Montage Tune AC37 trapas

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
tarzan2
Mountainbiker
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 20 dec 2004 13:29
Rijdt met: Reven

Montage Tune AC37 trapas

Bericht door tarzan2 »

Hallo,

ik heb een vraagje over de montage van mijn tune trapas. In welke richting moet die gemonteerd worden?
Afbeelding

Zoals je op de foto kan zien, zitten er aan de kant met het zwart stukje 2 lagers en aan de andere kant slechts 1. Ik vermoed dat de as zoals je hem op de foto ziet in het frame moet, dus met de zwarte lager aan de drive side. Maar echt zeker ben ik er niet van en de duitse handleiding kan mij ook niet verder helpen. Iemand enig idee?

thx
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Hier zit ik ook mee.Ik heb dezelfde maar de Ti versie dan(AC38)
Je hebt gelijk.De kant waar 2 lagers zijn,is de drive-side,kant van de tandwielen dus.Dus dat zwarte is een extra lager.Zoals de trapas nu ligt,komt er op de rechterzijde je cranks met spider(tandwielen) op.Je hebt toch een tooltje bij gekocht? [-o< Anders kan je wel eens problemen hebben.Let er goed mee op. :wink:

Montage:
Eerst steek je de cup zonder aanslag in de linkerkant tot ongeveer 5mm van het einde.Steek dan je trapas en rechtercup in en draai ze zo ver in totdat de alu 'ring' lichtjes indeukt.Deze ring wel eerst voorzien van het nodige vet(liefst kopervet)voor een perfecte afdichting.Wanneer de rechterkant vast zit,draai je aan de linkerkant bij tot de 'alu' ring ook hier "vervormt".Vast is vast!
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

die dubbele lager zal idd voor de "drive side " zijn.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

ja, dat is normaal zo.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Hey Tarzan2,

Aangezien ik ook bezig ben met de montage van de AC38,hier een engelstalige handleiding! :wink:
Gebruikersavatar
tarzan2
Mountainbiker
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 20 dec 2004 13:29
Rijdt met: Reven

Bericht door tarzan2 »

Bedankt voor de antwoorden en de engelstalige handleiding!

Ik heb hem gemonteerd gekregen maar ik ben vergeten vet tussen cups en lagers te doen, opnieuw dus :^o . De cups zijn wel van enorm zwak materiaal gemaakt, 1 gaatje is al uitgesleten :evil:
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Ik weet het...bij mij zijn ze alle zes uitgesleten! :lol: Ik moet wel zeggen dat ik ze ongeveer al 4 keer heb gedemonteerd.Nu,met de nieuwe sleutel,lijkt me dat probleem minder.De pinnen zijn 2mm langer.
Gebruikersavatar
tarzan2
Mountainbiker
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 20 dec 2004 13:29
Rijdt met: Reven

Bericht door tarzan2 »

Ik zit een beetje met een probleem. Momenteel rij ik met de tune ac 37 trapas maar die vertoont een beetje speling. Vorige week-end dook die speling op en toen heb ik de lagers wat steviger in het frame gedraaid. De speling was weg maar na 100km dokkeren op ardense wegen het voorbije we is de speling terug gekomen. Moet ik hieruit besluiten dat de lagers versleten zijn? :roll:

If so, kan ik niet echt zeggen dat ik tevreden ben van mijn tune trapas. :( Een 1500 km in niet al te slechte weersomstandigheden lijken mij niet super kwa levensduur.

Als ik moet gaan voor een nieuwe trapas overweeg ik een phil wood want ik ben wel zeer tevreden van mijn race face cranks. Alleen, voor de prijs van een philwood trapas koop ik nieuwe xtr, 2006 weliswaar, crancks.....
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Hey Tarzan2,
Spijtig om dat te horen...Zeg,het is toch de juiste breedte dat je hebt genoemen?(68mm/73mm)Indien het de 73mm is,heb je afstandringen nodig om je lagers te klemmen tussen de cups. :wink:
Gebruikersavatar
tarzan2
Mountainbiker
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 20 dec 2004 13:29
Rijdt met: Reven

Bericht door tarzan2 »

Afstandsringen?? Dat is ook het eerste dat ik daarvan hoor. :-?
De lengte is juist (73 x 113mm) en aangezien de speling er niet van bij het begin was, dacht ik dat alles goed gemonteerd was. Enig idee hoe die ringer er uit zien en waar ze te verkrijgen zijn?
Plaats reactie