MC Jo schreef:Thx voor de info.mallybiky schreef:Ga naar "Stel in" / "Route bepaling" en zet de "Begeleidingsmethode" op "Afgelegde afstand" of "Tijd onderweg" (zoals het scherm hieronder aangeeft).MC Jo schreef:1) Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een auditief signaal heb als ik moet afslaan. ("Toon" staat "aan" in de systeem instellingen.)
Hou er wel rekening mee dat de kaart die je gebruikt "routering" ondersteunt, anders zal je gps de weg ook niet vinden (of alleen een rechte lijn tekenen naar de eindbestemming).
Als je de "Begeleidingsmethode" op "Niet via de weg" zet, zal je gps geen enkele moeite doen om je op de juiste weg te sturen maar moet je zelf de blauwe track volgen.
Automatisch inzoomen kan via "Stel in" / "Kaart" / "Automatisch zoomen" op aan te zetten.MC Jo schreef:2) Hoe kan ik ervoor zorgen dat er automatisch ingezoomd wordt als ik bv. moet afslaan en dat er daarna weer moet uitgezoomd worden?
Ik vermoed dat je met "trackback" eigenlijk "tracklog" bedoeld. Als de tracklog "aan" staat, zal je gps een kruimelspoor (= een track) bijhouden van waar je geweest bent. Dit is op het scherm van je gps te zien als een zwarte dunne lijn. Je kan de opgeslagen track achteraf altijd bekijken op je computer of je gps zelf.MC Jo schreef:3) Waarvoor die de trackback ook alweer en hoe zet je die die op? Onbewust heb ik de knop al zien staan, maar ik weet niet hoe ik eraan kan komen.
Je zet de tracklog aan via "Stel In" / "Tracks" / "Tracklog".
Deze vraag begrijp ik niet zo goed. De trip computer heb je in 2 varianten, enerzijds is er "automotiv" mode en anderzijds de "recreatieve" mode. In de eerste mode kan je de getoond waarden NIET configureren terwijl dat in de recreatieve mode wel kan. In het bijgevoegde scherm is de "hoogte" wel te zien.MC Jo schreef:4) En hoe komt het dat ik in de tripcomputer de hoogtemeters niet kan kiezen? Ik kan dit enkel zien in de huidige track, maar ik kan deze niet selecteren om een veld te veranderen in de tripcomputer. Enig idee?
Voor puntje 1 is het al nen ambetanten. Ik kan kiezen tussen "Niet via de weg", "Kortste tijd via de weg" of "Kortste afstand via de weg".
Puntje 2 stond al juist ingesteld. Puntje 3 heb ik opgezet. Maar het gaat inderdaad over de trackback functie.
Puntje 4 : ik heb wel de hoogte, maar niet de hoogtemeters.
Zou het kunnen te maken hebben met de versie van de firmware?
Oregon 200-300-400
Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
- MC Jo
- Mountainbiker
- Berichten: 1425
- Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
- Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;
-
- Mountainbiker
- Berichten: 39
- Lid geworden op: vr 22 feb 2008 11:22
- Rijdt met: Specialized Enduro custom '04
- Contacteer:
Eindelijk nuttige en bruikbare info gevonden in het Nederlands over de Orgeon en over het vergelijk met een c(s)x 60.
Om de Oregon niet aan te schaffen en wel de c(s)x60 is enkel het punt van de afleesbaarheid van het scherm en de batterij duur overgebleven als plus.
En dan ben ik het eens met het vergelijk met de gsm. De nieuwste gsm's kunnen ook meer, zijn sneller en verbruiken dus meer stroom.
Verder is de Oregon de betere, sneller, makkelijker en simpeler te bedienen, meer en nuttigere extra's. Ook de simpele switch tussen auto en bike gebruikt lijkt me erg handig. Dan kom je makkelijk bij een toertocht.
