Maakt gewicht echt een groot verschil?

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door need for speed »

Swannie schreef:Wa nen hoop zever hier =D>
Kunt beter meer gaan trainen en wa afvallen, da zult ge veel harder voelen dan 300gr wielgewicht.
allee dan zal het aan u maar vragen dan
wa is beste
ne lichte fiets met slappe bracket
of ne fiets die iets zwaarder = maar met een stijve bracket
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door need for speed »

maurice94 schreef:
Reflex schreef:Die excel sheet klopt van geen kanten. Als je deze goed zou invullen (De standaard waardes kloppen sowieso al niet) dan zou 100gram op een frame nog meer verschil geven dan 100 gram op 1 band (dus uiteindelijk 200 gram op je banden samen).
En nu graag de wetenschappelijke onderbouwing, onderbouwde cijfers geloof ik in. Zeggen dat het niet klopt omdat het niet rijmpt met hetgene de marketingsafdeling van Specialized zegt geloof ik minder in.
Reflex schreef:Maar neem zelf de proef op de som in de praktijk en ik kan je verzekeren dat je het wel degelijk gaat merken als je met een veel lichter wielsetje (zeg van 2000 naar 1600 gram gaat) op pad bent. Op de fiets zal je het minder snel merken maar ook daar maken 1 a 2 kilo toch wel verschil hoor.
Mijn huidige wielset van 2kg wordt binnekort vervangen door een wielset van 1,7kg, ik zal mijn ervaringen posten.
Reflex schreef:Overigens heb je niet alleen het optrekken na iedere bocht (dus op een rit wel 100 keer dat verschil) maar ook klimmen en de wendbaarheid van je fiets.
Klopt, iets met centrifugale kracht.

Het laatste argument is natuurlijk flauw; eerst weerleg ik dat je 750gram merkt bij een constante snelheid, wordt als zijnde niet relevant afgedaan. Vervolgens acceleratie, wordt als zijnde ongeldig verklaart. Waarom? Dat mag Joost weten. En met klimmen merk je zowaar niks van het gewicht van je wielen. De zwaartekracht (die zorgt er tenminste voor dat je minder makkelijk vooruit komt) werkt tenslotte op de totale massa van de fiets en fietser. 75,00kg of 75,30kg is een verschil van 0,4%... [-X[/quo


hier se speel hier ma wat mee
http://www.fietsica.be/hoesnel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door el gordo »

need for speed schreef:
maurice94 schreef:
Reflex schreef:Die excel sheet klopt van geen kanten. Als je deze goed zou invullen (De standaard waardes kloppen sowieso al niet) dan zou 100gram op een frame nog meer verschil geven dan 100 gram op 1 band (dus uiteindelijk 200 gram op je banden samen).
En nu graag de wetenschappelijke onderbouwing, onderbouwde cijfers geloof ik in. Zeggen dat het niet klopt omdat het niet rijmpt met hetgene de marketingsafdeling van Specialized zegt geloof ik minder in.
Reflex schreef:Maar neem zelf de proef op de som in de praktijk en ik kan je verzekeren dat je het wel degelijk gaat merken als je met een veel lichter wielsetje (zeg van 2000 naar 1600 gram gaat) op pad bent. Op de fiets zal je het minder snel merken maar ook daar maken 1 a 2 kilo toch wel verschil hoor.
Mijn huidige wielset van 2kg wordt binnekort vervangen door een wielset van 1,7kg, ik zal mijn ervaringen posten.
Reflex schreef:Overigens heb je niet alleen het optrekken na iedere bocht (dus op een rit wel 100 keer dat verschil) maar ook klimmen en de wendbaarheid van je fiets.
Klopt, iets met centrifugale kracht.

Het laatste argument is natuurlijk flauw; eerst weerleg ik dat je 750gram merkt bij een constante snelheid, wordt als zijnde niet relevant afgedaan. Vervolgens acceleratie, wordt als zijnde ongeldig verklaart. Waarom? Dat mag Joost weten. En met klimmen merk je zowaar niks van het gewicht van je wielen. De zwaartekracht (die zorgt er tenminste voor dat je minder makkelijk vooruit komt) werkt tenslotte op de totale massa van de fiets en fietser. 75,00kg of 75,30kg is een verschil van 0,4%... [-X[/quo


hier se speel hier ma wat mee
http://www.fietsica.be/hoesnel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ga dringend investeren! Een winst van 300gr levert me 0.02km/u winst op.

btw, = "=" typen gemakkelijker dan "is" typen?
Of wordt er op fora ook al SMS-taal gesproken? Je moet heus niet betalen per aanslag hoor.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door _alain_ »

el gordo schreef:Ik ga dringend investeren! Een winst van 300gr levert me 0.02km/u winst op.
Tja, dat heb je op een forum waar zo goed als iedereen supergevoelig is aan materiaalveranderingen, en wedstrijdgericht is.

Alleen vergeten ze hoe hard het "tussen de oren effect" werkt.
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door need for speed »

.

btw, = "=" typen gemakkelijker dan "is" typen?
Of wordt er op fora ook al SMS-taal gesproken? Je moet heus niet betalen per aanslag hoor.[/quote]

sms = geen gesproken taal :lol:
Bassie_1985
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: za 16 jul 2005 21:29
Rijdt met: Trek Elite 8.5 (Geüpgraded naar Deore XT brakes, shifters en cassette)

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Bassie_1985 »

_alain_ schreef:
el gordo schreef:Ik ga dringend investeren! Een winst van 300gr levert me 0.02km/u winst op.
Tja, dat heb je op een forum waar zo goed als iedereen supergevoelig is aan materiaalveranderingen, en wedstrijdgericht is.

Alleen vergeten ze hoe hard het "tussen de oren effect" werkt.
Zolang het werkt, werkt het he :lol:
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Kristof Huyck »

_alain_ schreef:
el gordo schreef:Ik ga dringend investeren! Een winst van 300gr levert me 0.02km/u winst op.
Tja, dat heb je op een forum waar zo goed als iedereen supergevoelig is aan materiaalveranderingen, en wedstrijdgericht is.

Alleen vergeten ze hoe hard het "tussen de oren effect" werkt.
Uiteraard dat er een psychologisch effect is, maar als het allemaal toch niet veel uitmaakt waarom rijden we dan niet gewoon met fietsen van 20 kg? :wink:
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door Japie carbon »

Tuurlijk maakt gewicht uit. Maar het gaat er hier om of je 500 gram merkt. Dat zou dus betekenen dat je kan voelen of je bidon vol of leeg is.
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door MirFlash »

Rij met Camelbak, nooit probleem met volle of lege bidon :lol:
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Maakt gewicht echt een groot verschil?

Bericht door _alain_ »

Kristof Huyck schreef:
_alain_ schreef:maar als het allemaal toch niet veel uitmaakt waarom rijden we dan niet gewoon met fietsen van 20 kg?
Ik zal je eens op mijn Jones laten rijden, eens zien of je die zwaar vindt.
Plaats reactie