Enerzijds heb je gelijk, massa in een roterende beweging brengen is zwaarder. En dit met een factor 4... Dus een velg die 20 gram zwaarder is, zal dus eigenlijk 80 gram zwaarder zijn OM IN BEWEGING TE BRENGEN (versnellen dus).Jochem1 schreef:Ergens klopt dit wel, maar vergeet niet dat het over velgen gaat. Je gaat wellicht een zwaardere velg wel voelen als je elke keer moet optrekken. Roterende massa enzo....
Edoch...
Neem nu bvb. de velgen BOR (XMD333) en de ZTR Crest. De 29er BOR's wegen 355gr, de 29er Crest's 380gr. Da's dus 25gr verschil per velg, ofte 50gr op een wielset. Rotatie = x4, dus 200gr op de wielset...
200gr op een fiets van laat ons nu eens zeggen 10kg, dat is dan een verschil van...
2%
Ikzelf weeg 85kg droog aan de haak, en ik ben zeker dat die 200gr verschil me niks uit zullen maken in acceleratie... Want 't is enkel bij accelereren dat die 200gr er zijn... Eens in beweging en deze gewoon aanhouden, dan is de gewone massa die een rol speelt: 50gr...
Waw, je zal dat écht voelen...