carbon frame en toch 12kg in totaal!

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
zefii
Mountainbiker
Berichten: 1964
Lid geworden op: di 09 okt 2007 21:11
Contacteer:

Bericht door zefii »

Headshot schreef:
el gordo schreef:
Headshot schreef:ergens eens gehoord dat 1kg fiets overeenkomt met 7kg van de rijder

dus ge moet al 7kg vermageren ipv uw fiets 1kg
Ik dacht dat het anders was;
1kg besparen op de wielen komt overeen met 4kg lichaamsgewicht
1kg besparen op onderdelen komt overeen met 3kg lichaamsgewicht

Ik zie vaak rijders op een carbonframe met meer dan degelijke onderdelen, maar die rijden dan wel met standaardpedalen, hebben een gps op hun stuurpen, ...
Dus de grammen die ze besparen op hun frame doen ze teniet daar de rest van hun fiets te "verzwaren".
maar toch blijft het licher, die gps en die pedalen heb je ook op een zware fiets nodig #-o
+1
gps is en blijft handig.. of uwe fiets nu 8kg of 13kg weegt..
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

Gewoon een deftig wielsetje zoeken (evt 2dehands)
En die magura remmen wegen een ton. 2dehands zijn er degelijke v-brake sets te vinden die evengoed remmen en minder wegen. Voor de rest stilletjesaan wat 'tunen' zodat je de kosten kan verdelen. Als je dat wat spreidt valt dat allemaal wel mee.
Gebruikersavatar
Montieken
Mountainbiker
Berichten: 397
Lid geworden op: za 19 mei 2007 13:14
Rijdt met: Trek 8500

Bericht door Montieken »

ne kilo blijft ne kilo, of die nu aan u lijf hangt of aan uwe fiets.
vorig jaar nog is zo een test ergens gelezen in een of ander fietsblad (weet niemeer welk juist want lees er zoveel)
maar dat 1kilo van uwe fiets = aan 4kg lichaamsgewicht ik zever in pakskes.

en dan bedoel ik niet de inertie aan lichtere velgen etc (want dat voel je wel). maar zwaardere velgen bollen dan weer beter eens ze op gang getrokken zijn.
Gebruikersavatar
Jeanke6
Mountainbiker
Berichten: 809
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
Contacteer:

Bericht door Jeanke6 »

hoeveel weegt je frame? Zou er niet van verschieten dat dat de grootste boosdoener is...
Gebruikersavatar
ES64F4
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 09:25
Rijdt met: 2009 Radon QLT Team Transalp summitrider x12 27.5

Bericht door ES64F4 »

Montieken schreef:ne kilo blijft ne kilo, of die nu aan u lijf hangt of aan uwe fiets.
vorig jaar nog is zo een test ergens gelezen in een of ander fietsblad (weet niemeer welk juist want lees er zoveel)
maar dat 1kilo van uwe fiets = aan 4kg lichaamsgewicht ik zever in pakskes.

en dan bedoel ik niet de inertie aan lichtere velgen etc (want dat voel je wel). maar zwaardere velgen bollen dan weer beter eens ze op gang getrokken zijn.
Mijn wielen wegen 2420 gr zonder banden. :lol: Er zijn andere in de maak,die gaan 1860 gr wegen.Ben eens benieuwd of dat veel beter gaat bollen.En hoelang ze het gaan uithouden. [-o<
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Gezien de onderdelen valt dat gewicht nog mee.
Indien je aan een vast budget hangt dan is een carbonnen kader eig de laatste stap.
Als je prijsbewust en stap voor stap wil 'weight weenieën', dan begin je best eerst bij de wielen, dan goeie vork, de groep...
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

kawa schreef:Ik verwacht zelfs dat mijn stalen fietske lichter gaat zijn dan 12kg :lol:
Fietske is sinds vandaag rijklaar, en onder de 12kg. 11.92kg om juist te zijn.
Nie slecht voor een stalen ros dacht ik zo...
Gebruikersavatar
Jossen
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 05 aug 2009 13:51
Rijdt met: Specialized Epic Marathon Carbon
Contacteer:

Bericht door Jossen »

BR186 schreef:
Montieken schreef:ne kilo blijft ne kilo, of die nu aan u lijf hangt of aan uwe fiets.
vorig jaar nog is zo een test ergens gelezen in een of ander fietsblad (weet niemeer welk juist want lees er zoveel)
maar dat 1kilo van uwe fiets = aan 4kg lichaamsgewicht ik zever in pakskes.

en dan bedoel ik niet de inertie aan lichtere velgen etc (want dat voel je wel). maar zwaardere velgen bollen dan weer beter eens ze op gang getrokken zijn.
Mijn wielen wegen 2420 gr zonder banden. :lol: Er zijn andere in de maak,die gaan 1860 gr wegen.Ben eens benieuwd of dat veel beter gaat bollen.En hoelang ze het gaan uithouden. [-o<
Voor iets duurder setje wielen(400 gr extra!!!)maar minder duur ten opzichte (gecumuleerd)van andere onderdelen om aan dezelfde gewichtsbesparing uit te komen met verschillende onderdelen. Kijk eens naar american classics race mtb wielsetjes!!
Gebruikersavatar
marb
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 12:08
Rijdt met: Cannondale scalpel 26"

Bericht door marb »

Jossen schreef:
BR186 schreef:
Montieken schreef:ne kilo blijft ne kilo, of die nu aan u lijf hangt of aan uwe fiets.
vorig jaar nog is zo een test ergens gelezen in een of ander fietsblad (weet niemeer welk juist want lees er zoveel)
maar dat 1kilo van uwe fiets = aan 4kg lichaamsgewicht ik zever in pakskes.

en dan bedoel ik niet de inertie aan lichtere velgen etc (want dat voel je wel). maar zwaardere velgen bollen dan weer beter eens ze op gang getrokken zijn.
Mijn wielen wegen 2420 gr zonder banden. :lol: Er zijn andere in de maak,die gaan 1860 gr wegen.Ben eens benieuwd of dat veel beter gaat bollen.En hoelang ze het gaan uithouden. [-o<
Voor iets duurder setje wielen(400 gr extra!!!)maar minder duur ten opzichte (gecumuleerd)van andere onderdelen om aan dezelfde gewichtsbesparing uit te komen met verschillende onderdelen. Kijk eens naar american classics race mtb wielsetjes!!
+1
kona88
Mountainbiker
Berichten: 355
Lid geworden op: do 26 feb 2009 18:09
Rijdt met: kona kula supreme

Bericht door kona88 »

_alain_ schreef:ik zou beginnen met een ander frame.
+1
Plaats reactie