Om de Oregon niet aan te schaffen en wel de c(s)x60 is enkel het punt van de afleesbaarheid van het scherm en de batterij duur overgebleven als plus.
En dan ben ik het eens met het vergelijk met de gsm. De nieuwste gsm's kunnen ook meer, zijn sneller en verbruiken dus meer stroom.
Verder is de Oregon de betere, sneller, makkelijker en simpeler te bedienen, meer en nuttigere extra's. Ook de simpele switch tussen auto en bike gebruikt lijkt me erg handig. Dan kom je makkelijk bij een toertocht.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 39
- Lid geworden op: vr 22 feb 2008 11:22
- Rijdt met: Specialized Enduro custom '04
- Contacteer:
Op de .com site van Garmin de 60csx en de orgeon 300 met elkaar vergeleken en daar is de batterij duur 18 en 16 uur.
Het aantal waypoints en tracklogs is voor beide toestellen gelijk aldus de .com site van Garmin. Ook nog even in het Duits gekeken en daar wordt wel aangeven dat de 60csx een maximum van 500 tracklogpoints heeft.
Typisch dat dat niet in het engels erbij staat.
Is de Colerado dan niet dé GPS? Geen touchscreen dus beter afleesbaar met nagenoeg gelijke batterijduur als de Oregon.
Het aantal waypoints en tracklogs is voor beide toestellen gelijk aldus de .com site van Garmin. Ook nog even in het Duits gekeken en daar wordt wel aangeven dat de 60csx een maximum van 500 tracklogpoints heeft.
Typisch dat dat niet in het engels erbij staat.
Is de Colerado dan niet dé GPS? Geen touchscreen dus beter afleesbaar met nagenoeg gelijke batterijduur als de Oregon.
- phille
- Mountainbiker
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
- Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
- Contacteer:
tuurlijk wel, maar das heel persoonlijk hoor !
alle toestellen hebben bijna vergelijkbare functionaliteit maar de gebruiksinterface is doorslaggevend, die rockwheel vind ik super, veel beter dan de toetsen van de 60, een touchscreen is nog beter om te bedienen maar liever niet als ik mtb (lees in de moor al eens rijd)
mss hier niet van toepassing maar de MTK chipset doet het verdekke goed hoor, mijn gps logger (GT-31) met Sirfstar zit er soms echt wel meerdere 100'en meters naast, dat kan ik niet zeggen van de MTK !
alle toestellen hebben bijna vergelijkbare functionaliteit maar de gebruiksinterface is doorslaggevend, die rockwheel vind ik super, veel beter dan de toetsen van de 60, een touchscreen is nog beter om te bedienen maar liever niet als ik mtb (lees in de moor al eens rijd)
mss hier niet van toepassing maar de MTK chipset doet het verdekke goed hoor, mijn gps logger (GT-31) met Sirfstar zit er soms echt wel meerdere 100'en meters naast, dat kan ik niet zeggen van de MTK !
Op de vergelijkingstabellen van Garmin moet je niet afgaan inzake gebruikerstesten (batterijduur e.a.) gezien het getest is door de fabrikant zelf en natuurlijk in optimale omstandigheden die in de praktijknooit voorkomen (toestel stil op een tafel, kompas uit, verlichting uit,...).1852 schreef:Op de .com site van Garmin de 60csx en de orgeon 300 met elkaar vergeleken en daar is de batterij duur 18 en 16 uur.
Het aantal waypoints en tracklogs is voor beide toestellen gelijk aldus de .com site van Garmin. Ook nog even in het Duits gekeken en daar wordt wel aangeven dat de 60csx een maximum van 500 tracklogpoints heeft.
Typisch dat dat niet in het engels erbij staat.
Is de Colerado dan niet dé GPS? Geen touchscreen dus beter afleesbaar met nagenoeg gelijke batterijduur als de Oregon.
In de praktijk gaan de batterijen veel minder lang mee.
