Ervaring light

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Re: Ervaring light

Bericht door Tom-s »

Stuurpen: Extralite
Stuur: Ax in UD carbon, model naar wens.

Naven hangt er ook weer vanaf wat je wil. Nooit problemen, geen gezeik, nooit nieuwe lagers of iets maar wel stevig gewicht --> Chris King. Lichtgewicht maar moeilijk onderhoud Tune Prince(ss), of zelf te onderhouden Tune Kingkong.
Het meest lichte voor nog weinig geld --> Mack
Edit: Meest lichte voor redelijk geld, Extralite
trainingsbeest
Mountainbiker
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage

Re: Ervaring light

Bericht door trainingsbeest »

Waar kan je die mack vinden? Op site vn mack ook nog redelijk prijzig wel superlight

Al denkk dan eerder zelf aan criterium hubs of novatec
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Re: Ervaring light

Bericht door Tom-s »

Voor het gewicht heeft Mack hele mooie prijzen.
Novatec en dergelijke is een hele andere prijs en kwaliteitsklasse, kan ik je niet in adviseren.
trainingsbeest
Mountainbiker
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage

Re: Ervaring light

Bericht door trainingsbeest »

Waar koop je die mack naven? Levertijd?
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Re: Ervaring light

Bericht door Tom-s »

Via mail bij Mack zelf.
Ken er geen winkels welke zijn spullen verkopen.
Enig nadeel van Mack is het aantal points of engagement. Maar gezien je naafkeuze zal dat je niet veel uitmaken.
Zijn vrijloop bestaat uit 3 pallen welke tegelijk aangrijpen in 24 tanden.
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Re: Ervaring light

Bericht door wasbeer2006 »

Ik ben toch altijd heel beneiuwd waar mensen op baseren dat novatecs geen goede naven zouden zijn?
Nog nooit slechte verhalen over gehoord!

Vele naven zijn gewoon belachelijk overpriced.
Kijk eens bij de bikehubstore.de

Ook prima naven.

Ik noem er even een paar:
Chris King: gaat nergens over, drie keer zo duur als bv hope, even zwaar kwaliteit vrijwel gelijk. Mooie naven hoor en als geld niets uitmaakt, gewoon kopen;
Tune: Die wielen het exclusief houden prima, maar een beetje hetzelfde als een Rolls, een mercedes kost de helft en is technische gewoon beter. Als je licht wilt zeker kopen, maar verder heeft het geen meerwaarde.

Een naafje maken is echt niet zo moeilijk ware het niet dat er gewoon een hoop bral te koop is. Pak een XT of slx naaf daar rijd je over 10 jaar nog mee zonder enig probleem.
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Re: Ervaring light

Bericht door Tom-s »

Begrijp je reactie helemaal maar voor mij is en blijft Chris King superieur boven alles en meer dan waar voor zijn centen.
Dat is ook het enige punt waarop ik in geen enkele fiets gewicht wil besparen. King naven zijn dan wel zwaar maar ze zijn goed en degelijk.
Ik kan je alleen zeggen wat King voor mij superieur maakt aan bijna alle merken:
- De lagering is dan niet cup conus maar wel super goed en zo gemaakt dat deze door iedereen kan worden opengemaakt.
- King heeft al enige/een van de weinige een systeem van aangrijpen wat harder aangrijpt naarmate je meer kracht zet, wat doortrappen onmogelijk maakt.
- Onderhoud kan je zelf volledig uitvoeren, enkel de lagers uit de naaf halen vereist een tool (maar is niet nodig voor normaal onderhoud want je kan overal bij).

Overpriced wil ik ze echt niet noemen. Een naaf waar je nooit reserve onderdelen voor hoeft te kopen of lagers en dergelijke is voor mij op de lange duur een heel goedkope naaf.
Ik rol nu met mijn King naven sinds 2007/2008 en heb ze nooit hoeven binnen doen voor onderhoud of vervangingsonderdelen en zie dat de komende paar jaar ook niet gebeuren (eigenlijk zie ik dat gewoon niet gebeuren, bouwkwaliteit is gewoon top top top).
Daarentegen ken ik iemand met hope naven en die kan elk jaar voor nieuwe lagers gaan zo ongeveer.
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Re: Ervaring light

Bericht door wasbeer2006 »

Kan best begrijpen als je het geld hebt dat je chris king koopt hoor. Super mooi naafje daar zul je mij niet over horen. Maar er zijn er velen die liever iets besparen, dan zeg ik neem dan bv hope.

Ik zou eerder ck nemen dan bv tune

Bespaar je toch al snel een 3 a 4 honderd euro
Plaats reactie