Lichte naafset

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Lichte naafset

Bericht door Tom-s »

Ben aan het denken om een lichtgewicht marathon setje op te bouwen.
Velgen: Podium MMX, liefst geselecteerd @ 280g/stuk
Spaken: 1.8 - 1.5 - 1.8 spaken @ 4,0g/stuk
Nippels: Alu blank @ 0,2 g/stuk

Totaal zonder naven: 830g/set

Alle mogelijke naven hebben een laag aantal aangrijpingsmomenten of zijn schreeuwend duur. Ja, CK naven zijn ook duur maar die werken altijd en overal en zijn super gemakkelijk te onderhouden. Dat kan je van de weight-weenie naven niet direct zeggen helaas.
Gelukkig zijn er wel altijd (soms hele dure) toolsets te koop om zelf onderhoud te kunnen plegen.

Momentele top:
1. Extralite Hyperhubs met 246g, 36POE maar ook 645€ (te duur)
2. Mack superlight disc met 282g, 24POE en 475€ (weinig POE)
3. Tune Prince(ss) met 295g, 24POE en 685€ (slechtste keus)

Details:

Mack hubs:
MTB disc
Front 98g – 142 Euro
Rear 226g – 240 Euro


MTB disc superlight
Front 83g – 155 Euro
Rear 199g – 320 Euro


Points of engagement: 24
+ prijs
Zijn naven met custom opties maar altijd 24 POE helaas, anders was dit direct de winnaar.

Tune:
King 115g - 147,5 euro
Kong 200g - 287,5 euro

Princess 105g - 227,5 euro
Prince 190g - 457,5 euro

Points of engagement: 24

Prince Dezibel 150g - ? (teveel) euro
Points of engagement: 45?

Extralite:
Hyperfront 78g - 197,5 euro
Hyperrear 168g - 447,5 euro

Points of engagement: 36
+ rechte spaken -> stijfheid
+ ringen ipv pallen ++

Iemand betere opties? Kleine fabrikanten met kwaliteitsproducten waar ik niet direct op kom?
Laatst gewijzigd door Tom-s op di 21 feb 2012 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

240s naven met star upgrade.
zit serieus tuning potentieel in die naven, als ge er zelfde budget aan geeft als aan tune dan hebt ge lichte enorm betrouwbare naven.
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Bericht door Tom-s »

Als ik die DT's pak kom ik op 415 gram (6-gaats).
Met een CK achternaaf (315) en Mack voornaaf (83) kom ik op 398 gram voor de set, wat me dan de betere optie lijkt (heb in het verleden wat al gescheurde DT 240's flensen gezien).
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Bericht door endorfin »

Carbon ti
B.o.r
Novatec
Amerikaan klassiek
Duke
Dt 190
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

http://forums.mtbr.com/weight-weenies/p ... 78449.html

ik heb minder kappote 240s naven gezien als tune navem, en ik denk dat de verkoop verhouding tussen die 2 enorm groot is.
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Bericht door Tom-s »

saiko schreef:http://forums.mtbr.com/weight-weenies/p ... 78449.html

ik heb minder kappote 240s naven gezien als tune navem, en ik denk dat de verkoop verhouding tussen die 2 enorm groot is.
Was me er niet bewust van dat DT240 naaf nog zoveel tunings-mogelijkheden had. Wist enkel van de lichtere 36t POE ringen. Ben altijd fan geweest van de aangrijp ringen zoals gebruikt bij DT tov normale pallen.
Ga eens kijken naar de opties daarin. Bedankt voor de link :)
endorfin schreef:Carbon ti
B.o.r
Novatec
Amerikaan klassiek
Duke
Dt 190
Carbon Ti: De voornaaf veel te zwaar (160g) en achternaaf (245g) is 24 POE.

B.o.r.:Niets over kunnen vinden enkel het gewicht en wat foto's. Ook weer een zware voornaaf (159g) en flanken van de naaf lijken vrij smal te staan. Zou dus niet de meest stijve wielen geven.

Novatec en American Classic (ZTR): Laat ik liefst links liggen.
(Hoewel er versies zijn met een echte vrijloop, mooi).

Duke: Voor mij nog vrij onbekend, ken het enkel van de site van JPracing. Zijn redelijk lichte naven met 30 POE en een 4 pallen systeem. 337g/set en 441€. Kan nog een optie zijn.

DT190 of DT180, ken ik enkel als CL naaf. Er staat op de DTswiss website wel dat er een IS optie is, maar die kan ik nergens terugvinden.
sjees
Mountainbiker
Berichten: 227
Lid geworden op: ma 28 nov 2005 17:03
Rijdt met: cannondale

Bericht door sjees »

Kijk eens naar de POP naven.
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Bericht door Tom-s »

Ja Parts Of Passion heb ik ook al bekeken.
Inderdaad nog een optie. 30T pallen pakking en slechts 215g voor de achternaaf en 131,2 gram voor de voornaaf (gewogen niet opgegeven). Die zijn zeker nr drie in de top drie.

Heb de DT-swiss 240 opties eens bekeken:
DT190 vrijloop: 270€
DT 36T ratchets: 25€
DT 240 naaf: 260€

Totaal: 555€ zonder ceramische lagers in het naafhuis.

--> Extralite lijkt me een betere koop.
Zal ook mijn uiteindelijke keus zijn.
Aangrijpsysteem van de vrijloop is superieur boven alle alternatieven (buiten DT).
Manier van spaken en breedte flensen is superieur boven concurrentie.
Lagers zijn goed afgedichte industrielagers, niets op aan te merken.
Gewicht is superieur boven alle concurrenten.
Dat word sparen: 645€/naafset ouch
Gebruikersavatar
zefii
Mountainbiker
Berichten: 1964
Lid geworden op: di 09 okt 2007 21:11
Contacteer:

Bericht door zefii »

waarschijnlijk is tricon geen optie ivm de speciale spaken ?
novatec is ook super, bolt super, kwa gewicht weet ik niet
Gebruikersavatar
Vissie2
Mountainbiker
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 02 okt 2009 13:19
Rijdt met: Bossen boven Antwerpen

Bericht door Vissie2 »

saiko schreef:240s naven met star upgrade.
zit serieus tuning potentieel in die naven, als ge er zelfde budget aan geeft als aan tune dan hebt ge lichte enorm betrouwbare naven.
Beetje laat van mij, sorry, maar welk tuningpotentieel zit in de DT240Sen buiten de 36T upgrade? Heb zelf deze naven en al de 36t, vandaar!
Plaats reactie