Pagina 2 van 3

Re: 650b wielset lefty

Geplaatst: zo 24 jun 2012 20:45
door madskatingcow
tyro13 schreef:Jammergenoeg zijn er nog niet veel velgopties en nog geen carbon voor banden( geen tuben...) dus velg zal 9/10 een stans crest worden ofwel de frm/bor.
Keus genoeg : Pacenti, NoTubes, FRM/BOR, etc

Carbon : Enve, die maken 650b :wink:

Geplaatst: ma 25 jun 2012 16:30
door Tom-s
Voor carbon velgen kan je ook nog terecht bijde bekende chinees. Deze gaan wel even zwaar/zwaarder zijn dan vergelijkbare velgen van Bor of Notubes.

Ik ben zelf op zoek naar een 650b lefty set en wil ook niet te zwaar uitkomen. Echter moet mijn set wel 3x per week misbruikt kunnen worden, weer of geen weer. Ik rij momenteel met CK en wil graag met King blijven rijden. Helaas maken ze daar nog geen lefty voornaaf anders was de voornaaf keus gemakkelijk. Industry Nine maakt nette stijve setjes met Lefty naaf maar die kun je helaas niet krijgen met CK lagers..
Mijn naafkeus:
A: Chris King (Ja, met 335 echte grammen)
V: Tune Cannonball

Als je lichtgewicht naven wil zou ik Extralite aanraden. Met deze naven ga je de meest stijve wielset maken met het laagste gewicht. Met 45 aangrijpingsmomenten is het ook de snelst aangrijpende set van alle lichtgewicht naafsets (Tune Dezibel is net zo snel maar moeilijk te vinden).
Je zou eens moeten navragen voor de extra camber 29er optie. Als je deze kan monteren op je 650b set word hij nog een stuk stijver (wel wat zwaarder).

Voor de velgen is dit mijn afweging (ga ook voor de Crest denk ik):
ZTR Crest:
+ 21 mm binnenbreedte (rij liever met een lichte 2.1 band op een brede velg dan met een zware 2.25 band op een smalle velg).
- 350 a 360 gram

Bor XMD 333:
+ 325 gram
- 19mm

Geplaatst: ma 25 jun 2012 17:57
door endorfin
breed en licht ?

Pacenti !

test weldra online

Geplaatst: ma 25 jun 2012 18:06
door tyro13
Tom-s schreef:Voor carbon velgen kan je ook nog terecht bijde bekende chinees. Deze gaan wel even zwaar/zwaarder zijn dan vergelijkbare velgen van Bor of Notubes.

Ik ben zelf op zoek naar een 650b lefty set en wil ook niet te zwaar uitkomen. Echter moet mijn set wel 3x per week misbruikt kunnen worden, weer of geen weer. Ik rij momenteel met CK en wil graag met King blijven rijden. Helaas maken ze daar nog geen lefty voornaaf anders was de voornaaf keus gemakkelijk. Industry Nine maakt nette stijve setjes met Lefty naaf maar die kun je helaas niet krijgen met CK lagers..
Mijn naafkeus:
A: Chris King (Ja, met 335 echte grammen)
V: Tune Cannonball

Als je lichtgewicht naven wil zou ik Extralite aanraden. Met deze naven ga je de meest stijve wielset maken met het laagste gewicht. Met 45 aangrijpingsmomenten is het ook de snelst aangrijpende set van alle lichtgewicht naafsets (Tune Dezibel is net zo snel maar moeilijk te vinden).
Je zou eens moeten navragen voor de extra camber 29er optie. Als je deze kan monteren op je 650b set word hij nog een stuk stijver (wel wat zwaarder).

