lichte aandrijving

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Stappertje
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 04 sep 2006 21:01

Lichte aandrijving

Bericht door Stappertje »

Zikke schreef:In België is het perfect mogelijk om marathons met een 29/44 in combinatie met 11/34 te rijden, maar voor de GRC ???
Ik heb de GRC (131 km) al twee keer gereden en hier heb je wel echt een triple (22 vooraan) nodig. Ik vraag me ook af wat je in de afdalingen kan goedmaken met een 46 vooraan, het gaat sowiezo al snel bergaf.

Hé Stappertje, mag ik dan wel vragen wat jouw beste tijd was op de GRC ?
Voor marathons en meer speciaal de GRC opteer ik de keuze te rijden met een 46-34 tandbladen en 11-34 casette (heb overigens altijd competitie gereden met twee bladen aan de voorzijde, soms dan wel eens met de combi 44-32 en 11-32 achter).
Tijdens de GRC heb ik vanuit dat oogpunt dan ook nimmer de piccolo hoeven/kunnen gebruiken, ik zou ook niet weten waar je die in de GRC nodig hebt. Het enige loopgedeelte voor mij is alleen maar Pas de Lona de rest heb ik altijd gewoon perfekt kunnen fietsen met m'n 46-34 combi, met uitzondering van dat heel korte steile stukje (taludje??) waar je uiteindelijk de lange klim opdraait richting Pas de Lona (is dat niet bij La Veille). De klim naar Basset de Lona (het steile stukje met de haarspeldbochten) trouwens ook behoorlijk pittig maar nog steeds goed te doen met een verzet van 34x34.

Dan nog even over de afdalingen met 46x11 t.o.v. 44x11 leg per trapomwenteling ongeveer 40 cm meer af en met een traptempo van 100 rpm is dat dus 40 mtr meer per minuut en voor een korte afdaling van 5 minuten is dat dus zo'n 200 mtr. Let wel ik moet het juist hebben van het afdalen omdat m'n lichaamsbouw/gewicht (type Flandriën) niet optimaal is voor het langere klimwerk.
Door een cranklengte toe te passen van 180 mm. wil ik zo meer hefboom hebben voor de beklimmingen om wellicht een kransje zwaarder te kunnen schakelen en dus meer meters af te leggen.

M'n beste tijd voor de GRC staat momenteel op 8:23:25 met een tubeless klapband aan de voorzijde in de laatste 3 kilometer. Je wil niet weten hoe hard ik heb gerend dit laatste stuk om die tijd te halen, temeer dat voor deze versie voor mij persoonlijk echt alles klopte.
Zikke
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 nov 2004 22:11
Rijdt met: Stevens Scope Team

Bericht door Zikke »

Proficiat
Gebruikersavatar
WorkZ
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 13 nov 2006 19:24
Rijdt met: Kung Fu Tubing

Re: Lichte aandrijving

Bericht door WorkZ »

Die 180mm cranks, zijn die niet enkel geschikt als je over voldoende lange(boven-) benen beschikt? Kan toch niet enkel voordelen hebben...
Plaats reactie