Maakt gewicht echt een groot verschil?
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 884
- Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
- Rijdt met: Scott scale 29
Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?
Bericht door Japie carbon »
Omdat jij het denkt te voelen voel je het idd ook.
Maar de vraag is of je het ook echt merkt op het moment dat iemand anders een wielset voor jou steekt.
Maar de vraag is of je het ook echt merkt op het moment dat iemand anders een wielset voor jou steekt.
- Kristof Huyck
- Mountainbiker
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
- Rijdt met: Buggenhout
Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?
Bericht door Kristof Huyck »
Komaan, mijn wielset weegt nog geen 1500 gram; 750 gram = 50% toevoegen. Als er modderophoping is tijdens een tocht en de 'wielset' dus zwaarder wordt, merkt ik dat ook erg duidelijk. Het gaat echt niet enkel over een psychologisch effect.Japie carbon schreef:Omdat jij het denkt te voelen voel je het idd ook.
Maar de vraag is of je het ook echt merkt op het moment dat iemand anders een wielset voor jou steekt.
- Phille81
- Mountainbiker
- Berichten: 832
- Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
- Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
- Contacteer:
Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?
Het is al meermaals aangehaald en bediscussieerd hier op het forum : lichtere wielen geven sowieso een voordeel. Of je dit effectief tijdens het fietsen "voelt" hangt van jezelf af maar ik denk dat de meesten het wel zouden voelen als ze ineens met een zwaardere wielset zouden moeten rijden.
Als je aan een constante snelheid op vlakke weg rijdt, zal je dit voordeel minder (of nauwelijks) voelen... maar bij het versnellen na een bocht, ben je sneller.
Niet dat je dit op je kilometriek zal zien, maar fysisch gezien is het wel zo.
Dit heeft te maken met de roterende massa (traagheidsmoment van wiel) enz... De uitgebreide technische uitleg ga ik hier niet uit de doeken doen, maar zal hier op het forum wel al eens gepost zijn.
Een zwaarder wiel heeft gewoon meer energie nodig om op een bepaalde rotatiesnelheid te komen dan een lichter wiel.
En als ge het niet gelooft, draai uw voorwiel met as maar eens uit uw bike en doe de test zelf :
Kijk of voel hoeveel moeite je moet doen om uw wiel te laten ronddraaien (op gang te brengen).
Dan verhoogt ge de massa door iets gelijkmatig aan de buitenkant van uw wiel toe te voegen (ik kan me voorstellen dat ge een paar lege binnenbanden bij op/over uw buitenband kunt trekken).
Probeer dan datzelfde wiel ook eens even snel te laten ronddraaien : ge zult merken dat ge daarvoor iets meer moeite moet doen... wat logisch is.
Dus als je vindt dat op een tocht / wedstrijd elke seconde telt en de gemiddelde snelheid heel belangrijk is voor u, heb je er bijgevolg alle baat bij om uw wielen zo licht mogelijk te maken.
Als er veel klimwerk moet gebeuren, hebt ge er natuurlijk alle baat bij dat uw bike in totaal zo licht mogelijk is (dus ook uw frame en jezelf).
Iedereen doet natuurlijk wat hijzelf wil met zijn bike maar ik persoonlijk vind het een beetje hypocriet om een paar honderden euro's te investeren in je bike om bijvoorbeeld een lichter frame te kopen terwijl de biker zelf ook een aantal kilo's overgewicht heeft, maar dit laatste geheel ter zijde
Als je aan een constante snelheid op vlakke weg rijdt, zal je dit voordeel minder (of nauwelijks) voelen... maar bij het versnellen na een bocht, ben je sneller.
Niet dat je dit op je kilometriek zal zien, maar fysisch gezien is het wel zo.
Dit heeft te maken met de roterende massa (traagheidsmoment van wiel) enz... De uitgebreide technische uitleg ga ik hier niet uit de doeken doen, maar zal hier op het forum wel al eens gepost zijn.
