Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door Kevin82 »

WOLF! schreef:Ik heb 2 paar wielen met deze velgen. Onlangs een wiel laten herspaken met een notubes crest velg aangezien de persoon die het wiel spaakt niet met bor werkt. Wat me direct opviel is;
- Het ontbreken van de lelijke lasnaad. Die lasnaad lijkt me trouwens klote bij het spaken.
- De band (die eerst op een bor velg lag) spant veel harder op de crest velg. Was dus kinderspel om tubeless te krijgen. Bij de bor velg was dit regelmatig misserie om de band op de velg te laten springen door het teveel aan lucht die ontsnapte. De band spant wel zo hard rond de velg dat ik bandenlichters heb moeten gebruiken.

Dit zijn dezelfde redenen waarom ik ook geopteerd heb voor ZTR velgen, maar dan wel in combinatie met de BOR MD7 naven.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door saiko »

lasnaad zit er niet voor niks, hij is trouwens aan de zijkant weg gewerkt zodat hij met spaken geen invloed heeft. Heeft niemand last van en je moet al goed kijken eer je hem ziet terwijl je aan het fietsen bent.

Notubes heeft geen lasnaad maar zorgt voor een klein plaatje dat gepuntlast is om de velg samen te houden. Zelf ik er eentje gehad die is los gekomen (op de 6 notubes velgen die ik heb gehad) en op het forum zijn er nog mensen die het gehad hebben.

De eyelits in de velgen vind ik minder mooi bij BOR, maar ze doen toch dienst, waar ik bij Notubes op twee sets de nippel door de velg uit trok na slechts enkele ritten (en toch opgespaakt door mensen die er iets van kennen) heb ik bij mijn BOR velgen daar nog nooit last van gehad, al lees ik hier in het topic dat het ook bij BOR voorkomt (al garantie geprobeerd)

Verder vind ik de wielset met BOR velgen veel stijver als de notubes variant. Ik heb geen velgremmen meer maar als ik achteraan een 2.25 leg op mijn notubes dan raak ik de achterbrug als ik recht ga staan en begin op te trekken. Bij mijn BOR velgen niet (band valt even breed uit)
Beste NoTubes velg die ik ooit heb gehad is de Olympic, daar heb ik er nog altijd eentje van in gebruik.

In mijn ogen: Notubes schoner (geen lasnaad,geen eyelids), BOR is functioneler (stijver, langere levensduur).
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door Bulkie »

saiko schreef:lasnaad zit er niet voor niks, hij is trouwens aan de zijkant weg gewerkt zodat hij met spaken geen invloed heeft. Heeft niemand last van en je moet al goed kijken eer je hem ziet terwijl je aan het fietsen bent.

Notubes heeft geen lasnaad maar zorgt voor een klein plaatje dat gepuntlast is om de velg samen te houden. Zelf ik er eentje gehad die is los gekomen (op de 6 notubes velgen die ik heb gehad) en op het forum zijn er nog mensen die het gehad hebben.

De eyelits in de velgen vind ik minder mooi bij BOR, maar ze doen toch dienst, waar ik bij Notubes op twee sets de nippel door de velg uit trok na slechts enkele ritten (en toch opgespaakt door mensen die er iets van kennen) heb ik bij mijn BOR velgen daar nog nooit last van gehad, al lees ik hier in het topic dat het ook bij BOR voorkomt (al garantie geprobeerd)

Verder vind ik de wielset met BOR velgen veel stijver als de notubes variant. Ik heb geen velgremmen meer maar als ik achteraan een 2.25 leg op mijn notubes dan raak ik de achterbrug als ik recht ga staan en begin op te trekken. Bij mijn BOR velgen niet (band valt even breed uit)
Beste NoTubes velg die ik ooit heb gehad is de Olympic, daar heb ik er nog altijd eentje van in gebruik.

In mijn ogen: Notubes schoner (geen lasnaad,geen eyelids), BOR is functioneler (stijver, langere levensduur).
Ne lasnaad zie idd enkel als je van dicht naar de velg kijkt, NoTubes velgen zijn ook gelast (gelukkig maar).

Welke velg had je de spaak uitgescheurd en Wie had deze wielen gebouwd en met welke spaakspanning? Bij normaal gebruikt en normale montage scheuren NoTubes niet uit (dikkere velgwand in het midden van de velg).

