Maakt gewicht echt een groot verschil?

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Bassie_1985
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: za 16 jul 2005 21:29
Rijdt met: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Bassie_1985 »

Even de situatie schetsen. Sinds een tijdje rijd ik dagelijks een bochtige lokale route van 12km zo snel mogelijk. Nu was ik een tijdje aan het stagneren op 21,2km/U gemiddelde hartslag van 155 à 160 en max hartslag van 170 à 175.

Vandaag rijd ik eens zonder drinkbus en haal ik opeens 22km/u gemiddeld (3,8% sneller) met een gemiddelde en max hartslag die perfect tussen de normale waarden liggen.

Zou dat nu echt komen door dat minder gewicht (geen drinkbus) of is het vooral het gedacht dat telt waardoor ik technisch beter ben gaan rijden en ik geen tijd meer verlies door te drinken.

Als het gewicht echt zo belangrijk is, ga ik er misschien eens beginnen op letten (o)
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door endorfin »

Tuurlijk is gewicht belangrijk.

Een dikke vriendin is toch ook minder aantrekkelijk dan een slanke.
Bassie_1985
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: za 16 jul 2005 21:29
Rijdt met: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Bassie_1985 »

hmm wat kan ik dan nog buiten smijten 8)
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door De Wreter »

Is gewoon training, je geraakt meer in vorm.

Gewicht heeft enkel belang als het omhoog gaat. Of omlaag, maar dan evenredig. Omhoog is omgekeerd evenredig.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Mister No Chaïn »

De Wreter schreef:Is gewoon training, je geraakt meer in vorm.

Gewicht heeft enkel belang als het omhoog gaat. Of omlaag, maar dan evenredig. Omhoog is omgekeerd evenredig.
Gewicht is van belang iedere keer je versnelt, een lichtere fiets trekt vinniger op.

Dat je met een bidon minder een per uur sneller rijd is nogal veel verschil e, tzal het aerodynamisch voordeel zijn 8)
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Reflex »

De Wreter schreef:Is gewoon training, je geraakt meer in vorm.

Gewicht heeft enkel belang als het omhoog gaat. Of omlaag, maar dan evenredig. Omhoog is omgekeerd evenredig.
Wat een onzin. Het is op het vlakke ook van belang en het is verre van evenredig.

Ik denk overigens niet dat die bidon nu zoveel verschil zal geven. Die 500 of 750gram op je frame maken wel iets maar het is geen wereld van verschil. Op je wielen zou het een ander verhaal zijn geweest.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Swannie »

500gr frameverschil voel je niet!
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door el gordo »

Reflex schreef:
De Wreter schreef:Is gewoon training, je geraakt meer in vorm.

Gewicht heeft enkel belang als het omhoog gaat. Of omlaag, maar dan evenredig. Omhoog is omgekeerd evenredig.
Wat een onzin. Het is op het vlakke ook van belang en het is verre van evenredig.

Ik denk overigens niet dat die bidon nu zoveel verschil zal geven. Die 500 of 750gram op je frame maken wel iets maar het is geen wereld van verschil. Op je wielen zou het een ander verhaal zijn geweest.
Dus een volle bidon dat op je frame gemonteerd staat van 500 of 750gr voel je niet, maar wanneer je frame zelf 500 of 750gr minder weegt kan je wel verschil voelen?
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Japie carbon »

Nee, ook dat voel je niet. Ik durf zelfs te beweren dat het met wielen al moeilijk te voelen is.

En LET OP, ik boedoel dan of je het zou merken als je zelf niet weet welke wielen erin zitten.
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Kristof Huyck »

Japie carbon schreef:Nee, ook dat voel je niet. Ik durf zelfs te beweren dat het met wielen al moeilijk te voelen is.

En LET OP, ik boedoel dan of je het zou merken als je zelf niet weet welke wielen erin zitten.
750 gram aan de wielen nauwelijks te voelen? Euh, dat voel je wel degelijk hoor.
Aan het frame is nog iets anders, op vlak terrein zal je daarvan weinig merken, maar als er veel geklommen moet worden dan wordt het toch merkbaar.
Plaats reactie