Voor de velgen is dit mijn afweging (ga ook voor de Crest denk ik):
ZTR Crest:
+ 21 mm binnenbreedte (rij liever met een lichte 2.1 band op een brede velg dan met een zware 2.25 band op een smalle velg).
- 350 a 360 gram

Bor XMD 333:
+ 325 gram
- 19mm
Hiervoor had ik de tune cannonball sl met de prince achternaaf met dtswiss carbonvelg van 1230gr Opzig was ik daar tevreden van maar echtobjectief kan ik hierover niet zijn gezien ik slechts een 10 à 15 x echt mtb per jaar..... Plus nog een reserve Xmax setje voor als het er toch eens van komt in de winter modder :oops:

In mijn hart is de keuze kwa naven al gemaakt en zal het extralite worden, licht en toch vrij exclusief ( allee bij mijn weten rijden er toch niet veel rond met de hyperhubs). Kwa prijs is het ongeveer identiek met de sl en de prince en die heb ik al gehad....vandaar mijn keuze voor iets nieuws en light.

Kwa velgen blijf ik precies steken op de crest of frm/bor. De stickers van de crest knn eraf want ik vind ze iets teveel aanwezig, de bor is in dat opzicht lekker sober.

De carbon enve is natuurlijk knap maar bijna 100gr zwaarder voor een velg die vermoed ik rond de 4 à 500/St. Zal komen vind ik er iets over. Tzou het setje richting 2000euro brengen en met de crest/ bor zou het moeten lukken ronde 1100.

Iemand ervaring met de sapim superspokes? Of toch maar de gekende dt aerolites? Of de goedkoper revolutions, maar zijn deze niet minder sterk?

Geplaatst: ma 25 jun 2012 18:45
door tyro13
Wat de velgbreedte betreft ben ik technisch niet zo op de hoogte en merk nu dat er verschillende breedtes zijn van velgen, waarom zo breder beter of minder goed zijn?

Bedoeling is dat het in mijn flash 26er kan. Ik heb eens gepast met iemand zijn wiel met een 650b crest en een pacenti quasi moto 2.0. Dit past perfect en kan zeker nergens het frame raken. Ik had de indruk dat die pacenti 2.0 eigenlijk al een redelijk uit de kluiten gewassen band was redelijk hoog en wat ballonachtig..... Ik zou echter meer vertrouwt zijn met een schwalbe rara maar deze zijn voorlopig enkel in 2.25 en daarmee vraag ik mij af welke velgbreedte ideaal zou zijn of maakt dit allemaal niet zoveel uit en gaat deze nog breder en hoger uitvallen als de pacenti 2.0?

Geplaatst: ma 25 jun 2012 18:48
door madskatingcow
Dan kan je best al richting 21mm binnenbreedte gaan, zoals bij de NoTubes velgen.

FRM / BOR is maar 19mm, Enve zelfs maar 18mm.

Pacenti heeft de TL28, die is 23mm en de CL25 is 20mm.

Geplaatst: ma 25 jun 2012 18:56
door tyro13
Lees ik dan breder is beter Kevin?

Geplaatst: ma 25 jun 2012 19:01
door madskatingcow
Afbeelding

Geplaatst: di 26 jun 2012 13:29
door tyro13
Nieuws heet van de extralite naald. Vanaf ongeveer half juli ( lees maar augustus naar Italiaanse normen) komt er een 650b wheel set met nieuwe hypercamber naaf speciaal voor 650b/27,5"
Gewicht zal 1225gr bedragen en komt in de versie gewone snelsluiting, de grotere variant en lefty uitvoering.

Prijs zal 1299 bedragen :cry:

Geplaatst: di 26 jun 2012 18:15
door Tom-s
Extralite naafsetje kost normaal (uit mijn hoofd he) 650€ - 700€ + ZTR Crest 250€ + spaken/nippels 100€ - 200€ + bouwen 100€ = 1000€ - 1200€ afhankelijk van details.
Dit zal ook 1250 gram wegen.

Ga je er lichtere carbon velgen op zetten (bijv DT, Innolite) dan kom je op 1100 - 1150 gram/set en ben je zeker 750€ meer kwijt voor de set.

Prijs/gewicht is het extralite setje niet eens zo een slechte keus denk ik. De vraag is wel wat voor een velg ze gaan gebruiken, materiaal, breedte? Enige details?