heluim???

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

heluim???

Bericht door mtb arno »

iemand al gedacht om heluim in uw banden te doen.
niet zozeer voor het gewicht van het heluimvolume dat er dan in uw banden zit.(als je mij kunt volgen)
maar ik vroeg mij gewoon af of het iets uitmaakt op de weegschaal, vermits balonnen de lucht in vliegen. Zou deze dan ook een minimale grammenwinst opleveren. niet dat uw fiets zal zweven, maar kan het een paar grammen schelen????

ik weet dat het een onozele vraag is :drunk: :drunk: , maar ik vroeg het mij af #-o :lol:
Gast

Bericht door Gast »

punt 1 helium is vrij duur dus om dat zomaar in je banden te doen vrij $$$
punt 2 binnenbanden en tublesbanden zijn te porieus om helium goed binnen te houden
helium heeft een lagere dichtheidsgraad dan gewone lucht waardoor dat het gas sneller door de band zal gaan
Gebruikersavatar
EasyDeluxe
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: di 07 nov 2006 01:37
Rijdt met: Cannondale Rush

Bericht door EasyDeluxe »

in de motorracerij w helium niet gebruikt om gewicht te sparen, maar wel om de bandendruk constant te houden.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

ok ik bedoelde niet dat je er heluim in zou doen om uw zondags ritje te gaan doen .
ik vroeg mij juist af of het iets zou uitmaken op de weegschaal.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Klinkt idioot, maar ik heb ooit geweten dat er helium in frames werd geperst om het "lichter" te maken. :drunk: #-o
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

Ik heb daar nog een voorbeeld van in mijn handen gehad, dat was wel een trial frame.
Gebruikersavatar
mtb arno
Pro
Berichten: 3349
Lid geworden op: di 29 aug 2006 12:39

Bericht door mtb arno »

aha, dus er zijn er die nog zotter zijn als ik :drunk: , die zich niet enkel afvragen of het iets doet, maar die het ook uitvoeren :lol:
Gast

Bericht door Gast »

Flip FSR schreef:Klinkt idioot, maar ik heb ooit geweten dat er helium in frames werd geperst om het "lichter" te maken. :drunk: #-o
correctie bij die trialframes dat is lucht

Afbeelding

dit doen ze om een andere rijeigenschappen te creëren bij het frame
citaat:
Tuneable Downtube
The trials frame's downtube features an air valve and pressure gauge for the ultimate in ride-tuning. Adjusting air pressure changes impact feel and response, for that extra edge.


http://www.syntace.com/index.cfm?pid=3&pk=709#
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

idd, het was dat frame. Kleine vergissing blijkbaar, ik dacht dat het helium was.
Gast

Bericht door Gast »

EasyDeluxe schreef:in de motorracerij w helium niet gebruikt om gewicht te sparen, maar wel om de bandendruk constant te houden.
Moet dat niet stikstof zijn?
Tegenwoordig pompen ze de autobanden op met stikstof omdat daardoor de bandendruk langer constant blijft.
Plaats reactie