Pagina 2 van 4

Geplaatst: wo 28 mar 2007 21:34
door jerommeken
mtb arno schreef:hier nog een paar foto's van mij lefty projectjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

aan de commencal zijn wel nog wat veranderingen gebeurt.

Fermen bike !!

Maar klopt de geometrie nog met een Lefty ? En nog een vraag die mss minder past in deze topic maar toch relevant is : heeft het zin om een vork met 10cm of meer veerweg te monteren in een hardtail ? Ik explain mijn eigen closer : ik heb onlangs een splinternieuwe hardtail met een 12cm vork getest en vond dat die zeer wazig stuurde en in de bochten moest je echt werken om hem erin te trekken.
Wat mij nog het meest ambeteerde was dat je door een put kon rijden zonder er vooraan iets van te voelen. Maar zodra je achterwiel door de put kwam kreeg je rug een uppercut dat je nieren efkes gingen goeiendag zeggen tegen je amandelen.
En dan vraag ik mij af wat het nut is van zoveel veerweg ? En aangezien een Lefty ook een dikke 10cm heeft ...

Geplaatst: wo 28 mar 2007 22:54
door madrista666
den arno blijft toch nog altijd den pionier!!! ge had er een patent op moeten nemen :lol:

Geplaatst: wo 28 mar 2007 22:58
door The OM
Ik kan er niet aan doen, maar ik blijf de fatty's mooier vinden :oops:

Zit er eigelijk veel verschil in stuureigenschappen tussen fatty's en lefty's? Of werken ze met dezelfde systemen?

Geplaatst: wo 28 mar 2007 23:01
door Hubertje
De geometrie met fatty en lefty is identiek, dus het sturen moet dat ook zijn.
Alleen kan je met een lefty je stuur niet zo ver naar links draaien :lol:

Geplaatst: do 29 mar 2007 11:44
door Splenter
nog nooit eerder bij stilgestaan, maar: als je eens goed overkop gaat en je stuur slaat volledig naar links, dan kan je frame toch een serieuze impact ondergaan van de lefty die ertegen komt? En als het frame niks heeft, dan kan de lefty toch een duwtje gekregen hebben...

Geplaatst: do 29 mar 2007 12:56
door mtb arno
@jerommeken
ik vind de +- 10 cm veerweg van de lefty ideaal , als je een andere vork steekt moet je ook aan de inbouwhoogte van deze denken, en deze scheelt op die commencal niet zo veel als wat er origineel zou moeten op staan, hij stuurt met die lefty dan ietsjes trager dan met mijn sid omdat de balhoofdhoek dan lichtjes verandert, maar ik heb er persoonlijk echt geen problemen mee.

Geplaatst: do 29 mar 2007 12:59
door mtb arno
Splenter schreef:nog nooit eerder bij stilgestaan, maar: als je eens goed overkop gaat en je stuur slaat volledig naar links, dan kan je frame toch een serieuze impact ondergaan van de lefty die ertegen komt? En als het frame niks heeft, dan kan de lefty toch een duwtje gekregen hebben...
er is op de lefty wel een soort mousse aanwezig om het frame te beschermen, maar idd, bij een serieuze valpartij kun je wel brokken hebben, maar dat is zo met alles, en als je daar allemaal moet aan denken, dan kom je op de duur niet meer buiten met uw bike, en dat is absoluut mij bedoeling niet :wink:

Geplaatst: do 29 mar 2007 13:22
door Hubertje
Als een lefty zoals een fatty 25mm minder veerweg heeft dan opgegeven, dan kom je op 85. Ik weet niet of het zo is, maar dat lijkt me in alle geval niet te veel.
110 ook niet, tis de inbouwhoogte die telt, niet de veerweg.

Geplaatst: do 29 mar 2007 13:42
door Splenter
Daar volg ik je volledig in :-)
Maar sinds ik een bluts in mijn kader heb, ontstaan bij een valpartij waarbij mijn XO-shifter mijn frame geramd heeft, zie ik nu overal frame-vernietigende onderdelen :-D
mtb arno schreef:
er is op de lefty wel een soort mousse aanwezig om het frame te beschermen, maar idd, bij een serieuze valpartij kun je wel brokken hebben, maar dat is zo met alles, en als je daar allemaal moet aan denken, dan kom je op de duur niet meer buiten met uw bike, en dat is absoluut mij bedoeling niet :wink:

veerweg

Geplaatst: do 29 mar 2007 14:12
door CameleonBike.com
Als een lefty zoals een fatty 25mm minder veerweg heeft dan opgegeven...
Headshoks moeten van veerweg "gereset" worden bij bv elk groot onderhoud. Dus als je nu minder veerweg hebt dan opgegeven dan moet dit aangepast worden.