Pagina 1 van 3

lichte aandrijving

Geplaatst: do 09 nov 2006 21:46
door Stappertje
Ik ben voornemens om m'n nieuwe bike uit te voeren met 2 tandbladen aan de voorzijde (tot nog toe demonteerde ik altijd de "piccolo").

Nu wil ik een racecrankstel met twee voorbladen gaan monteren (dura-ace of FSA. en wil deze uitvoeren met een 46/34 combinatie en een XTR-12-34 cassette (de twaalf gaat eraf voor de Grand Raid Cristalp en wordt vervangen door een 11)

Wellicht dat ik voor nationale aktieviteiten kleinere voorbladen monteer (met name het grote voorblad) in combinatie met een wegcassette. Tevens wil ik een race-achterderrailleur monteren en ben ik van plan om een cranklengte van 180 mm. te monteren.

Heeft iemand van jullie ervaring met dergelijke systemen?

Geplaatst: do 09 nov 2006 21:58
door JanMan
Ik dacht dat je op een racecrank zoals een Dura ace beperkt bent tot een 46 als buitenblad. Kleiner is niet mogelijk. Maar heel zeker ben ik hier niet van.

lichte aandrijving

Geplaatst: do 09 nov 2006 22:01
door Stappertje
Hoi JanMan,

Waar rijden de crossers eigenlijk mee momenteel?

Geplaatst: do 09 nov 2006 22:23
door Trevorken
Jawadde, nen echte stoemper, of is die nick-name afkomstig van de manier waarop je naar boven gaat :lol: (grapje hoor)

Als je op de site van FSA kijkt, dan vind je daar crankstellen die gemaakt zijn voor cyclocross:
http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx? ... 21&pid=775
Blijkbaar rijden die rond met 36/46. Kan je eigenlijk niet beter een crankstel van MTB nemen die met 2 bladen uitgerust is?
Ik vermoed dat je dan meer verschillende tandwielen kan gebruiken.

Re: lichte aandrijving

Geplaatst: vr 10 nov 2006 10:08
door Swannie
Stappertje schreef:Hoi JanMan,

Waar rijden de crossers eigenlijk mee momenteel?
Einde seizoen hebben we een wk-fiets van Stybar overgekocht van de Fideaploeg, het grote blad is hier een 44 (op een dura-ace crank).

Geplaatst: vr 10 nov 2006 12:18
door Gast
groot blad kun je inderdaad wel recuseren tot een 44 of zelfs een 42
maar het klein blad kun je niet kleiner gaan dan een 38 of 39
je zit met een grotere steek (130)
dit terwijl bij mtb cranks dit 110 mm is bij de oudere steek (standaard genoemd)
en bij de nieuwere 94mm 5bout bevestiging (compact genoemd)
of 104mm bij bevestiging met 4 bouten
ik denk dat je beter naar FRM ofzo gaat kijken voor hun cranks met 2 tandwielen
die hebben 29/44 er van fabrieksaf opstaan (94mm steek)
maar volgenss mij kun je als klein tandwiel er wel een groter opzetten
en het groot tandwiel daar kun je makkelijk tot 48of zelfs 50 tanden gaan

Geplaatst: vr 10 nov 2006 14:17
door TS biker
manitou. schreef:groot blad kun je inderdaad wel recuseren tot een 44 of zelfs een 42
maar het klein blad kun je niet kleiner gaan dan een 38 of 39
je zit met een grotere steek (130)
dit terwijl bij mtb cranks dit 110 mm is bij de oudere steek (standaard genoemd)
en bij de nieuwere 94mm 5bout bevestiging (compact genoemd)
of 104mm bij bevestiging met 4 bouten
ik denk dat je beter naar FRM ofzo gaat kijken voor hun cranks met 2 tandwielen
die hebben 29/44 er van fabrieksaf opstaan (94mm steek)
maar volgenss mij kun je als klein tandwiel er wel een groter opzetten
en het groot tandwiel daar kun je makkelijk tot 48of zelfs 50 tanden gaan
dus is een compact trapstel (110 steek) de oplossing hé, daar kan alles op geplaatst worden !

Geplaatst: vr 10 nov 2006 14:23
door Trevorken
Bij compact kan je tot 34 tands als kleinste gaan, dus alles is dat niet bepaald te noemen hoor.

Geplaatst: vr 10 nov 2006 14:24
door Gast
hehe ik vind dat geweldig dat ze bij race 110 mm compact noemen
terwijl dit bij mtb de vroegere standaard steek was
:lol:
de oudere XTR oa had 110mm steek

Geplaatst: za 11 nov 2006 12:43
door ooSoo
Ik zou dan toch wel een mtb crankstel nemen dat gemaakt is voor 2 voorbladen ! en normaal wel sterker dan die wegcranks !