Een zwaarder wiel heeft gewoon meer energie nodig om op een bepaalde rotatiesnelheid te komen dan een lichter wiel.
En als ge het niet gelooft, draai uw voorwiel met as maar eens uit uw bike en doe de test zelf :
Kijk of voel hoeveel moeite je moet doen om uw wiel te laten ronddraaien (op gang te brengen).
Dan verhoogt ge de massa door iets gelijkmatig aan de buitenkant van uw wiel toe te voegen (ik kan me voorstellen dat ge een paar lege binnenbanden bij op/over uw buitenband kunt trekken).
Probeer dan datzelfde wiel ook eens even snel te laten ronddraaien : ge zult merken dat ge daarvoor iets meer moeite moet doen... wat logisch is.
Dus als je vindt dat op een tocht / wedstrijd elke seconde telt en de gemiddelde snelheid heel belangrijk is voor u, heb je er bijgevolg alle baat bij om uw wielen zo licht mogelijk te maken.
Als er veel klimwerk moet gebeuren, hebt ge er natuurlijk alle baat bij dat uw bike in totaal zo licht mogelijk is (dus ook uw frame en jezelf).
Iedereen doet natuurlijk wat hijzelf wil met zijn bike maar ik persoonlijk vind het een beetje hypocriet om een paar honderden euro's te investeren in je bike om bijvoorbeeld een lichter frame te kopen terwijl de biker zelf ook een aantal kilo's overgewicht heeft, maar dit laatste geheel ter zijde
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
- Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer
Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?
Klopt, maar, je zegt het zelf, de roterende massa is van belang.Phille81 schreef:Dit heeft te maken met de roterende massa (traagheidsmoment van wiel) enz... De uitgebreide technische uitleg ga ik hier niet uit de doeken doen, maar zal hier op het forum wel al eens gepost zijn.
Bij aankoop van een lichte wielset wordt m.i. het meeste gewicht bespaart op de naaf tov de gewichtsbesparing dat voortvloeit uit de spaken en/of velgen. Met andere woorden, de grootste gewichtsbesparing roteert niet of nauwelijks.
- Reflex
- Mountainbiker
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
- Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016
Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?
Goed lezen. Ik zeg dat je die 500/750 gram op je frame verwijzend naar de bidon wel kan voelen maar dat het niet een extreem verschil zal maken.el gordo schreef: Dus een volle bidon dat op je frame gemonteerd staat van 500 of 750gr voel je niet, maar wanneer je frame zelf 500 of 750gr minder weegt kan je wel verschil voelen?
Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?
Ik merk eerder een omgekeerd evenredig gevoel in verband met drinkbussen & gewicht.
Hoe leger de drinkbus, hoe zwaarder het fietsen verloopt.
Alhoewel het volgens jullie uitleg net omgekeerd zou moeten zijn.
Hoe leger de drinkbus, hoe zwaarder het fietsen verloopt.
Alhoewel het volgens jullie uitleg net omgekeerd zou moeten zijn.
Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?
Mijn eerste bericht hier op het forum maar dat je 750 gram gaat merken is absolute koeienstront...
[Nerd-modus]
Neem de volgende formule even van mij aan, bewijzen/herleiden hiervan hoort in de collegezaal thuis, niet hier
Uitgaande van wat gegevens (aannamens):
[/Nerd-modus]
Tip: http://www.velofilie.nl/vermogen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
[Nerd-modus]
Neem de volgende formule even van mij aan, bewijzen/herleiden hiervan hoort in de collegezaal thuis, niet hier
Uitgaande van wat gegevens (aannamens):
- m1 = 75,00 kg
- m2 = 75,75 kg
- Cw = 0,800
- A = 0,400 m2
- ρlucht = 1,293 kg/m3
- µ = 0,004000
- V = 30,00 km/u
- Windstil
[/Nerd-modus]
Tip: http://www.velofilie.nl/vermogen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;