Garmin Edge 800 vs. Garmin Oregon 550t

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Bericht door Phille81 »

frits motaar schreef:
Phille81 schreef:Enig voordeel van de speciale houder is dat je de hoek van het toestel t.o.v. uw stuur kan aanpassen.
Dit kan toch ook met de standaard houder van 12 euro allé bij mijn fietsen toch,want deze zit toch met tyraps vast op het stuur en dat kan je altijd wat verdraaien!?
Bij mij zit mijn Oregon op mijn stuurpen gemonteerd.
Maar ik heb geen last van "de verkeerde" hoek ofzo. Scherm is voor mij perfect zichtbaar.
Gebruikersavatar
frits motaar
Mountainbiker
Berichten: 844
Lid geworden op: di 13 jan 2009 11:59

Bericht door frits motaar »

ik had het eerst ook op de stuurpen gezet,maar ik moest de houder rechts op het stuur zelf monteren vanwege de ontvangbaarheid van mijn hardslagmeter van Polar,die flipte steeds als de oregon te kort bij stond.maar nu werkt alles perfekt op mijn 3 fietskes. =D>
puregraphx
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011 09:10
Rijdt met: Canyon Nerve AL 29

Re: Garmin Edge 800 vs. Garmin Oregon 550t

Bericht door puregraphx »

Deze topic is al 2 jaar oud, maar beide toestellen zijn nog steeds te koop. Ondertussen is ook de Oregon 600 op de markt. De prijs ligt wel een stuk hoger dan de Edge, maar het zijn wel de twee toestellen waar ik momenteel tussen twijfel.

Ik wil de GPS gebruiken voor verschillende sporten: wandelen (20%), recreatief fietsen (50%) , MTBen (30%). Ik wil de routes die ik wandel/fiets nadien online kunnen bekijken en wat gegevens uitlezen mbt snelheid, hoogte, ... (watt, cadans, ... niet van belang). Daarnaast wil ik ook zelf routes maken en routes van routeyou (en andere sites) uploaden naar de GPS en die dan wandelen/fietsen. Essentieel hierbij is dat ik turn-by-turn instructies krijg. Ik wil niet op de fiets zitten en constant kijken of ik nog op het lijntje zit.

Welk van deze twee toestellen past het beste bij mijn profiel?
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: Garmin Edge 800 vs. Garmin Oregon 550t

Bericht door Phille81 »

puregraphx schreef:Deze topic is al 2 jaar oud, maar beide toestellen zijn nog steeds te koop. Ondertussen is ook de Oregon 600 op de markt. De prijs ligt wel een stuk hoger dan de Edge, maar het zijn wel de twee toestellen waar ik momenteel tussen twijfel.

Ik wil de GPS gebruiken voor verschillende sporten: wandelen (20%), recreatief fietsen (50%) , MTBen (30%). Ik wil de routes die ik wandel/fiets nadien online kunnen bekijken en wat gegevens uitlezen mbt snelheid, hoogte, ... (watt, cadans, ... niet van belang). Daarnaast wil ik ook zelf routes maken en routes van routeyou (en andere sites) uploaden naar de GPS en die dan wandelen/fietsen. Essentieel hierbij is dat ik turn-by-turn instructies krijg. Ik wil niet op de fiets zitten en constant kijken of ik nog op het lijntje zit.

Welk van deze twee toestellen past het beste bij mijn profiel?
Als het trainingsaspect voor u niet (of minder) belangrijk is, dan zou ik zonder twijfel voor de Oregon gaan...

Turn-by-turn instructies kan je opzetten bij de Oregon : dan gebruik je een "route" en bepaalt de gps de weg van het ene punt naar het volgende.
Hou er wel rekening mee dat je beperkt bent in het aantal knooppunten per route. Het is niet zo dat je bijvoorbeeld een mtb-route kan uitstippelen of narijden en dat je bij elk bochtje een richting-aanwijzing zal krijgen. De gps stuurt u dan enkel over de paadjes die hij kent (afh. van de geïnstalleerde kaart).

Als je op een "track" navigeert, dan moet je het lijntje op het schermpje volgen maar heb je geen aanwijzingen.
Hiermee kan je overal rijden / narijden, ongeacht of de gps het door u gekozen paadje kent of niet...

