meer en meer bikes met een lefty

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

mtb arno schreef:hier nog een paar foto's van mij lefty projectjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

aan de commencal zijn wel nog wat veranderingen gebeurt.

Fermen bike !!

Maar klopt de geometrie nog met een Lefty ? En nog een vraag die mss minder past in deze topic maar toch relevant is : heeft het zin om een vork met 10cm of meer veerweg te monteren in een hardtail ? Ik explain mijn eigen closer : ik heb onlangs een splinternieuwe hardtail met een 12cm vork getest en vond dat die zeer wazig stuurde en in de bochten moest je echt werken om hem erin te trekken.
Wat mij nog het meest ambeteerde was dat je door een put kon rijden zonder er vooraan iets van te voelen. Maar zodra je achterwiel door de put kwam kreeg je rug een uppercut dat je nieren efkes gingen goeiendag zeggen tegen je amandelen.
En dan vraag ik mij af wat het nut is van zoveel veerweg ? En aangezien een Lefty ook een dikke 10cm heeft ...
madrista666
Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 13:33
Rijdt met: On One 45650B, YT Tues 2.0, Liteville 301

Bericht door madrista666 »

den arno blijft toch nog altijd den pionier!!! ge had er een patent op moeten nemen :lol:
The OM
Mountainbiker
Berichten: 901
Lid geworden op: di 13 jun 2006 13:49
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door The OM »

Ik kan er niet aan doen, maar ik blijf de fatty's mooier vinden :oops:

Zit er eigelijk veel verschil in stuureigenschappen tussen fatty's en lefty's? Of werken ze met dezelfde systemen?
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

De geometrie met fatty en lefty is identiek, dus het sturen moet dat ook zijn.
Alleen kan je met een lefty je stuur niet zo ver naar links draaien :lol:
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

nog nooit eerder bij stilgestaan, maar: als je eens goed overkop gaat en je stuur slaat volledig naar links, dan kan je frame toch een serieuze impact ondergaan van de lefty die ertegen komt? En als het frame niks heeft, dan kan de lefty toch een duwtje gekregen hebben...
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

@jerommeken
ik vind de +- 10 cm veerweg van de lefty ideaal , als je een andere vork steekt moet je ook aan de inbouwhoogte van deze denken, en deze scheelt op die commencal niet zo veel als wat er origineel zou moeten op staan, hij stuurt met die lefty dan ietsjes trager dan met mijn sid omdat de balhoofdhoek dan lichtjes verandert, maar ik heb er persoonlijk echt geen problemen mee.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

Splenter schreef:nog nooit eerder bij stilgestaan, maar: als je eens goed overkop gaat en je stuur slaat volledig naar links, dan kan je frame toch een serieuze impact ondergaan van de lefty die ertegen komt? En als het frame niks heeft, dan kan de lefty toch een duwtje gekregen hebben...
er is op de lefty wel een soort mousse aanwezig om het frame te beschermen, maar idd, bij een serieuze valpartij kun je wel brokken hebben, maar dat is zo met alles, en als je daar allemaal moet aan denken, dan kom je op de duur niet meer buiten met uw bike, en dat is absoluut mij bedoeling niet :wink:
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Als een lefty zoals een fatty 25mm minder veerweg heeft dan opgegeven, dan kom je op 85. Ik weet niet of het zo is, maar dat lijkt me in alle geval niet te veel.
110 ook niet, tis de inbouwhoogte die telt, niet de veerweg.
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

Daar volg ik je volledig in :-)
Maar sinds ik een bluts in mijn kader heb, ontstaan bij een valpartij waarbij mijn XO-shifter mijn frame geramd heeft, zie ik nu overal frame-vernietigende onderdelen :-D
mtb arno schreef:
er is op de lefty wel een soort mousse aanwezig om het frame te beschermen, maar idd, bij een serieuze valpartij kun je wel brokken hebben, maar dat is zo met alles, en als je daar allemaal moet aan denken, dan kom je op de duur niet meer buiten met uw bike, en dat is absoluut mij bedoeling niet :wink:
Gebruikersavatar
CameleonBike.com
Mountainbiker
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 20 dec 2004 13:04
Rijdt met: Endorfin - Cannondale - Rohloff - Hope - FRM

veerweg

Bericht door CameleonBike.com »

Als een lefty zoals een fatty 25mm minder veerweg heeft dan opgegeven...
Headshoks moeten van veerweg "gereset" worden bij bv elk groot onderhoud. Dus als je nu minder veerweg hebt dan opgegeven dan moet dit aangepast worden.
Plaats reactie