2de wielset

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
muro
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 28 jul 2017 21:42

2de wielset

Bericht door muro »

Ik heb een Trek Superfly 8 (2016) en zit eventjes te kijken voor een extra wielsetje zodat ik droog weer en nat weer setje heb. Ik dacht het volgende.

Nat weer:
Cassette: SRAM 1130 PG 11-42
Wielen: Bontrager Mustang Pro (standard wielset van Trek Superfly 8)
Remschijven: RT64
Ketting: 1130 SRAM
Banden: ??

Droog weer:
Cassette: SRAM 1150 XG 10-42
Wielen: DT SWISS X1900 + XD hub
Remschijven: RT64
Ketting: 1130 SRAM
Banden: ??

1. Ik zou dus de XD hub van mijn Bontrager op mijn DT SWISS plaatsen en de free hub vice versa. Dit kan toch altijd ?
2. Bij nat weer verwacht ik niet echt veel voordeel met een 10 cog ipv 11, vandaar mijn keuze voor 11-42 ipv 10-42 aangezien dit aanzienlijk goedkoper is aangezien ik geen XD hub nodig heb en de cassette half zo duur is. Is wel een 150 tal gram zwaarder ofzo
3. De alignment van mijn derailleur zal toch perfect blijven bij het swappen van deze config? Of hebben jullie daar andere ervaringen mee?
4. Banden achter en voor mogen jullie ook wel jullie advies geven.

Alvast bedankt voor de tips en opmerkingen.

Groetjes
Muro
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: 2de wielset

Bericht door Reflex »

Je kan de Bontrager XD driver niet zomaar op de Dtswiss zetten en de body van je Dtswiss niet zomaar op je Bontrager wiel. Je zal dus nog een Dtswiss XD driver en een Bontrager body moeten kopen.

Overigens wel grappig dat je over gewicht praat en dan zo een zwaar wielsetje koopt.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: 2de wielset

Bericht door BertG »

Bodies zijn inderdaad niet inwisselbaar tussen merken. Derailleur terug afstellen is meestal niet nodig maar calipers van schijfremmen dan weer wel. Ik denk dat je snel gaat merken dat als je veel van wielset gaat wisselen dit in praktijk niet zo handig is, een volledige 2e fiets is veel handiger :-D .

Voor droog weer heeft elk bandenmerk wel wat: Continental Race King, Schwalbe Thunder Burt, Specialized Fast Track enzovoort.
muro
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 28 jul 2017 21:42

Re: 2de wielset

Bericht door muro »

Thx, voor de info. Gewicht is voor mij niet extreem belangrijk. Als ik echt vlugger wil gaan dan volg ik best een strict dieet en dan krijg ik er nog een kleine 5 kilo af en dan sta ik messcherp. Als Belg zijnde eet ik ook wel graag eens een frietje en drink ik ook wel eens een westvleteren trippel. Niet iedereen moet perse het beste en duurste hebben. Ik ga voor degelijk prijs/kwaliteit.

Ik denk er nog eens over na en ga ook nog eens te rade bij mijn bikeshop. @BertG met 1 fiets vervang je dan gewoon je banden voor de rit of hoe deed je dit in de praktijk?
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: 2de wielset

Bericht door KrisMaes76 »

De schijven kan je oplossen met shims te plaatsen op 1 wielset, zodat voor beide wielen de schijven op dezelfde plaats komen.

Ik heb ook verschillende wielsets, maar wel voor gezorgd dat er dezelfde naven opzitten (DT Swiss), body (incl cassette) is heel snel te verplaatsen tussen de verschillende sets zonder gereedschap.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: 2de wielset

Bericht door BertG »

muro schreef:.

Ik denk er nog eens over na en ga ook nog eens te rade bij mijn bikeshop. @BertG met 1 fiets vervang je dan gewoon je banden voor de rit of hoe deed je dit in de praktijk?
Toen ik maar één MTB had reed ik gewoon met een allround-bandje genre Racing Ralph, wisselen van wielset of banden heb ik nooit veel gedaan. Enkel voor het buitenland stak ik dan wel eens iets stevigers.

Tip van hierboven is ook goed.
muro
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 28 jul 2017 21:42

Re: 2de wielset

Bericht door muro »

2de wielset toch wat uitgesteld na jullie comments. In plaats daarvan heb ik mijn banden wel een upgrade gegeven. Heb er nu voor en achter Racing Ralphs op gelegd en scheelt wel een slok op de borrel in droge omstandigheden (voorheen soort nobby profiel bontranger XR2). Ik rijd nu ook tubeless en voelt wat comfortabler aan nu ik wat met lagere druk kan rijden. Er is een merkbaar verschil de combo rijdt sneller. Op gravel moet ik wel nog wat aanvoelen hoe snel ik mag in de bochten.

@BertG
in modderomstandigheden ook altijd met RR gereden? Ik heb ook nog een nobby nick gekocht mocht ik wat meer grip nodig hebben in winter
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: 2de wielset

Bericht door Reflex »

In de winter je NN vanvoren monteren en alles is prima. Ik heb zelfs al met FF etc gereden in de winter. Kan allemaal al is het niet ideaal. In elk geval met een RR achter en NN voor kun je in de winter overal door. Gewoon druk zacht genoeg zetten.
muro
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 28 jul 2017 21:42

Re: 2de wielset

Bericht door muro »

thx @Reflex daar zat ik ook aan te denken. Wat meer grip bij drassiger ondergrond zal zeker van pas komen
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: 2de wielset

Bericht door BertG »

muro schreef:
@BertG
in modderomstandigheden ook altijd met RR gereden? Ik heb ook nog een nobby nick gekocht mocht ik wat meer grip nodig hebben in winter
Ja, maar ben geen modderliefhebber, dus ga het ook niet opzoeken. NN is zeker geen slecht idee voor het echte modderwerk.
Plaats reactie