Wat betreft de stijfheid: de binnenkant van een NoTubes velg is breder, een even dikke band staat dan automatisch breder (en dus sneller tegen het frame). Wat verder ook (veel) invloed heeft op de stijfheid: de naven (flenshoogte en breedte), de spaak, en ook het spaakpatroon en zelf de band (bv een echte tubeless band uit het museum klemt te hard rond de velg en doet alzo de spaakspanning meer dalen dan nodig, wat dan weer resulteert in een minder stijf wiel tov een gewone of een versterkte gewonen band).

Dit alles ter info,

Groetjes,

Ken
fillebiker
Mountainbiker
Berichten: 545
Lid geworden op: do 07 jun 2007 20:06

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door fillebiker »

Ik heb zelf ervaring met BOR, NoTubes en American Classic.

Zoals gezegd vind ik ok dat de banden niet hard genoeg spannen rond de velg.
Hierdoor zijn banden niet te monteren met een voetpomp.
Ook is de bor velg de enige velg waar ik ooit een TRL band heb afgereden!

De velgen zelf vind ik van materiaal ook wat zacht.
Ik had al snel veel deuken in de velgrand.
dit heeft niets met men gewicht te maken want ik zit maar rond de 70kg.

NoTubes is bij mij de beste keuze!
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door saiko »

Bulkie schreef:
Ne lasnaad zie idd enkel als je van dicht naar de velg kijkt, NoTubes velgen zijn ook gelast (gelukkig maar).

Welke velg had je de spaak uitgescheurd en Wie had deze wielen gebouwd en met welke spaakspanning? Bij normaal gebruikt en normale montage scheuren NoTubes niet uit (dikkere velgwand in het midden van de velg).

Wat betreft de stijfheid: de binnenkant van een NoTubes velg is breder, een even dikke band staat dan automatisch breder (en dus sneller tegen het frame). Wat verder ook (veel) invloed heeft op de stijfheid: de naven (flenshoogte en breedte), de spaak, en ook het spaakpatroon en zelf de band (bv een echte tubeless band uit het museum klemt te hard rond de velg en doet alzo de spaakspanning meer dalen dan nodig, wat dan weer resulteert in een minder stijf wiel tov een gewone of een versterkte gewonen band).

Dit alles ter info,

Groetjes,

Ken
ik dacht dat ztr enkel gepunt(las) was doormiddel van een klein plaatje (of ik heb gewoon een uitzondering gehad.)

wielsets door hilset/swooth gespaakt, dus zeker niet de minste op gebied van spaken. Denk dat het eerder ligt aan 'normaal' gebruik. Maar onder hetzelfde 'normaal' gebruik houden de BOR velgen het wel uit.
Zowel ztr race,ztr mmx en ztr podium uitgescheurd.

BOR velg is even breed als een ZTR alpine/olympic.
al mijn wielen zijn kruis over 3 gespaakt en ik reed 99 procent met vredestein banden.
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door Bulkie »

saiko schreef:
Bulkie schreef:
Ne lasnaad zie idd enkel als je van dicht naar de velg kijkt, NoTubes velgen zijn ook gelast (gelukkig maar).

Welke velg had je de spaak uitgescheurd en Wie had deze wielen gebouwd en met welke spaakspanning? Bij normaal gebruikt en normale montage scheuren NoTubes niet uit (dikkere velgwand in het midden van de velg).

Wat betreft de stijfheid: de binnenkant van een NoTubes velg is breder, een even dikke band staat dan automatisch breder (en dus sneller tegen het frame). Wat verder ook (veel) invloed heeft op de stijfheid: de naven (flenshoogte en breedte), de spaak, en ook het spaakpatroon en zelf de band (bv een echte tubeless band uit het museum klemt te hard rond de velg en doet alzo de spaakspanning meer dalen dan nodig, wat dan weer resulteert in een minder stijf wiel tov een gewone of een versterkte gewonen band).

