Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Bericht door endorfin »

Afbeelding
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re:

Bericht door SD2E »

SD2E schreef:Ik rij er een halfjaarke mee en toch nog niks van problemen..
Qua look zie ik wel liever een crest, lasnaad van de 333's is nogal lelijk.
333's hebben eyelets en zijn assymmetrisch wat beide goed zou zijn voor het spaken en ze kunnen ook een hogere spaakspanning aan.

'k moet op mijn ervaring terugkomen :-D
Onlangs gemerkt dat er aan veel eyelets scheurtjes (4-5mm aan beide kanten) komen, in de lengterichting...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door Reflex »

Slechte zaak. Ik zit ook te twijfelen tussen deze 2 velgen maar alleen al door de dikke lasnaad zou ik het niet doen. En ook omdat ik nooit problemen heb gehad met de ZTR velgen.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door Kevin82 »

Ik heb ook geopteerd voor de ztr crest velgen maar dan in combinatie met de BOR naven.
Ik hoor ook veel commentaar over de moeilijkheid om banden te monteren op de BOR velgen...
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door SD2E »

Kevin82 schreef:Ik heb ook geopteerd voor de ztr crest velgen maar dan in combinatie met de BOR naven.
Ik hoor ook veel commentaar over de moeilijkheid om banden te monteren op de BOR velgen...

Probleem om banden te monteren komt door de assymetrische spaakgaten.
Bij de eerste montage is er geen probleem omdat de notubes tape nog vlak ligt, eens er druk op gezeten heeft zakt de tape die over de spaakgaten ligt wat in, en doordat deze wat meer aan de zijkant zitten ipv. centraal ontsnapt er lucht tussen de hieldraad en die gaten...

Ook hebben de spaakgaten een soort braampje rondom dat na een tijdje door de (enkele laag) notubes tape schuurt.
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door MirFlash »

Niks dat een beetje schuurpapier kan oplossen, al duurt het bij sommige wat lang. (alhoewel deze stap voor mij bespaard kan worden door af fabriek degelijke afwerking te leveren)
Voor de tape, bij opleggen ook assymetrisch, tot tegen de wand/flank, daarna monteren met BiBa.
Deraf en overschot met stanley afsnijden dat eventueel nog aan de zijwand zou kleven.

PS: Die lasnaad is alleen een kleine minpunt voor de monteur maar voor de rest niet storend voor de "gebruiker".
trainingsbeest
Mountainbiker
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door trainingsbeest »

Al ondervonde dat tu ready banden niet op velg blijve liggen en eraf springe met lage bandespanning
Gebruikersavatar
Longobardi
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 08 jun 2008 12:16
Rijdt met: Titanium Chinees 29er

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door Longobardi »

Ik heb bij mijn set op de achterste velg een nippel over gehad en 1 maal een spaak.
Laatste heb ik bij een zeer ervaren iemand gebracht en vertelde mij dat het wiel eigenlijk met te veel spanning opgespaakt was.
Wiel komt niet van bij hem en dan zou je kunnen zeggen dat hij voor eigen winkel spreekt.
Maar dan bekijk het anders.
Als er echt zoveel spanning op is (wat je ook voelt aan spaken) dan is dit de reden van de 2 fouten bij mij.
Maar dan spreekt deze velg wel echt in zijn voordeel daar hier nog niets aan kapot is gegaan.
Enkel krom getrokken na breuk en vervolgens weer steeds in orde.
Ik zou zeggen spreekt voor zich.
Maxxis banden opgelegt met stans product , geen probleem.
Racing ralph opgelegt met zeer veel moeite , eerst een paar dagen met binnenband gelegd om dan over te gaan op product en dan geen probleem hierbij.


Met een ander velg kan ik helaas nog niet vergelijken.
Ter info , los van dit heb ik nu wel een ander wiel besteld , dus ander velg (American classic) maar voor een Lefty (voorwiel).
We zullen wel zien wat dat geeft later. :wink:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door Reflex »

Schuurpapier moet je sowieso gebruiken voor je yellowtape aanbrengt want anders hecht het niet zo goed. Maar bramen aan de binnenkant vind ik wel erg slecht. Ik snap dat de lasnaad niet irritant is tijdens het fietsen maar het ziet er niet uit en is een simpele stap in je afwerking.
Gebruikersavatar
WOLF!
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 18:54
Rijdt met: 2 x On One scandal 29er

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door WOLF! »

Ik heb 2 paar wielen met deze velgen. Onlangs een wiel laten herspaken met een notubes crest velg aangezien de persoon die het wiel spaakt niet met bor werkt. Wat me direct opviel is;
- Het ontbreken van de lelijke lasnaad. Die lasnaad lijkt me trouwens klote bij het spaken.
- De band (die eerst op een bor velg lag) spant veel harder op de crest velg. Was dus kinderspel om tubeless te krijgen. Bij de bor velg was dit regelmatig misserie om de band op de velg te laten springen door het teveel aan lucht die ontsnapte. De band spant wel zo hard rond de velg dat ik bandenlichters heb moeten gebruiken.
Plaats reactie