Licht crankstel

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Licht crankstel

Bericht door S k u l l »

Ik ben aan het twijfelen of ik voor men nieuwe bike een nieuw crankstel zou kopen.
Voorlopig rij ik met een Shimano XT crank, deze weegt 866gr.

Het budget is maximum € 300 en zou dan wel graag zo veel mogelijk gewicht besparen.
Wat raden de kenners mij aan ?

Een Shimano XTR 2007 ?
Deze is te vinden voor € 290 en zou een 770gr wegen.
Of zijn er beter alternatieven ?
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Re: Licht crankstel

Bericht door JanMan »

S k u l l schreef:Ik ben aan het twijfelen of ik voor men nieuwe bike een nieuw crankstel zou kopen.
Voorlopig rij ik met een Shimano XT crank, deze weegt 866gr.

Het budget is maximum € 300 en zou dan wel graag zo veel mogelijk gewicht besparen.
Wat raden de kenners mij aan ?

Een Shimano XTR 2007 ?
Deze is te vinden voor € 290 en zou een 770gr wegen.
Of zijn er beter alternatieven ?
Als je wat uitkijkt kan je goedkoop een paar race face cranks op de kop tikken. Ik heb het dan over de Race Face turbine of de next lp. Combineer deze met een lichte as en TA tandwielen en je blijft onder het gewicht van de XTR. Bovendien heb je een duurzamer geheel dat bovendien ook nog een pak mooier is...
Gebruikersavatar
knef
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: za 08 jul 2006 13:55
Rijdt met: Giant XTC Composite
Contacteer:

Bericht door knef »

Atik cranks met geintegreerde titanium as: 737g =P~
en dat is dan nog met zware tandwielen en stalen bouten!
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Bericht door Barny »

Extralite E-bones W 616gr all in
Valt nieuw wel buiten je budget maar kijk eens bij te koop; ik dacht bij Foempes zijn Turner?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Foempes
Mountainbiker
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo 16 feb 2005 12:15

Bericht door Foempes »

[quote="Barny"]Extralite E-bones W 616gr all in
Valt nieuw wel buiten je budget maar kijk eens bij te koop; ik dacht bij Foempes zijn Turner?

klopt(te) .... maar ik denk net dé oplossing voor zijn zwakke plek gevonden te hebben !!

Keramische lagers ( in bestelling ) =P~ =P~ =P~


Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven vd Eynde
Mountainbiker
Berichten: 2896
Lid geworden op: di 02 jan 2007 18:19
Rijdt met: C'dale Flash - C'dale Rush Carbon 2 - C'dale SM500 - Endorfin Speed III
Contacteer:

Bericht door Steven vd Eynde »

Foempes schreef:klopt(te) .... maar ik denk net dé oplossing voor zijn zwakke plek gevonden te hebben !!

Keramische lagers ( in bestelling )
welke lagers zijn dat dan? heb ook een E-bones in bestelling. zou er dan graag direct betere lagers in steken...
Gebruikersavatar
Foempes
Mountainbiker
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo 16 feb 2005 12:15

Bericht door Foempes »

stevenvde schreef:
Foempes schreef:klopt(te) .... maar ik denk net dé oplossing voor zijn zwakke plek gevonden te hebben !!

Keramische lagers ( in bestelling )
welke lagers zijn dat dan? heb ook een E-bones in bestelling. zou er dan graag direct betere lagers in steken...
check pb ....... :drunk:
fros
Mountainbiker
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 10 okt 2005 16:40
Rijdt met: 29er ss, 29er rolllllhof

Re: Licht crankstel

Bericht door fros »

JanMan schreef: Als je wat uitkijkt kan je goedkoop een paar race face cranks op de kop tikken. Ik heb het dan over de Race Face turbine of de next lp.
kan je me laten weten waar ik moet kijken om die te vinden.
ben al een tijdje aan het rondkijken maar kom alleen isis of 170 mm cranks tegen.
Gebruikersavatar
focus_wrc
Mountainbiker
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 24 nov 2002 18:10
Rijdt met: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Bericht door focus_wrc »

op duitse ebay staan er soms, of eens een vraagje stellen bij "gevraagd" mss heeft er iemand wel iets liggen. Ik had ook geluk toen iemand nog een bijna nieuwe next LP had liggen :drunk:
Gebruikersavatar
appleduc
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 20 mar 2006 18:28
Rijdt met: Specialized Epic S-Works

crank

Bericht door appleduc »

Naar mijn bescheiden mening denk ik dat je het best kunt gaan voor de XTR 2007 of evengoed de 2006 versie (uitgenomen de tandwielen). Prijs kwaliteit is het naar mijn mening de beste crank. Een 2006 versie kan je al vrij goedkoop vinden, steek daar TA bladen op en je hebt zeker een goed gewicht en een stijf en betrouwbaar crankstel.

De extralites vind ik ook mooi maar om te mountainbiken vind ik ze wel heel fragiel. Het is en blijft italiaans. Lichter zijn ze zeker!

Succes!
Plaats reactie