Sommigen doen 6 uur met een stel batterijen, anderen 12 uur (da tis zowat het max.) Maar dat hangt van zoveel externe factoren af (gebruik, soort batterijen, tracklog of niet, kompas, displayverlichting,...). Kies gewoon een toestel met vervangbare batterijen voor outdoor gebruik en neem een stel reservebatterijen mee. Zit je steeds safe.
En de Colorado is een doodgeboren kind van Garmin. Krijgt geen opvolging meer. Niet omdat hij slechter is maar omdat de R&R knop onder licentie is en dus veel te duur in de verkoop.
Overigens is de StarSiRFIII (de III dus) chipset nog altijd de nauwkeurigste. Maar dat is ook geen punt meer omdat Garmin in al zijn recente toestellen (ook de Edge en de 60) MTK chipsets steekt. Niet omdat die beter zijn (het scheelt idd niet veel in de praktijk) maar gewoon omdat die uit eigen huis komen en dus goedkoper als de Star chips van derden.
Laatst gewijzigd door ivo op za 18 jul 2009 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- phille
- Mountainbiker
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
- Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
- Contacteer:
vraag me af waarom je die opvolgingsdingen steeds aanhaalt ? Is dat relevant ?
Oregon heeft toch ook geen opvolger klaarstaan of vergis ik me ?
De 60 reeks kan je al wat meer bestempelen als een reeks met opvolging, maar daar is ondertussen ook een einde aan gekomen. De reeks met de meeste opvolging vind ik toch wel de eTrex, het aantal verschillende modellen je daarin hebt ...
Maar who cares ? Als het product je schikt beslis dan daarop, wat heb ik verhaal als er een colerado 500 zou uitkomen ?
Oregon heeft toch ook geen opvolger klaarstaan of vergis ik me ?
De 60 reeks kan je al wat meer bestempelen als een reeks met opvolging, maar daar is ondertussen ook een einde aan gekomen. De reeks met de meeste opvolging vind ik toch wel de eTrex, het aantal verschillende modellen je daarin hebt ...
Maar who cares ? Als het product je schikt beslis dan daarop, wat heb ik verhaal als er een colerado 500 zou uitkomen ?
Ja, je vergist je.
En dat software (niet modellen) van een toestel opgevolgd en uitgebreid wordt is idd relevant.
En de 60 is idd uitonwikkeld.
Het verschil is dat de Colerado nooit tot volwassenheid is gekomen en ook waarschijnlijk nooit zal komen.
Gewoon omdat Garmin geen geld meer in de verdere ontwikkeling steekt wegens te duur.
De andere oplossingen liggen beter in de markt en zijn goedkoper en winstgevender voor het bedrijf.
Persoonlijk vind ik dat niet geinig noch teleurstellend.
Het laat me koud omdat ik, indien mogelijk, nooit op een EAD trein spring.
Zo ga ik nu ook voor de (in prijs gezakte) Oregon 300 (als 2de toestel) en niet voor de Dakota 20 gezien die nog aan EAD prijzen verkocht wordt en geen enkele meerwaarde biedt op dit moment.
En dat software (niet modellen) van een toestel opgevolgd en uitgebreid wordt is idd relevant.
En de 60 is idd uitonwikkeld.
Het verschil is dat de Colerado nooit tot volwassenheid is gekomen en ook waarschijnlijk nooit zal komen.
Gewoon omdat Garmin geen geld meer in de verdere ontwikkeling steekt wegens te duur.
De andere oplossingen liggen beter in de markt en zijn goedkoper en winstgevender voor het bedrijf.
Persoonlijk vind ik dat niet geinig noch teleurstellend.
Het laat me koud omdat ik, indien mogelijk, nooit op een EAD trein spring.
Zo ga ik nu ook voor de (in prijs gezakte) Oregon 300 (als 2de toestel) en niet voor de Dakota 20 gezien die nog aan EAD prijzen verkocht wordt en geen enkele meerwaarde biedt op dit moment.