST
Gewicht: 2.100 gram

Mijn velg: wiel xr 1540 (dit is velg, spaken en naaf)
Tubeless kit van Dt Swiss
Snel sluiter Tune
Schijf XTR 160 mm
cassette XTR (met 34)
Band Maxxis Larsen TT 2.0 XC serie, (gewone band)
Notubes vloeistof (55 gr.)
Gewicht: 1849 gram

Een voordeel van 251 gram.

Door mijn 2 wielen met Notubes uit te rusten heb ik nu een gewichtsbesparing van ongeveer 450 gr.

Maar nu wil ik er zo snel mogelijk eens mee naar de ardennen trekken om daar alles eens uit te testen.

Serge.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Serge, ik begrijp niet wat je hier aan het berekenen bent, ik vrees dat je jezelf blaaskes aan het verkopen bent :oops:
Lichtere cassette, snelsluiter, spaken? , velg,.... dat is toch bezwaarlijk winst door notubes te noemen hé #-o

Het absoluut maximaal uit te sparen gewicht tov een klassiek biba/ buitenband configuratie is het gewicht van de buitenband:
De maximale winst is dus 90 tot 130 gram per wiel!!!

Meestal moet daar nog minstens 50 gram latex afgetrokken worden (tenzij je in je biba ook latex kiept). Dan heb je nog 40 tot 80 gram winst per wiel.

Je hebt sowieso nog een ventiel nodig: Ik denk dat die toch snel 10 gram wegen? Nog 30 tot 70 gram winst!

Afhankelijk van de velg een luchtdicht velglint.
Het lichtste luchtdichte velglint is sowieso zwaarder dan het lichtste gewone velglint, als je het rubber luchtdichte velglint gebruikt dan ben je zeker enkele tientallen grammen extra kwijt en heb je geen winst meer.

Dan hebben we het nog niet gehad over de buitenband, want om nog enigzins betrouwbaar te blijven ga je toch op zoek naar een band met stevige flanken, terwijl die met een binnenband minder noodzakelijk is.....


Vergeleken met UST is het maximale gewicht dat je kan winnen het verschil tussen de UST versie en de klassieke versie, afhankelijk van het merk, maar reken op zo'n 200 gram per band.

UST kan probleemloos zonder latex, notubes niet, dus trekken we er nog eens 50 gram af :wink:
Gebruikersavatar
serge
Mountainbiker
Berichten: 963
Lid geworden op: do 16 okt 2003 22:06
Rijdt met: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.
Contacteer:

Bericht door serge »

@ nothing 's impossible.

Ik laat gewoon zien wat de mogelijkheden zijn, het ging hier over gewichten, en ik heb gewoon die twee wielen eens vergeleken.


Ik rij nu al jaren met UST banden, maar nu ik een Fully rij, was ik aan het kijken om wat gewicht te besparen. Ik had de velgen om dit te doen, dus nu heb ik het NoTubes eens geprobeerd. Ik doe ook altijd NoTubes vloeistof in mijn UST, dus dit moet ik er niet bij tellen.
Ik heb nu de banden gewogen en kwam zo aan een verschil van 451 gram.

Ik hoop hier mee wat duidelijker te zijn.

Oja, voor mijn geen binnenbanden, te veel plat.

Serge.
Plaats reactie