Wie heeft hier nu de lichtste fiets?

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
jimi
Mountainbiker
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 10:09
Rijdt met: cannondale f29

Bericht door jimi »

$mokeyJoe schreef:Stel je voor dat mijn Merida op SBP meer dan 8kg aangeeft! :-k :lol:
dan heb je wschl NOG de lichtste
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Hm, mijn Mg zat indertijd al onder de 8 Kg maar ondertussen ben ik al weer genezen van de WW-koorts en weet ik eigenlijk niet goed meer wat aanvangen met dat Nano kader.
jimi
Mountainbiker
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 10:09
Rijdt met: cannondale f29

Bericht door jimi »

nano kader? wat is dat?
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

ik weet een zaak, om een fiets al onder de 10 kg te krijgen moet je al wat ondernemen, om hem dan onder 9 te krijgen moet je al serieus in uw portefeuille zitten.
en onder de 8, :drunk: :lol:
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

mtb arno schreef:ik weet een zaak, om een fiets al onder de 10 kg te krijgen moet je al wat ondernemen, om hem dan onder 9 te krijgen moet je al serieus in uw portefeuille zitten.
en onder de 8, :drunk: :lol:
Om onder de 8kg te zitten heb je veel geduld nodig! :lol: En constant op zoek zijn naar lichtere spulletjes..Maar mijn limiet ligt toch rond de 7.5kg met verende vork.Er nog onder geraken is een zeer mooie,maar moeizame droom!Met dezelfde kader welteverstaan.Anders duik ik zo onder de 7kg.Maar dan begin ik wel wat te twijfelen over de berijdbaarheid...Ik denk dat de fiets dan niet meer overal zou inzetbaar zijn.Drops van 2m is nu ook al wel uit den boze! :drunk:
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Tijdens een weging zit er dan vet in de lagers en is de ketting op normale lengte, olie uit vork gelaten of nog iets anders uit de trukendoos gehaald om de laatste grammen te sparen?
En opvolgend na de meting van de bike, een verplicht tochtje rijden over een iets of wat deftig mtb waardig parcours van +-40 km, is dit dan Sm voor ww’rs?
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

ik zou het wel belachelijk vinden om zover te gaan om persé nog die laatste grammer er af te halen. ik vind dat de bike moet gewogen worde rijklaar.
dus alles werken en gesmeerd.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

WW is vooral een kwestie van licht gestoord te zijn (in de positieve zin :wink: ) en er (meestal) genoeg geld tegenaan (willen) gooien.
Ik heb in mijn zotte jaren met zo'n ding (de Mg) zonder verpinken de GRC uitgereden en heel wat Ardeense marathons. Het kader viel om de 6 maand wel gewoon uit elkaar maar dat is een kleine bijkomstigheid :-D .
Overigens verloop eenzelfde tocht met een 2,5 Kg zwaardere fully (in mijn geval) veel vlugger en aangenamer.
ps. een nano kader is een carbon kader van de laatste generatie waaruit ze de alu lugs gelaten hebben en minder hars werd gebruikt volgens een andere wevingsmethode en bak/persmethode waardoor het totaal gewicht lager is maar de stijfheid en slagvastheid veel hoger. Gezien ik ytevreden ben ove rmijn HFS kader en het niet stekkt op een seconde (of uur) meer of minder laat ik dat nano kader (voorlopig) maar voor wat het is (tot ik nog eens een zotte bui krijg).
jimi
Mountainbiker
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 10:09
Rijdt met: cannondale f29

Bericht door jimi »

kan een nano kader dan lichter dat het scale kader?
ik vond het scale frame prachtig,maar iets te hard voor mijn onderrug
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Er is momenteel op de algemene markt niets lichter dan een Scale kader maar het nanokader heeft wel een flex stay, is stijver en slagvaster.
Absoluut gewicht is niet alles om sneller te gaan, integendeel.
Plaats reactie