GPS Locatie in noodgeval

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
facebreaker
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: do 07 aug 2008 18:58
Rijdt met: Trek Fuel Ex8

GPS Locatie in noodgeval

Bericht door facebreaker »

vorige zondag weer enkele ongevallen in haasrode, het zag er toch ernstig uit 1 biker met zwaar bloedende knie en blijkbaar een vrouw van haar paard gevallen.

Een wachtende biker vroeg me toen of ik reeds de ambulance had gezien
en dat het niet eenvoudig was de juiste locatie op te geven aan de hulpdiensten.

eenmaal thuis dacht ik simpel toch , maar ahum vond niet direct m'n exacte breedtegraad en lengtegraad terug op de Edge 705

misschien ligt het aan m'n veldinstellingen maar vond het nog niet #-o #-o , Ik durf soms ook eens de hardheid van de ondergrond te testen #-o, maar misschien kan ik er ook iemand anders mee helpen door de exacte locatie door te geven aan de hulpdiensten
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: GPS Locatie in noodgeval

Bericht door RigolleM »

Was dat gewoon niet op de joystick klikken in de kaartmodus en kreeg je bovenaan een witte balk met oa breedte- en lengtegraad?
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Re: GPS Locatie in noodgeval

Bericht door MC Tim »

facebreaker schreef: eenmaal thuis dacht ik simpel toch , maar ahum vond niet direct m'n exacte breedtegraad en lengtegraad terug op de Edge 705

misschien ligt het aan m'n veldinstellingen maar vond het nog niet #-o #-o , Ik durf soms ook eens de hardheid van de ondergrond te testen #-o, maar misschien kan ik er ook iemand anders mee helpen door de exacte locatie door te geven aan de hulpdiensten
Als je in het menu de optie Satelliet kiest, dan zie je op dat scherm bovenaan je huidige locatie, dacht ik...
Gebruikersavatar
Herder Alex²
Mountainbiker
Berichten: 952
Lid geworden op: za 02 jun 2007 18:56
Rijdt met: Specialized FSR Epic Comp 2007 - Fatboy Expert 2015 - Camber FSR Comp 2017

Re: GPS Locatie in noodgeval

Bericht door Herder Alex² »

timdelma schreef:
Als je in het menu de optie Satelliet kiest, dan zie je op dat scherm bovenaan je huidige locatie, dacht ik...
Je denkt correct :wink:

of Menu - Locatie opslaan - dan zie je ook coördinaten
valepijn
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 01 mei 2009 13:35
Rijdt met: flanders

Bericht door valepijn »

Dat is niet moeilijk te achterhalen, alleen vraag ik mij af of de hulpdiensten iets zijn met de coördinaten van waar het ongeval juist is. Bij de meeste gpsen voor in de auto kan je dat simpel weg niet ingeven
Gebruikersavatar
hanske636
Mountainbiker
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 21 jun 2009 15:50
Rijdt met: Moozes Chaser
Contacteer:

Re: GPS Locatie in noodgeval

Bericht door hanske636 »

RigolleM schreef:Was dat gewoon niet op de joystick klikken in de kaartmodus en kreeg je bovenaan een witte balk met oa breedte- en lengtegraad?
Inderdaad.
Gebruikersavatar
facebreaker
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: do 07 aug 2008 18:58
Rijdt met: Trek Fuel Ex8

Bericht door facebreaker »

alleen vraag ik mij af of de hulpdiensten iets zijn met de coördinaten van waar het ongeval juist is. Bij de meeste gpsen voor in de auto kan je dat simpel weg niet ingeven
in mapsource ziet een waypoint er zo uit N50 49.909 E4 43.646

dus N50°49.909 en E4°43.646

en dat werkt perfect om je tomtom mee naar een startpositie te brengen

een waypoint op de edge geeft 081538 SE / RD 346014 weer

een positie waar mijn tomtom spijtig genoeg geen raad mee weet.
Gebruikersavatar
facebreaker
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: do 07 aug 2008 18:58
Rijdt met: Trek Fuel Ex8

Bericht door facebreaker »

RigolleM schreef:
Was dat gewoon niet op de joystick klikken in de kaartmodus en kreeg je bovenaan een witte balk met oa breedte- en lengtegraad?

Inderdaad.
in de kaartmodus ( topo benelux) verschijnt geen positie bij klik op de joystick?? , via sateliet of positie opslaan in het menu lukt dit wel
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

facebreaker schreef:
RigolleM schreef:
Was dat gewoon niet op de joystick klikken in de kaartmodus en kreeg je bovenaan een witte balk met oa breedte- en lengtegraad?

Inderdaad.
in de kaartmodus ( topo benelux) verschijnt geen positie bij klik op de joystick?? , via sateliet of positie opslaan in het menu lukt dit wel
Zeer goed, ik heb geen Edge 705 meer, maar ik kreeg regelmatig een witte balk bovenaan met oa de coördinaten, ik dacht dat dit bij het aanraken van de joystick was, blijkbaar niet dus. Maar via de kaartmodus is er een button die dit zeker weergeeft!

Op mijn Oregon bestaat er een dataveld Postie (L/B) welke de coördinaten weergeeft ;-)

Nogmaals op de Oregon, gewoon klikken op het scherm (kaartmodus) en de coördinaten verschijnen bovenaan op het scherm.

Ziezo, nu zijn de Oregon/Dakota eigenaars ook op de hoogte =D>
Laatst gewijzigd door RigolleM op di 24 aug 2010 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

facebreaker schreef:
alleen vraag ik mij af of de hulpdiensten iets zijn met de coördinaten van waar het ongeval juist is. Bij de meeste gpsen voor in de auto kan je dat simpel weg niet ingeven
in mapsource ziet een waypoint er zo uit N50 49.909 E4 43.646

dus N50°49.909 en E4°43.646

en dat werkt perfect om je tomtom mee naar een startpositie te brengen

een waypoint op de edge geeft 081538 SE / RD 346014 weer

een positie waar mijn tomtom spijtig genoeg geen raad mee weet.
Gevonden !
Je moet de indeling van deze weergave veranderen :

Instellingen/Eenheden/Positieformaat :
veranderen van hddd.ddddd° naar hddd° mm.mmm" of iets dergelijks

Voor mijn positie krijg ik dan :
N50°57.021’
E004°03.373’
Plaats reactie