Bike op dieet

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

flupke73 schreef:bezint voor ge begint!!!!
stuurpen/stuur is iets dat ik liever "niet" aan een dieet-kuur onderwerp
en als je de fiets verlicht: ook je helm/rugzak/pech-pakketje/... etc onderwerpen aan dezelfde kuur hé!!
fiets van 8kg en dan een rugzak van 3kg = ????
Fiets is puur voor enkele wedstrijden en korte trainingstochtjes/toertochten. Carbonnen stuur en stuurpen zullen toch niet zomaar kapot gaan lijkt mij. Tenzij je erop valt natuurlijk.

Vermoedelijk komen er nog Formula R1 remmen of Hope race x2 remmen op. Scheelt 100gram en een hoop gevloek op de Avid Elixir CR.
Gebruikersavatar
Jossen
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 05 aug 2009 13:51
Rijdt met: Specialized Epic Marathon Carbon
Contacteer:

Bericht door Jossen »

Reflex schreef:
flupke73 schreef:bezint voor ge begint!!!!
stuurpen/stuur is iets dat ik liever "niet" aan een dieet-kuur onderwerp
en als je de fiets verlicht: ook je helm/rugzak/pech-pakketje/... etc onderwerpen aan dezelfde kuur hé!!
fiets van 8kg en dan een rugzak van 3kg = ????
Fiets is puur voor enkele wedstrijden en korte trainingstochtjes/toertochten. Carbonnen stuur en stuurpen zullen toch niet zomaar kapot gaan lijkt mij. Tenzij je erop valt natuurlijk.

Vermoedelijk komen er nog Formula R1 remmen of Hope race x2 remmen op. Scheelt 100gram en een hoop gevloek op de Avid Elixir CR.
Hope vind ik knapper van design dan mijn R1's maar ik denk dat de R1's de meeste gewichtswinst zullen opleveren.

Succes ermee en laat het effe weten!
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Ik denk toch ook voor de Hopes te gaan. Ik kom op deze voor en nadelen uit:

Hope:
+ Mooi design
+ Onderdelen afzonderlijk aan te schaffen
+ makkelijk af te stellen zonder gesleep

- Weinig remkracht
- Iets zwaarder als de R1's


R1's:
+ Zeer licht setje
+ Goede remkracht

- hoor wel eens klachten over het afstellen en slepen
- Fragiele remhandel en moeilijk te bestellen


Dus de R1's zijn de betere keuze als je puur kijkt naar gewichtwinst en remkracht. Toch vind ik de Hopes beter omdat ze mooier zijn, goedkoper en alles is nog jaren na te bestellen. De remkracht is niet zo goed als de R1's maar voor mijn doel (XC race) ruim voldoende. Bij de R1's hoor ik wel eens klachten over slepen en laat dat nu net het probleem zijn waardoor ik de Elixir CR uit het raam wil gooien.

Wat de rest betreft zal ik beginnen met een Carbonnen zadelpen en een lichter zadel ( winst van een 250 gram) om dan later stuurpen en stuur ook te veranderen (puur voor looks niet voor die 25 gram).
flupke73
Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 18:08

Bericht door flupke73 »

vooraan een 180mm schijf en dan remt een Hope ook "comme il faut"
voor mij niks anders meer
Tom-s
Mountainbiker
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
Rijdt met: is blij met mij erop
Contacteer:

Bericht door Tom-s »

Ik heb beide gehad. Al heb ik met de R1's maar een enkele rit gereden. Ook al zijn mijn Hope (mini met ti/alu boutjes en carbon hendels) veel zwaarder dan de R1, toch zijn het voor mij de betere remmen.Ben ook erg fan van de fijngevoeligheid van de hope's. Daarvoor altijd met V-brakes gereden en dat was daarom een zeer groot punt. Ik weeg nog net geen 70 kg en heb met 160/140 nog nooit een gevoel van te weinig remkracht gehad (wellicht ook omdat ik gewend was de Ardennen te rijden met V-brakes in alle omstandigheden).
Gebruikersavatar
veldegemnaere
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: za 17 mei 2008 17:29
Rijdt met: scott scale rc 29er

Bericht door veldegemnaere »

hope blijft de beste remset
voor die remkracht nog nooit problemen had
nu rij ik 180 voor 160 achter een enorme remkracht is dat de race x2 top remmen zeker niet twijfelen zelfs 160/140 ga je zeker mee kunnen stoppen in de ardennen
Plaats reactie