Race voorderailleur

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Race voorderailleur

Bericht door S k u l l »

Momenteel rij ik met een Shimano XT voorder (172gr).
In één van de topic's in de showroom kwam er een race voorder. te sprake om nog wat extra gewicht te winnen.
Nu ben ik eens gaan kijken wat een race voorder. (voor triple) weegt en scheelt toch een heel deel met een MTB voorder, zo weegt een 105 slechts 122gr en een Ultegra zelfs maar 113gr.
De lichtste nieuwe XTR voorder. weegt een 125gr, dan zijn de Ultegra & de 105 lichter en goedkoper.
(In mijn geval kan ik er gemakkelijk 50gr op winnen)
Je kan hiermee dus gemakkelijk wat gewicht op besparen zonder er extreem geld voor te hoeven uitgeven.

Nu vraag ik me wel af of er mensen hier ervaring mee hebben.
Ook stel ik me vragen of deze even snel/soepel werken als een MTB-voorder. in extreme situaties.
Zouden ze ook te gebruiken zijn in wedstrijden ?
serre
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: di 25 mei 2004 16:53
Rijdt met: delta V1000 & Attitude

Bericht door serre »

Koers voorderailleurs zijn ontworpen voor relatief grote tandwielen vooraan (50 tanden of meer). De boog van de kooi waar de ketting door loopt heeft dan ook een vrij grote radius en sluit niet mooi aan bij 42/44 tandwielen die op MTB crancks gebruikt worden. In sommige series heeft shimano zelfs een variant voor MTB en een variant voor trekkingfietsen (46/48 tanden vooraan). Het verschil tussen deze twee zit opnieuw in de kooi.

Samengevat:
- koersderailleur oogt niet mooi op een MTB
- of het werkt zal je moeten testen. Wel de tripple variant kiezen uiteraard.
Gast

Bericht door Gast »

skull
dat gewicht is dat een race der voor bevestiging met een klem op het frame of eentje voor op het frame te schroeven
daar zit wel een serieus verschil op he
zeker kwestie gewicht

met klemband:
Afbeelding

braze-on:
Afbeelding
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

Manitou, ik heb de gewichten uit de bikegear genomen.
Natuurlijk moet je de gewichten met een korreltje zout nemen :wink:
Om mijn koersfiets heb ik een voorder. zonder klemband.
Een Ultegra met klemband weegt ongeveer een 127gr.
Wat nog wel steeds een gewichtswinst oplevert.

Je kan ook één zonder klemband nemen en een carbon klemband kopen bij bike-discount.
Wel mooi zicht :drunk: , maar of het effectief lichter zou zijn..
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

serre schreef:In sommige series heeft shimano zelfs een variant voor MTB en een variant voor trekkingfietsen (46/48 tanden vooraan).
Bedoel je dat Shimano in bepaalde series race voorder. heeft die geschikt zijn voor kleinere tandbladen ?
Waar vind ik deze ergens (heb die niet in bikegear gezien) ?
Plaats reactie