Extralite UltraLevers tuned

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
$mokeyJoe

Extralite UltraLevers tuned

Bericht door $mokeyJoe »

Ik heb lang genoeg moeten wachten op deze hendeltjes,maar gelukkig loont geduld hebben!
Ik heb mijn remmetjes eens onder handen genomen en ik wil de tuning met jullie meedelen. :wink:
Het is begonnen met het wegen vd Extralite UltraLevers.Deze komen op 64g(Sorry voor de leesbaarheid)
Afbeelding

Ok,we vervangen de standaard alu hendeltjes door de nieuwe gemaakt uit carbon.Winst van 5.4g voor beide hendels.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens vervangen we de stelbout(voor de afstand remhendel-stuur) van Ti door eentje van plastiek.Dit kan gemakkelijk door plastiek vervangen worden aangezien deze enkel dient om de (ingestelde)afstand van de hendel tov het stuur te behouden.Gewichtwinst van ...tja...ik heb dus een probleempje met de weegschaal! :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Dan kunnen er nog 2 Ti bouten vervangen worden en deze bevinden zich onderaan om de hendel op het stuur vast te houden.Aangezien deze maar met 1.5Nm vastgedraaid zijn,kan ik deze eveneens vervangen door plastieken exemplaren.Zolang de hendels voldoende vast zitten is het voor mij voldoende.Moervast is niet nodig.Als ik een obstakel zou raken met de hendels,draaien zij gewoon rond het stuur zonder breuken.Deze zijn M3 x 10mm.Hier ook weer een gewichtwinst van...?!?
Afbeelding
Afbeelding
Dat is er eentje...weegt niet veel...
Afbeelding
Maar 2 wegen ook al niet veel... :-k :-D

Nu alles nog terug ineensteken en opnieuw wegen...
Afbeelding

Aub se...56.2g voor de 2.Deze tuning heeft me op een van de lichtste remhendels ter wereld nog eens 7.8g winst opgeleverd oftewel een gewichtwinst van 12% ! :bounce:
Voor de geinteresseerden de remmen kan je hier kopen,remhendeltjes via nobu op e-bay en plastieken boutjes te verkrijgen bij een modelbouwzaak of eventueel ook wel op e-bay.

Wat de werking betreft kan ik al direct bij vermelden dat er geen verschil in is.Even stijf en sterk naar mijn gevoel.Wat duurzaamheid kan ik weinig vertellen natuurlijk,maar aangezien alu meer last heeft van metaalmoeheid,kan ik mij wel inbeelden dat de carbon hendels hier geen last van hebben.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

prachtig, maar kan je dat vijsje om u hendel af te stelle tov uw stuur niet gewoon weglaten? of is die uiterste stand niet goed voor u?
Gebruikersavatar
fuel
Mountainbiker
Berichten: 324
Lid geworden op: di 24 jan 2006 23:13
Rijdt met: Custom <7kg?

Bericht door fuel »

Lekker stukje tuning $mokeyJoe [-o<

In principe zijn alle spullen aangekocht voor mijn project maar ik twijfel nog erg om toch ook maar de gehele extralite brakeset te nemen naar het zien weer van deze foto's.

Heerlijk :-D zo'n hobby!
Gebruikersavatar
absalon
Mountainbiker
Berichten: 1845
Lid geworden op: do 24 aug 2006 17:43
Rijdt met: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
Contacteer:

Bericht door absalon »

één woord: zalig
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

mtb arno schreef:prachtig, maar kan je dat vijsje om u hendel af te stelle tov uw stuur niet gewoon weglaten? of is die uiterste stand niet goed voor u?
Ik heb nl. niet zo'n heel grote handen...dus nee,ik laat ze niet weg.Ik ben trouwens bijna perfectionist! :wink: Als er iets niet 100% voor mij is,pas ik het aan naar mijn noden!Daarom dat ik al voor een plastiek boutje heb gekozen.Het gewicht hiervan is bijna nihil,maar de afstelling perfect!
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

De vijs op uw hendel om de sleet op de remblokken te compenseren, kan je daar ook niks mee doen? (goede) Plastic lijkt me daar ook te volstaan. :drunk:
verder euhm.. als ge ieder onderdeel zo gefreakt onder handen neemt zitte strx aan 3 kg.. :lol:
Gebruikersavatar
focus_wrc
Mountainbiker
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 24 nov 2002 18:10
Rijdt met: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Bericht door focus_wrc »

ik denk niet dat plastic zou volstaan, hier komen toch de meeste krachten op? De gaine trekt hem daar in de hendel
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

bij mijn oude Deores is dat plastiek en dat werkt even goed als alu.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

plastiek zou daar zeker gaan, heb zelf ook nog hendels gehad waar ik deze in plastiek had, en nooit geen problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
greenie
Mountainbiker
Berichten: 561
Lid geworden op: wo 07 apr 2004 18:09

Bericht door greenie »

@$mokeyJoe
wat doe jij eigenlijk voor job?
Hier lees ik over carbon hendels, een ander topic ben je met de dremel een a-der aan het bewerken, ....
Plaats reactie