Dit alles ter info,

Groetjes,

Ken
ik dacht dat ztr enkel gepunt(las) was doormiddel van een klein plaatje (of ik heb gewoon een uitzondering gehad.)

wielsets door hilset/swooth gespaakt, dus zeker niet de minste op gebied van spaken. Denk dat het eerder ligt aan 'normaal' gebruik. Maar onder hetzelfde 'normaal' gebruik houden de BOR velgen het wel uit.
Zowel ztr race,ztr mmx en ztr podium uitgescheurd.

BOR velg is even breed als een ZTR alpine/olympic.
al mijn wielen zijn kruis over 3 gespaakt en ik reed 99 procent met vredestein banden.
Ok merci voor de info, nog enkele bemerkingen: de Race velgen-series zijn een STUK lichter dan Crest of BOR of carbon velgen, da's een categorie apart. Crest scheurt niet uit, bij dit "formule 1" materiaal kan dat al eens voorvallen.

Ivm breedte velgen: bij eenzelfde buitenkant is de Crest/Race Gold binnenkant breder (patent BST, deze zijn op zich al breder dan Olympic/Alpine. Zo is de Alpine (nieuwe versie Olympic) ook breder dan de Olympic.

Allez, alles ter info, maar we moeten apellen met appelen vgl.

Ken
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door saiko »

mijn race velgen hebt ik nooit gewogen
mijn podium mmx wogen 298 en 306 gram
mijn Bor XMD wogen 308 en 312 gram

alles 26"

maja is allemaal verleden tijd, rijd nu nog altijd met 26" maar net iets breder en zwaarder :-D
Gebruikersavatar
WOLF!
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 18:54
Rijdt met: 2 x On One scandal 29er

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door WOLF! »

2 weken geleden een band tubeless gelegd op een crest velg. Amai wat een verademing; zelfs zonder kern te verwijderen uit het ventiel plopte de band direct op op de velg!
Gisteren nog eens een band (zelfde band als op de crest) proberen tubeless leggen op een bor velg. Kern uit het ventiel om meer debiet van lucht te hebben. Twas weer van dat; band plopte niet op de velg ](*,) .
Het gootje in een bor velg is dieper waardoor de band gewoon minder spant en er dus meer lucht kan ontsnappen. Als die crest velg wat recht blijft zal het notubes ipv bor worden bij mij.
Maar eerst afwachten want ik durf nogal eens een slagske rijden in een achterwiel.
Op ongeveer 6 maand tijd een bor xmd333 (3 maand in gebruik) en een xmd388 (+/- 1,5 jaar in dienst) krom gereden (29er versie hé). Nooit deuken in de velgen gereden maar steeds slag erin of spaak af. Bandenspanning nooit extreem laag (+/- 1.6 bar voor persoon van 74kg).
Scheckske
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 14 okt 2011 13:21
Rijdt met: Cannondale Flash 1 29 Alloy

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door Scheckske »

Bij het spaken van het wiel dient er dan rekening gehouden te worden met de assymetrichse vorm aan welke kant deze is?
Gebruikersavatar
s3t
Mountainbiker
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 22:01
Rijdt met: Rocky Mountain Vertex - Rocky Mountain element

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door s3t »

Ik vind dat je de BOR velg eerder moet vergelijken met de race 29er vna ZTR (gewicht) en dan is de BOR zeker een stuk beter. Min ZTR race velgen heb ik in de vuilnisbak moeten gooien na een paar maanden gebruik. Ik heb dan de BOR wielset gekocht (met BOR-naven ; SAPIM D-light spaken) bij superlight bikeparts en die wielen zijn nog altijd kaarsrecht na een half jaar gebruik.
Hij wou de wielen ook niet spaken met dt revolution spaken omdat hij ze dan niet stabiel genoeg kon maken. Nu zit het gewicht van de set op 1390 en anders was het 1360 geweest.

een lasnaad in mijn velgen : dat is het laatste waar ik aan denk als ik op mijn fiets zit.

Banden op de velg krijgen met voetpomp: ik heb nog maar een paar banden gehad waar bij het mij lukte om ze met de voetpomp op een notubes velg te krijgen (crest, race, olympic). De beste truc is nog altijd met een goed zeepsopke. Op mijn bor's liggen nu conti racekings en zijn toch nt gemakkelijkste om luchtdicht te krijgen en hier heb ik toch geen problemen mee gehad.
Plaats reactie