V-brake nokken

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
1Sdt Demaeght
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 07 jul 2006 16:28
Rijdt met: Corratec

V-brake nokken

Bericht door 1Sdt Demaeght »

Ik zou de nokken van mijn SID team, en eventueel van mijn kader willen afhalen.
Enige tips? Ho ebegin ik hier besta aan en wat zijn de gevaren / minpunten?

Groeten
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

je kan tewerk gaan met een zaag, dan vijlen, dan gladschuren , dan opnieuw lakken of zo, je moet wel niet vergeten dat als je zo iets doet op vork of frame je meestal uw garantie kwijt zijt.
voor de rest kun je natuurlijk nooit terug gaan, eens ze er af zijn kun je er enkel nog schijfremmen op zetten.
Gebruikersavatar
1Sdt Demaeght
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 07 jul 2006 16:28
Rijdt met: Corratec

Bericht door 1Sdt Demaeght »

Dat deze ingreep onomkeerbaar is weet ik. Ik vind het gewoon nutteloos, lelijk, en overtollig gewicht om ze erop te laten. Is het bij het frame ook geen probleem ivm de sterkte om de nokken eraf te halen?
Nieuwe disc only frames hebben speciale geleiders aan de schuine buis naar de rear disc toe, mijn frame niet. Is hier een andere oplossing voor? (behalve dan tie-wraps rond het frame doen)

Groeten
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Je kan de nokken zelf er ook gewoon uitvijzen met een steeksleutel 10, maar de bevestigingen zal je idd zo moeten doen. Ik heb het net gedaan met mn vork.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

Hubertje schreef:Je kan de nokken zelf er ook gewoon uitvijzen met een steeksleutel 10, maar de bevestigingen zal je idd zo moeten doen. Ik heb het net gedaan met mn vork.
het kan ook een steeksleutel 8 zijn ,kwestie van exact te zijn :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

lol ok :lol:
Gebruikersavatar
1Sdt Demaeght
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 07 jul 2006 16:28
Rijdt met: Corratec

Bericht door 1Sdt Demaeght »

1Sdt Demaeght schreef:Is het bij het frame ook geen probleem ivm de sterkte om de nokken eraf te halen?
Up :bounce:

Is er ergens een online handleiding inzake dit alles ook? Want sta niet echt te springen om mijn frame te verkl*ten :-?
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

V-brake nokken kan je verwijderen zonder probleem.Ik bedoel dan eruit vijzen.Je kan hier dan eventueel plastieken afdekkapjes op plaatsen of een prop silicone voor het dichten vd gaatjes.Frame gaat hier niet onder lijden.Trouwens over welk frame en vork hebben we het hier?
Gebruikersavatar
1Sdt Demaeght
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 07 jul 2006 16:28
Rijdt met: Corratec

Bericht door 1Sdt Demaeght »

Bedoelde ze echt verwijderen: wegslijpen en vijlen en derna herlakken... Is een B1 Drone Frame (Alu).
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Ik denk dat als je in de achterste driehoek gaat slijpen/zagen/... dat je de constructie gaat verzwakken.Ik zal het zo zeggen,ik denk dat het gewichtswinst hier niet opweegt tegenover de veiligheid/sterkte.Trouwens al zijn ze afgeslepen,je blijft het toch zien...Persoonlijk zou ik het niet doen...We hebben het tenslotte over twee dunne alu buizen waar je vlak boven met je gat op zit! :lol: Trek wel foto's van close-ups van voor en na(moest je het toch doen!)
Plaats reactie