Scot light on the scale.....

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gast

Bericht door Gast »

carbontandwielen op de weg ok
op een mtb dat is niet zo goed
ten eerste zijn de tandwielen kleiner waardoor je meer wrijving hebt op de tanden bij dezelfde krachtoverbrenging
meer wrijving betekend meer slijtage
ten tweede meer onzuiverheden in de bos dan op de baan
terug meer wrijving met gevolg meer slijtage
ten derde meer kans om een grote steen of boomwrtel tegen te komen
daar kan carbon ook minder tegen (ok alu ook maa dat kost maar 1/10 tov carbon tandwiel)
ten vierde je schakeld veel meer met je mtb dan met je wegfiets
dus weer meer slijtage
zo kan ik nog meerdere punten opnoemen om geen carbon tandwielen op de mtb te monteren
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Ik sluit mij volledig aan de uitleg bij Manitou.
Trouwens ik ga ermee akkoord om CF kettingbladen te gebruiken op een TT- of race-fiets,maar MTB [-X
Ik heb nog niet zo heel lang geleden een mailtje naar Fibre-Lyte gestuurd of ze kettingbladen voor mijn projectje hebben.Nadat ze het hebben bekeken,oordeelden ze zelf dat het niet aangeraden is om op een MTB fiets CF kettingbladen te monteren,of het zou voor show-doeleinden moeten zijn.Ze gaven toe dat er werd gereden met CF kettingbladen en dat deze,zoals jij-C a s r a n-meld,dat ze zelfs langer mee gaan dan alu exemplaren,maar niet geschikt zijn op een fiets met laat staan 3 plateaus,vanwege het vele schakelen waardoor tandjes sneller zouden breken,plus alle eventueele andere argumenten die Manitou aanhaalt.

Het zou anders machtig op mijn fietsje gestaan hebben,maar nogmaals,ik vind ze dus niet MTB-waardig.Ze zijn wel een streling voor het oog! 8)
C a s r a n
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: do 02 nov 2006 20:10
Rijdt met: Scott Scale 10 | wegfietsen Cervélo & Parlee

Bericht door C a s r a n »

$mokeyJoe schreef:Ik sluit mij volledig aan de uitleg bij Manitou.
Trouwens ik ga ermee akkoord om CF kettingbladen te gebruiken op een TT- of race-fiets,maar MTB [-X
Ik heb nog niet zo heel lang geleden een mailtje naar Fibre-Lyte gestuurd of ze kettingbladen voor mijn projectje hebben.Nadat ze het hebben bekeken,oordeelden ze zelf dat het niet aangeraden is om op een MTB fiets CF kettingbladen te monteren,of het zou voor show-doeleinden moeten zijn.Ze gaven toe dat er werd gereden met CF kettingbladen en dat deze,zoals jij-C a s r a n-meld,dat ze zelfs langer mee gaan dan alu exemplaren,maar niet geschikt zijn op een fiets met laat staan 3 plateaus,vanwege het vele schakelen waardoor tandjes sneller zouden breken,plus alle eventueele andere argumenten die Manitou aanhaalt.

Het zou anders machtig op mijn fietsje gestaan hebben,maar nogmaals,ik vind ze dus niet MTB-waardig.Ze zijn wel een streling voor het oog! 8)

Ok, interessant. Bij Fibre-Lyte zullen ze 't wel weten: ze maken prima tandbladen. Argumenten zoals slijtage en prijs (aan elkaar verbonden natuurlijk) mag je bij een super-light build, die ook duur is, als nono-argument beschouwen, maar die andere zijn wel steekhoudend. Thx.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Tja,over prijzen spreek ik nu ook niet bepaald graag...maar ik rij nog wel steeds graag MTB met een volwaardige mountainbike.Maar ik kijk ook graag naar Uberlight-materiaal! :drunk: En ik combineer ze nog liever! :bounce:

:lol:
Dennis
Mountainbiker
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:03
Rijdt met: Scott Scale + Cannondale Scalpel
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Over de opgegeven waarden heb ik mijn twijfels,denk dat er veel theoretisch mogelijk waarden bijzitten!
Dat deze fiets niet overal berijdbaar is ben ik volledig mee akkoord, maar gewichten raden of verzinnen houden zo'n mannen zich echt niet mee bezig. Ik ben er vrij zeker van, dat als ge Hawkpower contacteert, hij U van bijna elk onderdeel een foto op weegschaal kan bezorgen.
Ik heb trouwens is ergens gelezen dat het hem niet te doen is om bij deze fiets een berijdbare fiets te maken. Gewoon zien hoe ver je kan gaan. Voor te rijden gebruikt hij andere fietsen. Heeft trouwens een prachtige en volledig berijdbare Scott Genius RC van onder 9kg. Het juiste gewicht ben ik kwijt.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Gewoon zien hoe ver je kan gaan. Voor te rijden gebruikt hij andere fietsen. Heeft trouwens een prachtige en volledig berijdbare Scott Genius RC van onder 9kg. Het juiste gewicht ben ik kwijt.
foto? :drunk:
Gebruikersavatar
fuel
Mountainbiker
Berichten: 324
Lid geworden op: di 24 jan 2006 23:13
Rijdt met: Custom <7kg?

Bericht door fuel »

Hubertje schreef:
Gewoon zien hoe ver je kan gaan. Voor te rijden gebruikt hij andere fietsen. Heeft trouwens een prachtige en volledig berijdbare Scott Genius RC van onder 9kg. Het juiste gewicht ben ik kwijt.
foto? :drunk:
Hier zie je alle bikes van Heinz Wittmann.

http://fotoalbum.web.de/gast/heinz-wittmann/
Plaats reactie