lichte banden

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
franco
Mountainbiker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 21 mar 2005 17:07
Rijdt met: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

lichte banden

Bericht door franco »

Ik zou graag eens weten van de ww's, welke banden gebruiken jullie? Graag ook bij zetten in welk seizoen.
Ik gebruik op het ogenblik:
-NN van shwalbe (winter) goede band licht en geen te grote rolweerstand, gebruik hem op de fully in 2.1 versie
-Michelin XRC AT (winter en lange maratons in tussenseizoen) doordat de band een groot luchtvolume heeft, is deze comfortabel op hardtail, nadeel zwaar en heeft soms de neiging om wat te "zoeken" ik bedoel: rijd niet echt op rechte lijn in modder
Michelin XCR DRY (zomer) zelfde comfort als de AT lichte rolweerstand maar niet echt licht, onbetrouwbaar op modder, verliest grip zonder verwittigen. Mijn carbonnen pazzaz zadel mee gebroken tijdens een val op een onverwachte diepe modderplas :evil: .
-ritchey WCS Zmax; prachtige band maar met de modder in Belgie loopt het profiel heel vlug vol en verliest dan ook zijn grip. als het niet van die klevende modder is, schitterende grip maar rolweerstand vrij hoog.
-Geax MUD, niet te zwaar, heel goede grip in de modder maar beperkt inzetbaar, is een echte modderband
-Maxxis flyweight 330enkel als het droog is en om de fiets mee te wegen. Kan er weinig over zeggen omdat ik er bijna niet heb mee gereden.

Al deze banden zijn vouwbaar niet ust (niet tubless) en gemonteerd met notubes vloeistof en notubes yellow tape.

iemand ervaring met: Nokian, vredestein of andere lichte alternatieven.
Alvast bedankt
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

De continental supersonic's
-twister zomer (350gr)
-explorer all round (440gr)
-speed king > all round? (400gr)

Ik gebruik zelf die flyweights ook (in de zomer), vind de grip nog meevallen (toch zeker als achterband).
Ik hoop deze week m'n explorer's supersonic nog aan te krijgen, dat ik deze ook eens deftig kan testen. (kan je hier en daar voor een prikje kopen nu de speedking uit is gekomen)
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Voor de weight weenies in de zomer: de schwalbe fast fred
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Conti's Twister SuperSonic 1.9(Voor en achter):Vooral zomerband.Laag gewicht(Gem. 340g) en zeer licht lopend.Goed op droog terrein,kiezelweggetjes en zelfs wat ge-erodeerde rotsachtige ondergrond.Zeker niet bedoeld voor het scherpe gesteente zoals in de Alpen of andere gebergtes.Daardoor zijn de zijwanden veel te dun voor.Slijtage is wel aan de hoge kant.Band is semi-slick maar bied bij bovenstaande omstandigheden toch redelijk grip aangezien de zijnoppen toch redelijk groot zijn en mooi verdeeld zijn over de zijkant.Deze is mijn favoriete band en wordt 70% van het jaar gebruikt
Nokian NBX Lite 2.0(V&A):Ook een zomerband maar die het ook wel eens goed doet in natte omstandigheden,geen modder!Lichtlopend,middelmatig gewicht(Gem. 480g)maar wat minder zijdelingse grip.Voorzichtigheid geboden in snelle ruwe afdalingen.
Conti SpeedKing SuperSonic 2.1(V&A):Deze gebruik ik nog niet zo lang maar is bedoeld voor de winterse periode.Wordt aangeraden als marathon band,dus eens zien of ze het kan waarmaken ook.Band loopt redelijk licht(minder dan een semi-slick natuurlijk)maar biedt dan wel weer wat meer zijdelingse grip dan bovenstaande banden.Zelfs in de modder biedt deze nog voldoende grip.Gem.420g.Ik heb wel de indruk dat deze ook wel uit vrij zachte rubber zijn gemaakt waardoor de levensduur niet veel zal bedragen.Dat is het nadeel trouwens van veel lichte banden.Is ook niet echt een modderband te noemen.

Deze banden zijn steeds in combinatie met NoTubes en yellow tape gebruikt.

