xt crank naar 2x9 ombouwen

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Jurgen34
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: di 01 apr 2008 08:35
Rijdt met: Sworks epic 29

Bericht door Jurgen34 »

Misschien een domme vraag.

Maar ik gat dit ook proberen vond de 44 altijd een overkill.

Ik wil graag met 38 en 26 t gaan rijden.

Dus dan gaat de 26 op de granny en de 38 op het middenblad.

Maar wel schroefje moet ik nu in \uitdraaien zodat de derrie niet meer naar het derde blad kan.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Het schroefje met de 'H' erbij moet je indraaien.

Die XT ziet er trouwens erg goed uit.
Gebruikersavatar
Raciiing Ralph
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: di 17 feb 2009 21:06
Rijdt met: Stevens SMC Flight ES, vortrieb,

Bericht door Raciiing Ralph »

zou dit ook wel eens willen proberen,

maar je hebt korte en lange ketingbladboutjes van kcnc.
zouden de korte goed zijn voor het buitenblad in het
midden te zetten?
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Raciiing Ralph schreef:zou dit ook wel eens willen proberen,

maar je hebt korte en lange ketingbladboutjes van kcnc.
zouden de korte goed zijn voor het buitenblad in het
midden te zetten?
Ik heb er nu de 'road' kettingbladboutjes van KCNC in zitten.
Dit werkt, maar er zit wel heel minieme speling op het buitenblad nu.
Met de originele boutjes en een spacertje ertussen zat er absoluut geen speling op.
Gebruikersavatar
Ruben S.
Mountainbiker
Berichten: 1824
Lid geworden op: wo 08 aug 2007 09:19
Rijdt met: Canyon Grandcanyon
Contacteer:

Bericht door Ruben S. »

Raciiing Ralph schreef:zou dit ook wel eens willen proberen,

maar je hebt korte en lange ketingbladboutjes van kcnc.
zouden de korte goed zijn voor het buitenblad in het
midden te zetten?
Als je je buitenblad in het midden steekt ga je de lange volgens mij nodig hebben.
Maar als je een buitenblad in het midden steekt zullen de kettingbladboutjes er uitsteken.
Je kan best van Specialites TA een middenblad kopen met 40, 42,... tanden dan zitten de boutjes verzonken en kunnen ze niet beschadigd geraken. Dan kun je ook de korte boutjes gebruiken.
Gebruikersavatar
WOLF!
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 18:54
Rijdt met: 2 x On One scandal 29er

Bericht door WOLF! »

Ik heb niet zo goede ervaringen met het ombouwen van 3 naar 2 tandwielen.
Had gekozen voor een 36 - 22 vertanding. Ketingbladboutjes moeten inkorten maar geen probleem. Ik had zelfs de nieuwe SLX derrie (max 36 tanden!) aangeschaft omdat met de gewone XTR derrie er dikwijls problemen zijn met het aflopen van de ketting. Die kooi is immers groter en daardoor kon ik de derrie niet genoeg laten zakken.
Het probleem dat ik had was de afregeling van de derrie. Ik moest de kabelspanning op het kleine blad echt zeer slap (met zelf wat overschot) laten hangen anders moest ik enorm sleuren aan de shifter om de derrie naar het 36 tanden tandwiel te brengen. Ik moest de kooi ook zo instellen dat de ketting in bepaalde gevallen over het grote tandwiel viel anders schakelde het niet vlot. Zijn er nog mensen die ervaring hebben met deze problemen? Misschien zit het probleem in de combinatie van mijn xt shifters met de SLX derrie (M665/7)

http://www.jensonusa.com/store/product/ ... lleur.aspx
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1014
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Bericht door IPPE »

WOLF! schreef:Ik heb niet zo goede ervaringen met het ombouwen van 3 naar 2 tandwielen.
Had gekozen voor een 36 - 22 vertanding. Ketingbladboutjes moeten inkorten maar geen probleem. Ik had zelfs de nieuwe SLX derrie (max 36 tanden!) aangeschaft omdat met de gewone XTR derrie er dikwijls problemen zijn met het aflopen van de ketting. Die kooi is immers groter en daardoor kon ik de derrie niet genoeg laten zakken.
Het probleem dat ik had was de afregeling van de derrie. Ik moest de kabelspanning op het kleine blad echt zeer slap (met zelf wat overschot) laten hangen anders moest ik enorm sleuren aan de shifter om de derrie naar het 36 tanden tandwiel te brengen. Ik moest de kooi ook zo instellen dat de ketting in bepaalde gevallen over het grote tandwiel viel anders schakelde het niet vlot. Zijn er nog mensen die ervaring hebben met deze problemen? Misschien zit het probleem in de combinatie van mijn xt shifters met de SLX derrie (M665/7)

http://www.jensonusa.com/store/product/ ... lleur.aspx
Dit heeft eerder te maken met een verkeerde kettinglijn.Ik rij al jaren met een combo van LX-voor derry , XTR-shifters en een aangepast LX trapstel(36-26)met een medium XT-shadow.Ik heb zo zonder problemen op mijn Epic rondgereden.Tot ik begin dit jaar een Turner Flux bijgekocht heb en dezelfde combinatie wou hebben.Ik had ook problemen met de voor derry die te ver naar binnen kantelde en daardoor zeer zwaar schakelde.De oplossing was een spacer tussen de trapas lager langs de kettingzijde te plaatsen en dan kon de derry iets verder naar buiten afgesteld worden.
Gebruikersavatar
hANDYman
Mountainbiker
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 10 jun 2005 20:31

Bericht door hANDYman »

ik heb ook pas diezelfde voorderrie geplaatst, wel met x9 shifter, maar geen probleem gehad om em af te stellen. rij ook wel 26-36 ipv 22-36
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

22-36 is een verschil van 14 tandjes, is volgens mij wat te groot om zeer vlot te schakelen.
26-38 gaat bij mij in elk geval probleemloos.
Ik heb m'n voorderailleur trouwens ook niet laten zakken, werkt perfect op de hoogte voor 3 kettingbladen met 2 bladen.
Gebruikersavatar
WOLF!
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 18:54
Rijdt met: 2 x On One scandal 29er

Bericht door WOLF! »

El Baelos schreef:22-36 is een verschil van 14 tandjes, is volgens mij wat te groot om zeer vlot te schakelen.
26-38 gaat bij mij in elk geval probleemloos.
Ik heb m'n voorderailleur trouwens ook niet laten zakken, werkt perfect op de hoogte voor 3 kettingbladen met 2 bladen.
Ik had dit opgezocht en 14 tandjes was het toegelaten maximum.
Binnekort nog eens proberen maar dan met 22 - 32; deze setup zal op de 29er gebruikt worden. Er moet allesinds iets geweest zijn want ik heb al veel derailleurs goed kunnen afstellen. Niet elk experiment kan goed aflopen zekerst?
Plaats reactie