edge 800 .... ?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: edge 800 .... ?

Bericht door RigolleM »

Beny schreef:@RigolleM: waar zit het verschil tussen basiskaart aan of uit bij routeren?
Tot heden geen enkel probleem om te werken zonder basiskaart
Wat de problemen kunnen zijn heb ik zelf nog niet ondervonden, want ik laat de basiskaart altijd actief staan. Er zijn draadjes genoeg op andere fora dat men problemen ondervindt wanneer ze de basiskaart verwijderen van hun toestel.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: edge 800 .... ?

Bericht door RigolleM »

kazzz schreef:Dus.. concreet:

Ik ga een TT rijden of ik heb een gpx gedownload en wil deze track volgen:
- ik schakel mijn Topokaart in en de rest uit!

Ik ga een track rijden, maar midden gebeurd er kweet niet wat en ik weet niet juist waar ik zit.
- ik schakel de topo kaart uit (en alle andere eventueel)
- ik schakel de osm kaart in en kan navigeren naar punt x van waar ik mij bevindt.

Klopt?
Of je blijft met de Openfietsmap kaart rijden, dan kan je zowel offroad (track volgen) als op de baan navigeren.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: edge 800 .... ?

Bericht door kazzz »

RigolleM, die Openfietsmap kaart is echt wel heel erg goed (het zicht in Basecamp). Makkelijker herkenbaar dan Topo of andere om routes uit te stippelen etc..
Ik zal er dit weekend ook eens mee rijden, navigeren, ...
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: edge 800 .... ?

Bericht door RigolleM »

kazzz schreef:RigolleM, die Openfietsmap kaart is echt wel heel erg goed (het zicht in Basecamp). Makkelijker herkenbaar dan Topo of andere om routes uit te stippelen etc..
Ik zal er dit weekend ook eens mee rijden, navigeren, ...
De meeste fietspaden zijn aanwezig op OFM. In bosrijk gebied is een topo kaart gedetailleerder omdat daar alle wandelpaden op staan, en niet alle wandelpaden zijn toegankelijk (toelating en/of berijdbaar) voor fietsers ;-)
DaggieBe
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 30 jul 2014 08:12
Rijdt met: Scott Scale 950
Contacteer:

Re: edge 800 .... ?

Bericht door DaggieBe »

Aangezien er hier wat kenners lijken te zitten ..

Ik heb vorige week een Garmin Edge 810 gekocht. Met uitzondering van wat extra connectiviteit is deze identiek aan de Edge 800.

Op het toestel heb ik een kaart van OpenMtbMap geïnstalleerd via Basecamp (op het geheugen van het toestel, niet op een SD kaart). Die kaart kan ik mooi zien op het toestel. De standaard kaart heb ik disabled staan.

Daarna heb ik enkele GPX files geïmporteerd van op RouteYou, meer bepaald de Bloso routes bij mij in de buurt. Wanneer ik die selecteer op het toestel, gedraagt het toestel zich echter niet zoals verwacht. Als ik net start, krijg ik een duidelijke, dikke paarse "lijn" met point-by-point navigatie in de vorm van een witte, gerichte pijl met "beepjes". Die witte pijl wil mij naar de start van de route brengen. Zolang ik de witte pijl volg, gaat alles goed. Als ik echter op de route kom (niet aan de start, maar dichter bij huis), verdwijnen de witte pijl en de paarse "lijn" en heb ik enkel nog een dunne rode lijn voor de offroad stukken. Op de geasfalteerde stukken zie ik helemaal niks van routering. Soms heb ik ook een stippellijn, maar daar ken ik de betekenis nog niet van. Onder het activity profile heb ik al vanalles geprobeerd, maar ik krijg niet het gewenste resultaat. Ik heb het kleur van de route al proberen aanpassen naar bv. fel-groen, maar de dunne lijn blijft rood ..

