Maakt gewicht echt een groot verschil?

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door looneycooney »

Kristof Huyck schreef:
looneycooney schreef: Waarom spijtig..vooral voor de vlakkere en snelle ritten was het super geweest om dat fietsje nog te hebben feitelijk...daar is deze wat zwaardere en originele bike nogal loom en traag naar mijn gevoel, en ik ben dat zelf ook wat meer geworden met de leeftijd natuurlijk :lol:
Dat is nogal vreemd, want gewicht speelt net op vlak terrein niet zo'n grote rol.
Misschien is het gewoon gevoel, maar de vorige bike had bv een licht wielsetje met xt-naven, die veel soepelder bollen..bv bij het optrekken etc voel ik dat toch best wel.
En met vlak bedoel ik bv De Teut, Bokrijk, houthalen/Genk etc..in mijn omgeving...maar het gewicht vind ik ook hier voelbaar in het losse zand..de kleine heuvels, de trails en smalle paadjes tussen de bomen door op snelheid. Langs de andere kant kan het ook best met mijn mindere conditie te maken hebben, ik zit goed conditioneel, maar vroeger zat er toch ferm meer pit in.
Het zou wel eens het wielsetje kunnen zijn dat het verschil op zich maakt en minder het gewicht, maar dat hangt uiteindelijk samen heh..een beter wielset is lichter meestal.


en zeg nu niet dat ik 'oud' aan het worden ben heh :lol: (dat weet ik al)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Reflex »

Licht wielsetje met XT naven? Het is maar wat je licht vind. Maar een lichter wielsetje ten opzichte van een zwaardere geeft altijd een verschil bij het optrekken. Dat is een feit.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door looneycooney »

Reflex schreef:Licht wielsetje met XT naven? Het is maar wat je licht vind. Maar een lichter wielsetje ten opzichte van een zwaardere geeft altijd een verschil bij het optrekken. Dat is een feit.
Idd het zijn niet de allerlichtste, maar tov originele alexrims van een scale 60 indertijd, was dat een enorm verschil..en tov de originele van een scale 40 die ik nu heb ook vermoed ik...
Het was een zelfsamengesteld setje, mavic 727 met dtswiss evo met locked nipples, dus een budgetsetje met toch aardig wat gewichtswinst.
Maar je moet het ook bezien in zijn geheel...de scale 40 die ik toen had , had een standaardgewicht wat ook al een stuk lager lag dan de scale (7)40 van vandaag..het was 7005-alu tov het 6061 alu wat scott tegenwoordig gebruikt. Het gewicht standaard van de scale 40 toen lag op 11,8Kg, met een tora-vork van rond de 2kg notabene!
Deed je dan de update van deore naar xt bv, dan was het gewonnen gewicht ook beduidender dankzij het reeds zeer lichte frame..ik meen zelfs dat het een vd lichtste alu-frames was, die scott ooit gemaakt heeft maar ben niet zeker. Allesinds, die had ik nooit mogen verkopen net omwille vh frame-gewicht.
Bij mijn huidige bike bv, moet ik al aardig wat gaan vervangen om hetzelfde aan gewicht te winnen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Reflex »

Het gewicht van een frame is niet alles. Ik heb liever een frame wat een paar 100 gram zwaarder is maar veel stijver. Ik heb ook een Scale 60 gehad en volledig omgebouwd met XO, ZTR alpine/hope evo2 etc. Deze was ook een stuk lichter tov van mijn huidige 29er maar ik wil toch niet terug.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Swannie »

looneycooney schreef:[..ik meen zelfs dat het een vd lichtste alu-frames was, die scott ooit gemaakt heeft
den RC team issue van 2002 => 2005 woog 1120 gr in medium voor een alu frameke (scandium).
Uw scale weegt de helft meer.
Overigens is 6061 alu hoogwaardiger dan 7005 alu.
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door looneycooney »

Swannie schreef:
looneycooney schreef:[..ik meen zelfs dat het een vd lichtste alu-frames was, die scott ooit gemaakt heeft
den RC team issue van 2002 => 2005 woog 1120 gr in medium voor een alu frameke (scandium).
Uw scale weegt de helft meer.
Overigens is 6061 alu hoogwaardiger dan 7005 alu.
Ik dacht nog feitelijk dat de 7005 op zich een grotere dichtheid had en dus steviger, waardoor men dunner zou kunnen werken en dus lichtere frames kan bekomen, afhankelijk van het ontwerp.
Toen ik bij de aankoop vd huidige bike, het frame-gewicht nakeek , meen ik mij te herinneren dat mijn vroegere scale 60 een aardig gewichtsverschil had tov mijn huidige scale 40, als ik me niet vergis , eveneens onder de 1200gr. Ergens heb ik die papieren nog van scott, zal het eens terugzoeken.
De helft meer, dus geen wonder dat ik dan dat gevoel krijg bij deze bike... 8-[
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Reflex »

Ik durf te stellen dat het wel zal meevallen met het gevoel van die paar 100 gram op je frame. Zet eens dezelfde afmontage op je fiets en je zal merken dat framegewicht maar in een beperkte mate te voelen is (tenzij het over een kg gaat uiteraard). Het grote verschil zit hem in je wielen en in de stijfheid van je frame.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Headshot »

Hogere dichtheid is meer gewicht als je 2 identieke buizen vergelijkt
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door kawa »

looneycooney schreef: De helft meer, dus geen wonder dat ik dan dat gevoel krijg bij deze bike... 8-[

Ik denk dat dat gevoel met andere zaken dan die paar honderd gram gewicht van het frame te maken heeft....

Ben vrij zeker dat er fietsen zijn met frames van 2kg die een pak beter zullen aanvoelen dan uwe Scale.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Swannie »

kawa schreef:
looneycooney schreef: De helft meer, dus geen wonder dat ik dan dat gevoel krijg bij deze bike... 8-[

Ik denk dat dat gevoel met andere zaken dan die paar honderd gram gewicht van het frame te maken heeft....

Ben vrij zeker dat er fietsen zijn met frames van 2kg die een pak beter zullen aanvoelen dan uwe Scale.
Zeer zeker!
Plaats reactie