Als je de zoek-functie van het forum gebruikt, zal je wel een heel aantal topics vinden waar dit uitgelegd wordt (forum-gebruiker Beny heeft al meermaals uitgelegd hoe dit marcheert en wat het verschil is tussen een track en een route).
chundo
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 23 sep 2012 09:59
Rijdt met: Lynskey Pro29 - canyon nerve 9.0

Re: Garmin Edge 800 vs. Garmin Oregon 550t

Bericht door chundo »

bij beide toestellen ga je niet echt instructies krijgen maar het lijntje moeten volgen. Je kan eventueel van een track een route maken, dan heb je wel instructies maar dat werkt toch niet ideaal (herberekeningen als je van de route af wijkt enzo) Ik heb geen ervaring met mio maar ik denk dat de "begeleiding" daar beter op punt staat nadeel is wel dat er geen topokaarten voor zijn terwijl je op een garmin zowat alle kaarten kan installeren.
Ikzelf heb een oregon 600 en wil hem voor geen geld meer missen. Het is het beste scherm dat ik ook op een GPS heb gezien, hoe de zon ook staat, altijd perfect leesbaar en je kan er 2 AA's in doen wat wel makkelijk is om reserve mee te nemen. Als je hem ook gaat gebruiken om te wandelen zou ik zeker voor de oregon gaan, die ligt makkelijker in de hand en is ook voor wandel/fietsen bedoeld in tegenstelling tot de fietscomputer.
puregraphx
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011 09:10
Rijdt met: Canyon Nerve AL 29

Re: Garmin Edge 800 vs. Garmin Oregon 550t

Bericht door puregraphx »

Heb je soms een foto van je Oregon scherm tijdens navigatie? Is die lijn zo basic als op een Edge 500? Ik dacht dat je op de Oregon die herberekening kon uitzetten via de settings?
Topokaarten zijn een must!
Hoe ervaar je de stuurhouder voor de Oregon?
Merk jij soms grote afwijkingen in hoogtemeters? Heb dat op andere fora gelezen.
puregraphx
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011 09:10
Rijdt met: Canyon Nerve AL 29

Re: Garmin Edge 800 vs. Garmin Oregon 550t

Bericht door puregraphx »

Hey Phille,
Ik heb al gelezen over het verschil tussen track en route. Ik weet ook dat je je route ofwel zelf kunt maken op basis van een track in BaseCamp, ofwel laat je de GPS zelf de route aanmaken. Deze twee routes kunnen dan iets verschillen. Je eigen route is beperkt tot hoeveel punten?

Ik kan me momenteel geen echt beeld vormen van "dat lijntje volgen". Er zitten hopelijk wel straten/bospaadjes onder je track? Wellicht afhankelijk van de kaart op je SD kaart? Zie je pijlen op de kruispunten?
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Re: Garmin Edge 800 vs. Garmin Oregon 550t

Bericht door Stokke »

Dat lijntje volgen heb je snel onder de knie

En is zeker offroad makkelijker dan met afslagbegeleiding
Dat lijntje volgen kan je zo bekijken
Indien je bv een TT rijd volg je meestal het gereden spoor en bij afslag zoek je een pijl voor de richting
Met de gps kijk je een second of twee naar je scherm inplaats van die pijl te zoeken na de afslag genomen te hebben kan je nog eens controleren of je goed zit door nog eens te kijken

Het is zeker ni dat je constant op je scherm licht te staren al in het begin natuurlijk wat meer omdat het nieuw is :-D

Hier vind je al veel terug en op youtube zijn er filmkes zodat je een idee krijgt wat je kan verwachten

http://www.youtube.com/user/MrGPSnl?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: Garmin Edge 800 vs. Garmin Oregon 550t

Bericht door Phille81 »

puregraphx schreef:Heb je soms een foto van je Oregon scherm tijdens navigatie? Is die lijn zo basic als op een Edge 500? Ik dacht dat je op de Oregon die herberekening kon uitzetten via de settings?
Topokaarten zijn een must!
Hoe ervaar je de stuurhouder voor de Oregon?
Merk jij soms grote afwijkingen in hoogtemeters? Heb dat op andere fora gelezen.
Ikzelf gebruik de navigatie zelf niet voor het mountainbiken... als ik een rit wil narijden, doe ik dat altijd aan de hand van een track (schermpje kijken en lijn volgen).

Tijdens de navigatie wordt de te volgen route met een paarse lijn aangeduid en de afslagen worden met een witte pijl aangeduid.

Afbeelding

De paden die gekozen worden, hangen af van de instellingen : je kan kiezen tussen volgende manieren van navigeren :
- auto
- motor
- fiets
- tourfiets
- mountainbike
- wandelen
- hiken
- offroad
- directe route (= een rechte lijn (vogelvlucht) naar de bestemming)

Als ik samen met mijn vader ga geocachen met de wagen, dan gebruik ik soms de navigatie wel (manier van navigeren : autorijden) om in de buurt van de geocache te komen.
Als we dan éénmaal vlakbij zijn, dan verzet ik het type navigatie op "directe route" en dan zie ik perfect hoeveel meter ik nog in welke richting moet wandelen om tot bij het gezochte punt te geraken.

