star nut niet gebruiken

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
steks
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 jan 2007 03:52
Rijdt met: Van Nicholas Zion

star nut niet gebruiken

Bericht door steks »

De eerste gewichtsbesparing die ik wil door voeren op mijn fiets is het inkorten van mijn vorkbuis. Verder zit ik er aan te denken om dan gelijk de star nut en top cap weg te laten. Je kan met bijvoorbeeld de Azonic headlock je balhoofd afstellen en als je je de stuurpen eenmaal hebt aangedraaid kan die natuurlijk weer verwijderd worden. De vorkbuis kan je dan netjes dicht maken met een Schmolke Carbon Ahead Deckel.
Zijn er mensen hier die rond fietsen zonder top cap of is dat qua veiligheid beter niet te doen? Volgens mijn volstaat het om de stuurpen goed vast te zetten.
Gebruikersavatar
Chase
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 08 mei 2005 21:44
Rijdt met: ene me vitesse en 2 zonder

Bericht door Chase »

Ik weet niet ofdat je zo lang gaat kunnen fietsen zonder speling op je blahoofd te krijgen.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

kun je nergens anders gewichtsbesparing doen? dit is al een redelijk extreme vorm van gewicht winnen, je wint er amper 20 -30 gr mee.
en een starnut is echt wel het beste systeem om geen speling ty krijgen.
ik heb nog een ring ga star van use gehad en vond dat toch ook niet super.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

In plaats van een starnut kan je de Tune GumGum gebruiken.
Afbeelding

Weegt zowat de helft van een Starnut.
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Bericht door Byorka »

Starnut verwijderen is de makkelijkste manier om gewicht te besparen.

Gewoon alles monteren. Daarna de starnut eruit slaan en de cap met siliconekit vastplakken.
Zolang je de vork niet hoeft te verwijderen blijft het geheel goed zitten.
steks
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 jan 2007 03:52
Rijdt met: Van Nicholas Zion

Bericht door steks »

Ik denk er net aan dat ik met mijn oude fiets 2,5 jaar eigenlijk zonder starnut heb gefietst. Daar zat een Syncros stuurpen op die schuin was aan de bovenkant, daar zat dan een plastic top cap op. Voor het stellen van het balhoofd gebruikte ik een gewone topcap, maar verder zat die plastic top cap erop. Dat ding is zo slap die kan niks hebben.

Dus bij het inkorten van de vorkbuis ook maar gelijk even de starnut verwijderen. Misschien dat ik zelf wel een dun kapje maak van epoxy.
Gebruikersavatar
focus_wrc
Mountainbiker
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 24 nov 2002 18:10
Rijdt met: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Bericht door focus_wrc »

ik heb bij "den Pool" al gezien hoe iemand het deed. hij sneed draad op het uiteinde van zijn vorkbuis en dan met een soort van "moer" spande die het vast. de moer woog zo'n 5 gram, ook gewichtsbesparing en toch iets veiliger denk ik :lol:
Byorka
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: za 25 dec 2004 11:34

Bericht door Byorka »

Het verwijderen van de starnut doet niets af aan de veiligheid zolang de stuurpen goed is gemonteerd.
Gebruikersavatar
franco
Mountainbiker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 21 mar 2005 17:07
Rijdt met: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Bericht door franco »

Ik rijd nu zo al ongeveer een jaar zonder enig probleem. Zelfs de 120km van Houffalize mee gereden.
Ik gebruik stukje van tune om de stuurbuis af te dichten.
[img]http://www.starbike.com/cache/prod_thum ... 3b44c1.jpg
Je kunt ook de oplossing van Smokeyjoe gebruiken, ik ga echter dat carbonnen stopsel eens wegen, want ik denk dat dit nog een ietsje lichter is.
Als ik iets moet aanpassen dan heb ik zo een Tune Gumgum liggen, deze kan je nadien uit de stuurbuis halen zonder dat je de gumgum of de stuurbuis beschadigd.
Als je stuurpen goed is gemonteerd (gebruik een momentsleutel) kan dit echter totaal geen kwaad hoor, zonder starnut rijden.
Groetjes
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Het enige nadeel van rijden zonder starnut is dat je bij problemen onderweg niet even kan bijstellen :wink:

Verder is die toch niet belast, kan niet veel hebben, noch het topcapje!
Maar, is wel een extreme weight weenie techniek :lol:
Plaats reactie