Light rolweerstand

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Light rolweerstand

Bericht door Bulkie »

Aangezien dit topic nogal dood is, zelf ietske lanceren: is er ergens iets te vinden omtrent hoe "light" de verschillende naven qua rolweerstand bollen? Ik heb soms de indruk dat de rolweerstand over t hoofd gezien wordt?

Ken
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Light rolweerstand

Bericht door Japie carbon »

Ik vraag me eigenlijk af of er echt verschil is. Lagers zijn lagers, en anders doe je er goede lagers in.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Light rolweerstand

Bericht door madskatingcow »

De grootste factor zijn niet de lagers (staal of keramische), maar de sleepweerstand van de gebruikte dichtingen en de viscositeit / hoeveelheid van het gebruikte vet. Daar zal je je afweging moeten op baseren :wink:
Ghizz
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: za 30 apr 2005 13:06
Rijdt met: Giant XTC team

Re: Light rolweerstand

Bericht door Ghizz »

Lagers zijn lagers en meer niet..? Hmm dat is toch wel een beetje veel te kort door de bocht.. bv een goed stalen lager kan al veel verschil opleveren tov en slecht ceramisch lager.

Grootste verschil gaat waarschijnlijk inderdaad wel in de afdichtingen zitten, maar vergeet niet dat een goedkoop geproduceerde naaf vermoedelijk ruimere tolerantievelden hebben en een mindere afwerking.
Zo zou het kunnen dat bv een ovale lagerpassing niet ontdekt wordt (of binnen toleranties gezien wordt) waardoor het lager dus ook ovaal wordt gedrukt wat weer resulteerd in extra rolweerstand (en gebrekkige levensduur)
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Re: Light rolweerstand

Bericht door pieterp »

http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=54,0,0,1,0,0" onclick="window.open(this.href);return false;
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Light rolweerstand

Bericht door Japie carbon »

Dat zeg ik toch! anders steek je er goede lagers in. Rolweerstand van de naven onderling is echt te verwaarlozen.

En vergeet niet dat een slecht afgedicht (nieuw) lager beter loopt dan een volledig stofdicht lager.
Het duur alleen niet zo lang voordat hij wat minder gaat lopen ;)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Light rolweerstand

Bericht door Reflex »

Mooi stukje van Ernie maar de conclusie is uiteindelijk toch vaag. Het verschil tussen keramische en stalen lagers zijn te verwaarlozen in de ideale situatie (droge lagers zonder afdichting met enkel een klein oliefilmpje. Echter de afdichting geeft al een groter verschil en het gebruikte vet nog meer.

Als je dus bedenkt dat je met keramische lagers minder vet nodig hebt omdat de lagers niet kunnen roesten en de keramische lagers een deel van het vuil verpulveren kan je dus met minder vet en een mindere dichting fietsen en haal je dus wel degelijk een redelijk voordeel.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Light rolweerstand

Bericht door Japie carbon »

Idd, dat denk ik ook altijd. Zou wel eens een test willen zien van lagers die een jaartje oud zijn.

Als je dan de verhalen van ceramisch mag geloven zouden ze het beter moeten doen.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Light rolweerstand

Bericht door madskatingcow »

Keramische lagers vragen volgens voorschrift nieuw vet om de 500km, stalen om de 1200km. Zo geeft Chris King het toch op voor hun bottom brackets. Wie graag sleutelt :-) nu heb ik in mijn stalen Chris King bb nog nooit nieuw vet gedaan. Standaard is goed genoeg, bij de mtb merk je niet veel van keramische lagers. Snelheden liggen een stuk lager dan op de weg, andere factoren zijn meer bepalend.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Light rolweerstand

Bericht door TaurineR »

Japie carbon schreef:Idd, dat denk ik ook altijd. Zou wel eens een test willen zien van lagers die een jaartje oud zijn.

Als je dan de verhalen van ceramisch mag geloven zouden ze het beter moeten doen.
Gewone of keramische lagers: ik heb beiden al gehad.
Ge moet er gewoon geluk mee hebben, en niet teveel mee in de modder zitten.
Ik heb wel het gedacht dat keramische lagers langer meegaan.
Ze zijn dan ook wel een heel stuk duurder.
Plaats reactie