Bor 333, 388 of ZTR crest?

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bor 333, 388 of ZTR crest?

Bericht door Reflex »

Ik wil een nieuw setje kopen voor mijn 29er en twijfel tussen de verschillende velgen. Mijn gewicht is ongeveer 70kg tot wel 78 in de winter. Mijn stijl is XC maar dan niet echt clean dus moet wel wat stijfs en sterks hebben.

Nu wil ik een setje met novatec naven nemen van superlight bikeparts maar is de bor 333 sterk genoeg of ga ik beter voor de 388 (deze is nu tevens in de aanbieding). Of ga ik toch voor een crest?

Iemand nog wat tips?
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Bor 333, 388 of ZTR crest?

Bericht door Japie carbon »

Bor 366 is de nieuwe versie van de 388, zonder die lelijke lasnaad.
En rond het gewicht van de crest!
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Bor 333, 388 of ZTR crest?

Bericht door Reflex »

Is ook nog een optie ja, alleen is deze beter en heb ik dit wel nodig of is een 333 ook voldoende?
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Bor 333, 388 of ZTR crest?

Bericht door Japie carbon »

Denk dat de 333 moet kunnen met jou gewicht.
Maar de 366 is toch wel sterker, en stijver.
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Re: Bor 333, 388 of ZTR crest?

Bericht door Bulkie »

Als je agressief rijdt is een bredere binnenkant zoals op de Crest zeker aan te raden: de band is veel stabieler omdat de basis breder staat. Ook de rand is lager bij de Crests (=minder kans op snake bite) en veel gemakkelijker luchtdicht te maken. Steek wel genoeg spaakspanning: 110kg. Gewicht van deze 3 velgen licht heel dicht bij elkaar.

Ken
Gebruikersavatar
WOLF!
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 18:54
Rijdt met: 2 x On One scandal 29er

Re: Bor 333, 388 of ZTR crest?

Bericht door WOLF! »

Ik zou op zeker spelen en de 366 velgen nemen als je met lichte spaken wil nemen. Heb er onlangs 2 gekocht en ze wogen 390 gram/stuk.
Ik heb ook een set van hen met 333 velgen en sapim race spaken en die blijft (voorlopig) ook in 1 stuk, al heb ik al 333's kapot gereden. Ik woog toen 73 kg dus zoiets als jij dus.
Novatec naafjes zijn trouwens ook zeer goed voor hun prijs!
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Bor 333, 388 of ZTR crest?

Bericht door Reflex »

Ga toch voor iets stevigers inderdaad en ik denk toch de Crests te nemen omdat ik daarvan weet wat de kwaliteit is en dat de banden goed te monteren zijn. Bij de Bor velgen blijkt dit toch wat moeilijker te gaan.

Of het Novatecs gaan worden weet ik ook nog niet zeker. Heb ook mooie aanbiedingen gezien met 240s naafjes die toch wel wat beter zijn.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Bor 333, 388 of ZTR crest?

Bericht door Japie carbon »

Bulkie schreef:Als je agressief rijdt is een bredere binnenkant zoals op de Crest zeker aan te raden: de band is veel stabieler omdat de basis breder staat. Ook de rand is lager bij de Crests (=minder kans op snake bite) en veel gemakkelijker luchtdicht te maken. Steek wel genoeg spaakspanning: 110kg. Gewicht van deze 3 velgen licht heel dicht bij elkaar.

Ken
Snake bite? Is toch vrij lastig zonder binnenband!

En deze velgen zijn wellicht 0.1mm smaller, vrees dat je dat niet merkt. En ik dacht dat ook deze velgen een lage rand hebben?

Voordeel is ook dat deze bussen hebben, wat dus sterker is.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Bor 333, 388 of ZTR crest?

Bericht door Reflex »

Een snakebite kan je ook hebben in je buitenband. Het gaat minder snel dan in een binnenband maar het kan nog steeds.
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Re: Bor 333, 388 of ZTR crest?

Bericht door Bulkie »

Idd (ivm snake Bite buitenband). En NoTubes heeft de laagste randen op de markt.

En bussen zijn zeker sterk, maar de vraag is hoe stevig ze in het (grotere) gaatje blijven zitten. Crests hebben een variabele wanddikte, wat ook niet uitscheurt.

Binnenbreedte: Crests 21mm, het verschil is een stuk meer dan 0,1mm, maar hoeveel, weet ik niet. Een vb: de Olympic van enkele jaren terug had een buitenbeentje van 23,2 (Crest 24,4), binnenkant Olympics was maar 18,0 (!) wat toch een heel groot verschil is. Opvolger Vd Olympic, de Alpine heeft met eenzelfde buitenbreedte, een binnenbrekende van 20mm (da's toch al 10% meer hè).

Ter info,

Ken
Plaats reactie