Wat is nu het gewenste resultaat:
a) die dikke paarse lijn met witte pijlen voor point-by-point navigatie.
b) als de point-by-point niet lukt, zou ik al tevreden zijn met een dikke, duidelijke lijn van de route en dan zal ik die zelf wel volgen. Maar dan wel offroad + asfalt.



edit: nog wat liggen prullen. Als ik op RouteYou de Garmin Export selecteer met het meest aantal punten, ziet het op het toestel in ieder geval beter uit. Morgen eens uitproberen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: edge 800 .... ?

Bericht door Beny »

Je kan gerust zaken downloaden van routeyou
Best toch eerst even openen in Basecamp om te zien wat je hebt: track of route
De tracks kan je zonder problemen overdragen
Voor mij beste manier om een track te volgen:
Selecteer de track
Selecteer de instellingen van die track
Selecteer (kaart)weergave: kies een kleur en toon op kaart

Narijden: zorg dat je op het lijntje blijft fietsen
Na de tocht niet vergeten de toon op kaart te zetten op uit (anders krijg ja na een tijd een spaghetti binnen eenzelfde gebied en weet je niet meer wat te volgen)

Via Basecamp een kaart overgedragen? Niet via Mapinstall?
Waarschijnlijk staat de kaart toch op het micro sd'tje want het intern geheugen is zeer klein (+/-150Mb)
DaggieBe
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 30 jul 2014 08:12
Rijdt met: Scott Scale 950
Contacteer:

Re: edge 800 .... ?

Bericht door DaggieBe »

Vandaag een track/route (?) gereden van RouteYou (export voor Garmin, met het meeste aantal punten) en die heb ik goed kunnen volgen.
Als ik aan de start kwam, begon hij wel wat moeilijk te doen (Virtual Partner blabla), maar heb ik genegeerd en dan gewoon de route gevolgd.

So far so good :)
MTB Johan
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 25 aug 2015 18:48

Re: edge 800 .... ?

Bericht door MTB Johan »

ik heb de EDGE 800 en tot op heden heeft hij altijd goed gefunctioneerd. Helaas is het de laatste 3 weken twee maal gebeurt dat mijn EDGE na het opstarten spontaan uitviel of aangaf dat zijn database of geheugen vol was. Dit gebeurde zowel met als zonder extra geheugenkaart.
Wat ik heb gedaan is alle locaties, routes en activiteiten die op de Edge zelf staan verwijderd maar helaas dit heeft niet geholpen. Het enige dat werkt is alles terugzetten naar fabrieksinstellingen met alle gevolgen van dien.

De EDGE is ongeveer 3 jaar oud en heeft de laatste SW geinstalleerd, althans volgens mijn Garmin Connect.

Weten jullie wat er aan de hand zou kunnen zijn? Op deze manier is hij niet betrouwbaar en omdat de 2e keer dat het gebeurde ik op vakantie in Italie was ik hier niet blij mee ben.
Trude
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 01 jan 2010 22:36
Rijdt met: Ridley X-Night 40 Carbon (2016)/Trek 6300 (2010)

Re: edge 800 .... ?

Bericht door Trude »

Hallo,

ik ben van zin mijn Edge 800 van de hand te doen. Om al mijn gegevens te wissen had ik gedacht om "terug naar fabrieksinstellingen" te doen.

Nu is mijn vraag of ik dan alle kaarten ook kwijt ben? En of hiermee al mijn data gewist wordt of ik deze nog manueel moet verwijderen?

Mvg
Trude
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: edge 800 .... ?

Bericht door Beny »

Trude schreef:Hallo,

ik ben van zin mijn Edge 800 van de hand te doen. Om al mijn gegevens te wissen had ik gedacht om "terug naar fabrieksinstellingen" te doen.

Nu is mijn vraag of ik dan alle kaarten ook kwijt ben? En of hiermee al mijn data gewist wordt of ik deze nog manueel moet verwijderen?

Mvg
Trude
Bij een reset blijven uw kaarten behouden
Plaats reactie