De stuurhouder van Garmin zelf werkt in mijn ogen perfect. Ik heb ook overwogen om de duurdere RAM-mount te kopen, die zal ongetwijfeld degelijker zijn, maar is veel duurder en groter.
Ik heb op mijn 3 bikes allemaal de "gewone" garmin stuurhouder en die doet zijn werk perfect (afdalingen op MTB, kasseien op racefiets, ...)
Mijn gps is op 2 jaar tijd slechts 1 keer losgekomen en dat was bij een valpartij tijdens het mtb'en.

Hoogtemeters kan je barometrisch laten berekenen en dan kan je uiteraard afwijkingen hebben (weersafhankelijk).
Je kan de hoogtemeters ook aan de hand van de kaartgegevens laten berekenen en dan zou je minder afwijking moeten hebben.
Ook als je de rit upload naar bijv. Garmin Connect, kan je aangeven of de hoogtemeters gecorrigeerd dienen te worden of niet (kan ook een verschil geven met andere rijders).

Bij het "lijntje volgen" zie je uiteraard wel de topo-kaart.
De lijn wordt bovenop deze kaart geprojecteerd en meestal zal je ook wel effectief paadjes volgen die door de topo-kaart gekend zijn.
Dus het is niet zo dat je een lijn moet volgen op een witte achtergrond. De kleur van de lijn kan je zelf kiezen.
Als ik zie dat de track / lijn redelijk kronkelig wordt (bijv. bij een technisch stukje met veel bochten) dan zoom ik wat in en probeer ik op voorhand al een beetje te kijken hoe de bochten gaan en wanneer het kan, kijk ik even op het schermpje of ik nog juist zit.
Het gebeurt soms dat je per ongeluk te ver bent gereden, maar dan draai ik me om en rij ik terug tot aan het lijntje...
In het begin is deze manier van navigeren / rijden een beetje wennen, maar nu lukt het me normaal gezien probleemloos om tracks na te rijden.

Je hoeft zeker geen schrik te hebben dat je het "lijntje volgen" niet zal kunnen.

Het aantal punten per route is beperkt, maar tot hoeveel weet ik niet van buiten (ik geloof 500 maar daar ben ik niet zeker van).
Als je BaseCamp vraagt om een track om te zetten naar een spoor (= route), dan knip hij eigenlijk de track in vele kleine stukjes (van knooppunt naar knooppunt) en hij verbindt deze met elkaar met stukjes rechte lijn. BaseCamp kiest de positie van de knooppunten zodanig dat de route en de oorspronkelijke track zoveel mogelijk samenvallen.
Als je natuurlijk sterk op de track + route gaat inzoomen, zal je zien dat er soms een kleine afwijking kan zijn aan een bocht, maar verkeerd rijden hierdoor zal je niet doen.
Als je bijvoorbeeld een track van 100 km mtb wil omzetten naar een route (spoor), dan kan het wel zijn dat het aantal beschikbare knooppunten niet voldoende zal zijn om de rit gedetailleerd genoeg te kunnen omzetten en genavigeerd te kunnen rijden.
Mocht dit het geval zijn, kan je de oorspronkelijke track altijd in 2 (of meer) delen splitsen en deze apart omzetten naar een route (spoor).
Wanneer je dan de volledige rit wil narijden, dan rij je gewoon 2 (of meer) routes na elkaar die dan elk op zich wel gedetailleerd genoeg zijn om na te rijden.

Het klinkt allemaal misschien ingewikkeld, maar als je éénmaal met het principe vertrouwd bent, is het gemakkelijk (zoals bij veel zaken).

Mocht je nog vragen hebben, shoot :-)
chundo
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 23 sep 2012 09:59
Rijdt met: Lynskey Pro29 - canyon nerve 9.0

Re: Garmin Edge 800 vs. Garmin Oregon 550t

Bericht door chundo »

puregraphx schreef:Heb je soms een foto van je Oregon scherm tijdens navigatie? Is die lijn zo basic als op een Edge 500? Ik dacht dat je op de Oregon die herberekening kon uitzetten via de settings?
Topokaarten zijn een must!
Hoe ervaar je de stuurhouder voor de Oregon?
Merk jij soms grote afwijkingen in hoogtemeters? Heb dat op andere fora gelezen.
wat ik meestal doe is navigeer naar en dan een track selecteren, dan is die lijn zo breed als bij een route en zeer goed te zien, er zijn alleen geen aanwijzingen bij. Als je van een track een route maakt mag je maar 50 punten gebruiken en bij de meeste tracks mis je de helft van het mooie weer. het kan wel dat die hoogtemeters afwijken maar ik heb die ook niet ingesteld (ik gebruik GPS hoogte) ik vermoed als je de echte hoogtemeter gebruikt dat het dan wel goed gaat zijn.
Ik ben tevreden over de stuurhouder, hij is er nog nooit uitgevallen (terwijl ik wel al een paar keer ben gevallen), zo een softplate is schandalig duur en ik denk nog niet beschikbaar voor de 600.
Plaats reactie