Garmin Edge vs. Forerunner

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Xa4
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: do 10 mei 2007 00:06

Garmin Edge vs. Forerunner

Bericht door Xa4 »

Het zit zo: ik ben op zoek naar een toestel waar ik zowel mijn hartslag/snelheid kan op zien wanneer ik ga lopen, als gedownloade MTB-routes kan mee afrijden wanneer ik ga fietsen.

Ik heb begrepen dat de Garmin Forerunner voor het lopen voordelen biedt tegenover de Edge, maar ik heb nog niet echt een duidelijk zicht op de verschilpunten tussen de Forerunner en de Edge bij het fietsen.
Biedt de Forerunner exact dezelfde functionaliteiten als de Edge op fiets of zijn er wel degelijk enkele significante nadelen?

Graag jullie mening. :wink:
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Het grootste verschil is toch het concept.
Een Forerunner draag je als een horloge rond je pols dus uitermate geschikt voor het lopen. Er is ook een fietsbevestiging te verkrijgen voor de Forerunner
Een Edge is voor bevestiging op de fiets, als je loopt zal je hem dus in de hand moeten houden of in een zakje steken.
Het display van de Edge is ook groter dan dat van de Forerunner. Om een track op het scherm van een Forerunner effectief off road te volgen , daar heb ik toch mijn vragen bij.
Voor het overige is het importeren en exporteren van tracks en de werking van het Trainingsprogramma dezelfde software.
Wil je een hartslagmeting moet je van beide toestellen de 305 reeks kopen. Die heeft ook een betere ontvangst dan de lichtere toestellen dus ook onontbeerlijk voor off road gebruik.
Wil je het toestel voor beiden gebruiken moet je naar de Forerunner (of indien je de Edge voor lopen alleen als recorder gebruikt kan je hem ook gebruiken voor het lopen). als je dan wil mtb'en met de Forerunner is het wel een beetje 'uw plan trekken'.
Maar of je het nu gelooft of niet toch zeg ik het nogmaals: dit zijn sporttoestellen om in eerste instantie je sport (lopen, fietsen) te analyseren tijdens en na je inspanning. De gps functie is een bijkomende functie en dus ook van secundaire kwaliteit tov een gps outdoor toestel.
Niet wat betreft ontvangst, record en weergave op je pc (daar scoort de 305 zelfs zeer goed) maar inzake praktisch gebruik op het terrein.
Je kan er dus zeer goed op voorhand ingeladen tracks mee narijden, maar meer ook niet.
Gebruikersavatar
Xa4
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: do 10 mei 2007 00:06

Bericht door Xa4 »

Bedankt voor de grondige uiteenzetting. :-)
Met dat "plan trekken" heb ik geen probleem, ik zal dus waarschijnlijk voor een Forerunner 305 gaan.
Gebruikersavatar
Joriz
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex9 / Orbea Lanza

Bericht door Joriz »

Ik neem de edge soms mee als ik ga lopen, doe hem in een gsm zakske.
De snelheidsmeting vind ik tegenvallen, schommelt constant ook al loop ik even snel maar de afstand uitlezen via pc na het lopen is wel interresant.
Plaats reactie