lichte banden

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
steks
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 jan 2007 03:52
Rijdt met: Van Nicholas Zion

Bericht door steks »

Ik rijd ook met volle teverdenheid op Maxxlite's rond, maar voor lange marathons of erg ruig gebied leg ik er RR's onder.
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Bericht door Chimaera »

steks schreef:Ik rijd ook met volle teverdenheid op Maxxlite's rond, maar voor lange marathons of erg ruig gebied leg ik er RR's onder.
Hoe houden de maxxlite's zich op asfalt ? Ik rij nl met den bike naar't werk om daar op't mtb parcour te kunnen rondcrossen - militair domein grobbendonk (slicks zijn dus geen optie wegens geen tijd om de banden te wisselen)Zijn ze te gebruiken met notubes of zijn de wanden daarvoor te dun ? evt iemand met andere "lichte" alternatieven ?
Gebruikersavatar
ATEGEV
Mountainbiker
Berichten: 974
Lid geworden op: za 31 jul 2004 14:59
Rijdt met: Dolphin, Fox & Tiger 4 the road

Bericht door ATEGEV »

Reed rond met Conti Explorer vooraan en Speci FastTrack achter. Met het droge weer van de laatste tijd wilde ik de Explorer (super band om vooraan te steken op het ruigere terrein weliswaar) vervangen door een iets beter bollend model. Naar LBS getrokken en ging me daar ook vooraan een Speci S-Works Fast Track aanschaffen. Vorig jaar de S-Works enkel UST (2 Bliss) beschikbaar, maar dit jaar ook gewoon. Ik hoopte op een ferme gewichtwinst (omdat het model dat ze volgend jaar uitbrengen slechts rond de 400 zal zitten) maar nawegen bracht 495 gr. aan het licht, een gemiddelde waarde eigenlijk.
Maar plots herinnerde ik me dat ik vorig jaar ergens achteraan het magazijn een slick had zien liggen van S-Works, en omdat het weer erg droog bleef wou ik dat wel eens in overweging nemen. Beetje zoeken en de fiets boer diepte het laatste exemplaar op: een Mt Baldy. Argwanend leg ik die op de weegschaal, wat blijkt?? :bounce: :bounce: 350 gr. :P :P . Ik heb altijd een beetje twijfels gehad om me aan dergelijke lichte exemplaren te wagen, na rijp beraad besloot ik het te proberen. DE band ziet er immers nogal stevig uit en ook het profiel spreekt me wel aan: hele kleine nopjes op het loopvlak, iets grotere aan de zijkanten. Samen met NoTubes moet dit wel een knaller zijn.
Ik heb wel enorm veel moeite gehad om hem met NoTubes opgeblazen te krijgen (mijn compressor volstond niet, die in LBS wel), maar samen met Dominisue van de fiets winkel is het toch geukt.
Na een eerste ervaring, de XC in Maasmechelen op 06/05/07 ben ik tevreden. Natuurlijk heb ik nu de pech dat de droogte dada is.

Heeft iemand anders ook ervaring met deze band? Of al eens iets over gehoord?
steks
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 28 jan 2007 03:52
Rijdt met: Van Nicholas Zion

Bericht door steks »

chimaera-8-2mega schreef:
steks schreef:Ik rijd ook met volle teverdenheid op Maxxlite's rond, maar voor lange marathons of erg ruig gebied leg ik er RR's onder.
Hoe houden de maxxlite's zich op asfalt ? Ik rij nl met den bike naar't werk om daar op't mtb parcour te kunnen rondcrossen - militair domein grobbendonk (slicks zijn dus geen optie wegens geen tijd om de banden te wisselen)Zijn ze te gebruiken met notubes of zijn de wanden daarvoor te dun ? evt iemand met andere "lichte" alternatieven ?
Of ze te gebruiken zijn met no-tubes weet ik niet, maar ik zou er sowieso niet mee op de weg fietsen, het rubber is vrij zacht en je hoeft niet eens heel hard met je voorrem te remmen om al een mooie streep op het asfalt achter te laten. Ze zijn IMO te duur en slijtage gevoelig om over de weg te fietsen.
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Bericht door wasbeer2006 »

Bart Brentjes rijd ook altijd op die dingen, moet je kijken hoe vaak hij lek rijd, dat is niet normaal en er zit heel veel verschil tussen de lichste Maxxis 310 en 330 en gewone lichten banden zoals de michilin XCR dry, die heb ik gewogen twee stuks resp 488 en 492 gram.

Daarnaast de een rijd bijna elek 100km lek en de ander nog niet elke 2000km. het ligt natuurlijk ook aan de rijstijl.
jimi
Mountainbiker
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 10:09
Rijdt met: cannondale f29

Bericht door jimi »

ik heb de 310's op verschillende velgen met notubes gemonteerd gehad....'t is een kwestie van wat handigheid en wat geluk om ze te monteren
ze rijden echt snel,maar grip,no way,te vgl met fast fred
qua lekbestendigheid mag ik voorlopig niet klagen,maar ik zou e rtoch geen grote marathon mee durven rijden
De Janssens
Mountainbiker
Berichten: 335
Lid geworden op: za 19 aug 2006 20:51
Rijdt met: Wilier 101x Squadra Corse
Contacteer:

Bericht door De Janssens »

Weet er mischien iemand ergens een overzichtje staan van de meest gebruikte banden en hun gewicht ?
zou wel handig en leuk zijn, en anders maak ik er zelf wel eentje.
Gebruikersavatar
franco
Mountainbiker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 21 mar 2005 17:07
Rijdt met: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Bericht door franco »

Ik weet niet of je hier iets mee bent; maar dit is de ww site en in de listings vind je de gewichten.
http://weightweenies.starbike.com/listi ... e=mtbtyres
Dit is de listing voor de niet UST banden er is ook een te vinden voor de UST banden.
groetjes
De Janssens
Mountainbiker
Berichten: 335
Lid geworden op: za 19 aug 2006 20:51
Rijdt met: Wilier 101x Squadra Corse
Contacteer:

Bericht door De Janssens »

amai, dees is geweldig !!
staat al bij favorieten sé ;-)

thx franco..
Gebruikersavatar
bert bibber
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 04 dec 2006 20:29
Rijdt met: Giant Cadex, TREK 8500 ( mod 2007 )

Bericht door bert bibber »

amai nu weet ik het helemaal nie meer
zo veel keus !!!

ik zoek nieuwe banden te plaatsen.
momenteel staan er bondranger jones ACX ( 638 gr ) aan de zware kant ( wel goede modder band, of winter band ) maar niet voor de zomer.

graag ongeveer een band rond de 450 gram

ik had deze in gedachte : Maxxis larsen TT
link : http://www.maxxis.com/products/bicycle/ ... .asp?id=71

maar blijkbaar geen goede keuze ?? geen goede rolweerstand.

of Michelin XCR Dry ( maar vind de twee kleuren niet mooi )

zijn er nog andere ??
bert
Laatst gewijzigd door bert bibber op ma 14 mei 2007 13:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie