Carbon-Ti tandwielen

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

nothing 's impossible schreef:Zouden die vijskes ook niet als schakelhulp kunnen dienen?
Daar vrees ik voor. Zoals Smokeyjoe al zei is enkel het witte pinnetje een schakelhulp. De zwarte puntjes zouden ook iets te hoog zitten voor schakelhulp te zijn denk ik.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

JanMan schreef:
nothing 's impossible schreef:Zouden die vijskes ook niet als schakelhulp kunnen dienen?
Daar vrees ik voor. Zoals Smokeyjoe al zei is enkel het witte pinnetje een schakelhulp. De zwarte puntjes zouden ook iets te hoog zitten voor schakelhulp te zijn denk ik.
Dat witte pinnetje is geen schakelhulp. Dat moet achter je traparm komen en ervoor zorgen dat de ketting niet kan vast komen te zitten tussen de traparm en je plaat moest de ketting eens aflopen.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

kenny schreef:Dat witte pinnetje is geen schakelhulp. Dat moet achter je traparm komen en ervoor zorgen dat de ketting niet kan vast komen te zitten tussen de traparm en je plaat moest de ketting eens aflopen.
#-o ...Je hebt gelijk!
JanMan schreef:Vermoedelijk zijn die pinnetjes nog extra verstevigingetjes om zo en vast van de sterkte zeker te zijn!
Dat lijkt me nog het meest logische...
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Is er geen foto'ke van de achterkant?
Dan zijn we er direkt uit!
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Hier bij de laatste 2 foto's zie je duidelijk dat het dient om de hechting tss de twee materiaalen te bevorderen.Ze zijn dus gelijmd en ook nog eens 'geschroefd' voor een perfecte samenhang.Ik kijk er echt naar uit om deze eens te testen! :bounce:
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Laat iets weten over het schakelgedrag!
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Ahoi!De tandwielen zijn aangekomen.Hier enkele foto's:
Afbeelding

Niet slecht voor een 44T.Maar niet lichter dan een TA Specialites dus.

Afbeelding

De 32T is dan wel 10g lichter dan een TA Specialites.
Wat de bevestiging betreft kan ik al wel zeggen dat ze inderdaad gelijmd en gebout/geklonken zijn.De 44T is dan gebout zoals op de foto te zien is...
Afbeelding
Afbeelding

De 32T is dan precies weer geklonken met klinknagels.Ik denk dat dit te wijten is aan de geringe plaats...

Afbeelding
Afbeelding

De 44T heeft 1 schakelhulp,dus enkel het lift pinnetje aan crankzijde.Verder zijn alle tanden even groot uitgevoerd,dus geen grote en kleine tanden om het schakelen te bevorderen.De 32T heeft geen enkel schakelhulp.Ze zijn gemaakt uit carbon van 4mm en 2T2 geweven.Dit is nu wel echt een meevaller aangezien de meeste onderdelen op de bike ook op deze manier zijn geweven.Dus het past echt wel op het plaatje.Het carbon is eveneens wat afgeschuind naar het Ti,aangezien de Ti tandwielen uit 2.5mm dikte zijn gemaakt.
Ze voelen redelijk stijf aan aangezien ik met zeer veel kracht maar weinig zijdelingse beweging in krijg,dus volgens mij zit dat wel snor voor het groot vermogen getrap.En aangezien de tanden uit Ti zijn,denk ik wel dat deze tandwielen redelijk lang meegaan.Maar dat kan ik eigenlijk pas met zekerheid vertellen nadat ik er enkele 1000km's mee heb gereden.Het is enkel nog wachten op de PowerArms om deze te testen,aangezien ik op de Tune een 74/110mm BOCD heb.Ik kijk er anders wel echt naar uit om ze eens te proberen.Ik ga jullie nog wel even in spanning moeten houden tot de PA binnen zijn...
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

gewichtswinst valt me wat tegen eigenlijk..
Gebruikersavatar
appleduc
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 20 mar 2006 18:28
Rijdt met: Specialized Epic S-Works

nice

Bericht door appleduc »

Nice, vooral nice Smokeyman...

PS. Al tijd gevonden voor eens mijn mailtje te lezen en PB?
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Hubertje schreef:gewichtswinst valt me wat tegen eigenlijk..
Inderdaad,het gewichtsvoordeel is 12g in totaal voor beide tandwielen,dus zeer weinig.Wat ik wel verwacht is dat de Ti tandwielen langer meegaan dan de alu exemplaren.Maar dat moet nog uitgetest worden...
Plaats reactie