Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
WOLF!
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 18:54
Rijdt met: 2 x On One scandal 29er

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door WOLF! »

Nog even een update over de ervaringen met de BOR XMD 333 velgen.
Ik heb dus recent een achterwiel laten herspaken met een crest en een achterwiel met een BOR XMD 333 velg. Ik heb de wielbouwers vrij spel gegeven in de spaakkeuze. De crest is opgespaakt met sapim laser spaken; de BOR velg met sapim race spaken. Beide wielbouwers claimden een goed stijf wiel te bouwen.
Het wiel met de BOR velg is het stijfste van de 2!
Het probleem met het tubeless krijgen van banden op BOR velgen heb ik grotendeels kunnen oplossen door het gebruik van zeepsop. De velglinten bij BOR velgen zakken wat in waardoor er lucht kan ontsnappen langs de spaakgaten. Ik verwijder de kern uit het ventiel en rol het wiel wat over de grond om de band op de velg te laten ploppen. Op deze manier lukt het me steeds wel om band te monteren.
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door blubberduck »

WOLF! schreef:Nog even een update over de ervaringen met de BOR XMD 333 velgen.
Ik heb dus recent een achterwiel laten herspaken met een crest en een achterwiel met een BOR XMD 333 velg. Ik heb de wielbouwers vrij spel gegeven in de spaakkeuze. De crest is opgespaakt met sapim laser spaken; de BOR velg met sapim race spaken. Beide wielbouwers claimden een goed stijf wiel te bouwen.
Het wiel met de BOR velg is het stijfste van de 2!
Het probleem met het tubeless krijgen van banden op BOR velgen heb ik grotendeels kunnen oplossen door het gebruik van zeepsop. De velglinten bij BOR velgen zakken wat in waardoor er lucht kan ontsnappen langs de spaakgaten. Ik verwijder de kern uit het ventiel en rol het wiel wat over de grond om de band op de velg te laten ploppen. Op deze manier lukt het me steeds wel om band te monteren.
Zeepsop gebruiken is nogal wiedes hé :-" :wink:
Tip: als ge een velglint aanbrengt moet ge wel heel stevig aan de rol trekken/spannen en pas dan plakken op de velg dan komt deze netjes in het dieper gelegen gedeelte te zitten en is lucht verlies uitgesloten. :wink:
Zorg ook voor minimaal 10cm overlapping.
Zie trouwens het filmpje van Notubes waar uitgelegd wordt hoe je een velglint aanbrengt.

ps. ik rij ook met de B.O.R. 333 velgen en MD7 naven met Sapim D-light spaken en banden opleggen dichtmaken - "ploppen" is kinderspel! 8)
oja, oppompen met een voetpomp is ook geen probleem (wel rap pompen hé :lol: )
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door Reflex »

WOLF! schreef:Nog even een update over de ervaringen met de BOR XMD 333 velgen.
Ik heb dus recent een achterwiel laten herspaken met een crest en een achterwiel met een BOR XMD 333 velg. Ik heb de wielbouwers vrij spel gegeven in de spaakkeuze. De crest is opgespaakt met sapim laser spaken; de BOR velg met sapim race spaken. Beide wielbouwers claimden een goed stijf wiel te bouwen.
Het wiel met de BOR velg is het stijfste van de 2!
Het probleem met het tubeless krijgen van banden op BOR velgen heb ik grotendeels kunnen oplossen door het gebruik van zeepsop. De velglinten bij BOR velgen zakken wat in waardoor er lucht kan ontsnappen langs de spaakgaten. Ik verwijder de kern uit het ventiel en rol het wiel wat over de grond om de band op de velg te laten ploppen. Op deze manier lukt het me steeds wel om band te monteren.
2 wielsetjes met totaal andere spaken en gebouwd door totaal verschillende wielbouwers geeft nu niet echt veel vergelijkingsmateriaal over de velg hé. Laat een wiel door dezelfde persoon bouwen met dezelfde spaken en dezelfde methode en dan pas kan je oordelen over een velg. Naar mijn mening zal het elkaar dan echt niet veel ontlopen.
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Iemand ervaring met deze velgen ?? BOR XMD 333 29er

Bericht door tek-zotic »

s3t schreef:Ik vind dat je de BOR velg eerder moet vergelijken met de race 29er vna ZTR (gewicht) en dan is de BOR zeker een stuk beter. Min ZTR race velgen heb ik in de vuilnisbak moeten gooien na een paar maanden gebruik.
tjah, hangt er allemaal wat vanaf he, mijn bikemakker heeft zijn BOR'sna een paar maanden weg kunnen gooien
Plaats reactie