Michelin Comp S Lite 2.0 UST(V&A):Gem. 655g.Semi-slick in Tubeless uitvoering.Lichtlopende band met middelmatige zijdelingse grip.Zeer zwakke zijkanten.Men ziet langs de zijkanten de draden van het carcas.Gevoelig voor sheuren,zelfs in het loopvlak.Mijn eerste marathon van vorig jaar heeft eraan moeten geloven wegens scheur in loopvlak.Niet aan te raden in ruwe omstandigheden of modder.
Michelin XLS 2.0 UST(V&A):Gem.740g.Uitstekende band voor het ruwere werk.Grote noppen die voldoende grip bieden zowel loopvlak als zijdelingse,maar dan wel wat zwaarlopend.Ook geschikt voor modder,natte omstandigheden en rotsachtige ondergrond.All-round dus.Niet op te leggen zonder gereedschap.
Geax Mezcal 1.9 UST(V&A):Semislick voor zomerse ritten.Gem 685g.Biedt zeer weinig zijdelingse grip,maar loopt wel snel.Verder weinig mee gereden.Ik hield er een onzeker gevoel van over.Slijtage middelmatig.

Deze zijn Tubeless zonder enige toevoeging van anti-lekstof.
Gebruikersavatar
Funny Biker
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: do 29 dec 2005 18:23
Rijdt met: Cannondale Flash, mudbikes: Fatmodul SX03, Jowan
Contacteer:

Bericht door Funny Biker »

nothing 's impossible schreef:Voor de weight weenies in de zomer: de schwalbe fast fred
hmm, deze was ook wel fast opgefret bij mij..
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Het is dan ook een race band :wink:
Eén keer goed slippen op de asfalt en de boel is weg!

Maar, met elke snelle semi-slick heb je hetzelfde voor! Ik heb in een noodstop eens 2 spliksplinternieuwe comp s light banden geruineerd!
Gebruikersavatar
Funny Biker
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: do 29 dec 2005 18:23
Rijdt met: Cannondale Flash, mudbikes: Fatmodul SX03, Jowan
Contacteer:

Bericht door Funny Biker »

nothing 's impossible schreef:Het is dan ook een race band :wink:
Eén keer goed slippen op de asfalt en de boel is weg!

Maar, met elke snelle semi-slick heb je hetzelfde voor! Ik heb in een noodstop eens 2 spliksplinternieuwe comp s light banden geruineerd!
2? hoe doe je dat? :-D Voor en achterwiel laten slippen?
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Bericht door Chimaera »

Hard en Droog - maxxis maxxlite 310 (nog te testen)

AT - maxxis larsen TT (lichtlopend, goede grip, ook in lichte modder)

Modder - Hutchinson Scorpion UST (zware band maar o zo sterk in de
modder)

Ook nog gereden met:

schwalbe NN +++ op alle terrein
schwalbe RR +++ hard en droog
hutchinson Piranha ++ hard en droog (meer rolweerstand als RR)

Nog geen banden die me niet zijn bevallen gebruikt
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

chimaera-8-2mega schreef:AT - maxxis larsen TT (lichtlopend, goede grip, ook in lichte modder)
Naart schijnt zou deze snel durven doorslippen op wortels omdat die noppen zo dicht bij elkaar staan.
Jou ervaring ?
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Funny Biker schreef:
nothing 's impossible schreef:Het is dan ook een race band :wink:
Eén keer goed slippen op de asfalt en de boel is weg!

Maar, met elke snelle semi-slick heb je hetzelfde voor! Ik heb in een noodstop eens 2 spliksplinternieuwe comp s light banden geruineerd!
2? hoe doe je dat? :-D Voor en achterwiel laten slippen?
1) Zet een kudde schapen op een 2 vaksbaan in de Spaanse Pyreneeën.
2) Merk die kudde, na een bocht, aan ik denk zo'n 70 per uur, in een steil stuk op.
3) Ga achter op het zadel zitten en gooi alles dicht
4) Als je begint over te tippen laat je de voorrem wat losser, als de achterkant uitbreekt probeer je de fiets recht te houden of laat je de achterrem even wat losser.

5) kijk achter je en merk 2 dikke zwarte strepen, kijk naar je banden en merk dat er op een paar plaatsen geen profiel meer overblijft.
Plaats reactie