heluim???

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Stappertje
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 04 sep 2006 21:01

Helium??????

Bericht door Stappertje »

Idd stikstof wordt gebruikt (dacht ik) omdat het een hogere luchtdichtheid heeft dan lucht waardoor de bandjes minder snel leeglopen.

Met betrekking tot helium in fietsbanden. Waarom niet, hè. Alleen is het natuurlijk niet zo dat je complete wielen lichter worden. Ik bedoel je complete wielenset weegt (ff om het makkelijk te maken) 2 Kg waarbij de banden opgepompt zijn met lucht. Vervang je vervolgens de lucht door Helium dan weegt je wiel nog steeds 2 Kg maar door het feit dat helium lichter is dan lucht zullen je wielen cq bike de zeer minimale neiging krijgen te gaan zweven, terwijl alles dus net zo zwaar blijft. Heeft dus geen enkele zin helium te gebruiken.

Wellicht is er een natuurkundig persoon op dit forum aktief die dat zou kunnen berekenen.

Wellicht dat je met BIGvolume banden zoals FastFred 2.35 inch het enige invloed zou hebben. Als dat zo is moet je dan een touwtje aan je fiets monteren om te voorkomen dat deze wegvliegt.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Re: Helium??????

Bericht door mtb arno »

Stappertje schreef:Idd stikstof wordt gebruikt (dacht ik) omdat het een hogere luchtdichtheid heeft dan lucht waardoor de bandjes minder snel leeglopen.

Met betrekking tot helium in fietsbanden. Waarom niet, hè. Alleen is het natuurlijk niet zo dat je complete wielen lichter worden. Ik bedoel je complete wielenset weegt (ff om het makkelijk te maken) 2 Kg waarbij de banden opgepompt zijn met lucht. Vervang je vervolgens de lucht door Helium dan weegt je wiel nog steeds 2 Kg maar door het feit dat helium lichter is dan lucht zullen je wielen cq bike de zeer minimale neiging krijgen te gaan zweven, terwijl alles dus net zo zwaar blijft. Heeft dus geen enkele zin helium te gebruiken.
dat bedoelde ik bij het begin van dit topic, niet dat uw wielen of zo lichter gaan worden, maar zal die minimale heffing op de weegschaal waar te nemen zijn.(moest dat zo zijn dan is dat een manier om "vals te spelen" en het gewicht naar benenden te halen).
Stappertje
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 04 sep 2006 21:01

Re: Helium??????

Bericht door Stappertje »

mtb arno schreef:
Stappertje schreef:Idd stikstof wordt gebruikt (dacht ik) omdat het een hogere luchtdichtheid heeft dan lucht waardoor de bandjes minder snel leeglopen.

Met betrekking tot helium in fietsbanden. Waarom niet, hè. Alleen is het natuurlijk niet zo dat je complete wielen lichter worden. Ik bedoel je complete wielenset weegt (ff om het makkelijk te maken) 2 Kg waarbij de banden opgepompt zijn met lucht. Vervang je vervolgens de lucht door Helium dan weegt je wiel nog steeds 2 Kg maar door het feit dat helium lichter is dan lucht zullen je wielen cq bike de zeer minimale neiging krijgen te gaan zweven, terwijl alles dus net zo zwaar blijft. Heeft dus geen enkele zin helium te gebruiken.
dat bedoelde ik bij het begin van dit topic, niet dat uw wielen of zo lichter gaan worden, maar zal die minimale heffing op de weegschaal waar te nemen zijn.(moest dat zo zijn dan is dat een manier om "vals te spelen" en het gewicht naar benenden te halen).
Oke op die manier, ja ik denk wel dat dat mogelijk is weet idd alleen niet of dat ook daadwerkelijk duidelijk zichtbaar wordt op een weegschaal. En of fabrikanten en dergelijke de moeite zouden nemen dit te doen??????
frigorist
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 06 jan 2006 13:24
Rijdt met: scott

Bericht door frigorist »

Beetje fysica: in een fles helium zit genoeg helium om de fles mee omhoog trekken als de helium in ontspannen toestand is. Denkt maar eens hoeveel ballonnekes er uit een fles gaan... met helium in de fles weegt ze zwaarder dan een lege fles.
Als ge uw helium terug begint gaan te compreseren(zoals in uw band)verliest dit dan niet zijn zwevende eigenschap? Ik denk niet dat er in een ballon tussen de twee en de vier bar druk zit.
Wie weet hoe je de vergelijking juist maakt. Hier moet toch een formule voor bestaan. #-o
mtb_jonas
Mountainbiker
Berichten: 530
Lid geworden op: za 04 nov 2006 13:32
Rijdt met: thompson razor zoom

Bericht door mtb_jonas »

zo kun je ook propaan gebruiken he , alleen iets explosiever , maar normaal ontploft die niet , de masadichtheid is lager dus zal je het zelfde efect creeren en is goedkoper dan heluim (klinkt msk nog idiooter maar kom , iedereen heeft zo zijn dag)
Gast

helium????????????

Bericht door Gast »

Vanmiddag nog even gepost op mtbsport.nl, daar is een persoon die het eens geprobeerd heeft (helium ipv lucht in het bandje). Verschil in gewicht nog geen 5 gram.

Lijkt me dus niet dat iemand (fabrikanten cq exposanten) banden, fietsen en dergelijke gaan vullen met helium om "optisch" het gewicht naar beneden te brengen.

Over en uit met dit topic vrees ik
Plaats reactie